3817
Sök

drivrem tjuter på golf 2 med ny rem!

38 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Jag bytte remmen på flickvännens golf 2a och spände den precis så som man ska göra. Men den skriker ändå vid starter och när man släpper av på gasen.
Och efter tre dagar rök remmen av och värmen försvann i bilen. Då tänkte jag att vattenpumpen hade skurit ihop, så remman slirade.  men när jag kände på remhjulet gick den runt hur lätt som helst. Så vad kan felet vara?

TACKSAM för svar big_smile


Molesta la breasta!
69 Inlägg
30 september 2008
#2
Sitter allt rakt så inte remmen går snett eller nått?

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 september 2008
#3
volvo3 skrev:
Hej!

Jag bytte remmen på flickvännens golf 2a och spände den precis så som man ska göra. Men den skriker ändå vid starter och när man släpper av på gasen.
Och efter tre dagar rök remmen av och värmen försvann i bilen. Då tänkte jag att vattenpumpen hade skurit ihop, så remman slirade.  men när jag kände på remhjulet gick den runt hur lätt som helst. Så vad kan felet vara?

TACKSAM för svar big_smile

De ska mycket till innan den går av....måste sitta snett eller va nåt som kärvar..!

3 235 Inlägg
30 september 2008
#4
Den kanske snurrar fint utan belastning.
Vad driver remmen? (typ generator, vattenpump, servo?)

Kolla så att alla remskivor är i linje.
Det kan också vara generatorn som ger motstånd när den laddar batteriet. KOlla så att batteriet är Oko, annars måste den jobba MYCKET hela tiden...


38 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#5
fullkorn skrev:
Sitter allt rakt så inte remmen går snett eller nått?

remhjulet som sitter på veven och hjulet på vattenpumpen ligger inte helt i linje med varandra!
men kan dom bli skeva lätt?
"har kollat så dom sitter"


38 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#6
engolf skrev:
Den kanske snurrar fint utan belastning.
Vad driver remmen? (typ generator, vattenpump, servo?)

Kolla så att alla remskivor är i linje.
Det kan också vara generatorn som ger motstånd när den laddar batteriet. KOlla så att batteriet är Oko, annars måste den jobba MYCKET hela tiden...

remhjulen till vev och pump sitter inte helt i linje, men kan dom bli skeva lätt, för det är inget glapp


38 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#7
mrbuggy skrev:
volvo3 skrev:
Hej!

Jag bytte remmen på flickvännens golf 2a och spände den precis så som man ska göra. Men den skriker ändå vid starter och när man släpper av på gasen.
Och efter tre dagar rök remmen av och värmen försvann i bilen. Då tänkte jag att vattenpumpen hade skurit ihop, så remman slirade.  men när jag kände på remhjulet gick den runt hur lätt som helst. Så vad kan felet vara?

TACKSAM för svar big_smile

De ska mycket till innan den går av....måste sitta snett eller va nåt som kärvar..!

aa de fattar jag, jag tror på att remhjulen till, vev å pump är skeva, för de glappar inget
men hur kan dom bli skeva på engång?


Molesta la breasta!
69 Inlägg
30 september 2008
#8
Snurra på tex de hjulen som inte är förbundna med svänghjulet med nån rem man ser om de är skeva då. Det ska ju lina någelunda bra annars så blir det rätt så bra med slitage.

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.

38 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#9
fullkorn skrev:
Snurra på tex de hjulen som inte är förbundna med svänghjulet med nån rem man ser om de är skeva då. Det ska ju lina någelunda bra annars så blir det rätt så bra med slitage.

aa har gjort det och dom är skeva! men hur kan dom bli det? för dom glappar inget.


Molesta la breasta!
69 Inlägg
30 september 2008
#10
Det vet jag inte. Fått sig nån smäll eller nått. För hårt spänt kan vara en faktor också.
Senast redigerat av fullkorn (30 september 2008)

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.

16 Inlägg
30 september 2008
#11
byt remskiva dom brukar spricka på vw


16 197 Inlägg
30 september 2008
#12
ghostvette skrev:
byt remskiva dom brukar spricka på vw

brukar spricka??   ja har ägt typ 10 st mk2 (golf/jetta) å har då aldrig varit me om de.. skeva kan dom dock bli om dom står still länge me på tok för hårt spännd rem.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

38 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#13
evilaudio skrev:
ghostvette skrev:
byt remskiva dom brukar spricka på vw

brukar spricka??   ja har ägt typ 10 st mk2 (golf/jetta) å har då aldrig varit me om de.. skeva kan dom dock bli om dom står still länge me på tok för hårt spännd rem.

ne och de ser man ju om dom är spruckna! men ska testa åå köpa ett par på skroten!


\m/(><)\m/
742 Inlägg
30 september 2008
#14
annars kan det va att remskivan på generatorn är så sliten att remmen "bottnar" och slirar.. vanligt på dom, finns en färstärkt modell på arver, den var inte så dyr. bytte på min jetta jag hade förut för den käkade remmar

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

38 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#16
isso skrev:
annars kan det va att remskivan på generatorn är så sliten att remmen "bottnar" och slirar.. vanligt på dom, finns en färstärkt modell på arver, den var inte så dyr. bytte på min jetta jag hade förut för den käkade remmar

AA det är ju iaf något med remhjulen, dom är både skeva och ej i linje:P


38 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#17
Rille0 skrev:
silikonspray!

aa visst låter som en mindre bra lösning


Molesta la breasta!
69 Inlägg
1 oktober 2008
#18
Alla lösningar är bra

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.

1 785 Inlägg
5 augusti 2009
#19
evilaudio skrev:
ghostvette skrev:
byt remskiva dom brukar spricka på vw

brukar spricka??   ja har ägt typ 10 st mk2 (golf/jetta) å har då aldrig varit me om de.. skeva kan dom dock bli om dom står still länge me på tok för hårt spännd rem.

Ursäkta att jag lyfter en gammal tråd för alla er som stör er på det här på garaget.

Men att skivorna sprickor det händer! 31000mil har denna golf på mätaren och då är skivan utbytt en gång tidigare, vet ej vilket miltal dock. Rost är boven i dramat, remskivorna är som gjorda att samla grus och fukt samtidigt som de sitter mot hjulhuset så att de blir hårt utsatta är det ingen tvekan om.

450Kr går en ny remskiva på original

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/729611_dqqqkd.jpg
Kluven remskiva Golf MK2 31000mil
Senast redigerat av dbjanoz (5 augusti 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök