3353
Sök

Göra en egen pysventil

1 503 Inlägg
22 januari 2009
#21
Vilka jävla klåparlösningar folk kommer me! En reglerbar pysventil kostar endast ett par hundra!
Har man en bil i bra skick tkr i alla fall jag man kan lägga ett par hundra på en ordentlig pysventil istället för att klåpa ihop en själv med t.ex. en slangklämma som någon skrev :S
Bästa är ju såklart att köpa en boostcontrooler eftersom pysventilerna har en tendens att spöka med laddet för vissa..
Kan inte någon komma med förslaget att göra eget luftfilter. Och sedan få tipset: "Använd ett kaffefilter, det gör jag och det funkar kanon!"
Senast redigerat av Oboy6 (22 januari 2009)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 253 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#22
Det är ju samma princip som att köra med ett t-rör o sen en slang som man hindrar pyset på olika mycket. kommer köpa en riktig ventil frammåt våren sommaren men just nu har jag inte råd med det så därför ska jag ha t-rör o en slang tillsvidare

Lev livet nu innan det är för sent

1 503 Inlägg
22 januari 2009
#23
opeldrifter skrev:
Det är ju samma princip som att köra med ett t-rör o sen en slang som man hindrar pyset på olika mycket. kommer köpa en riktig ventil frammåt våren sommaren men just nu har jag inte råd med det så därför ska jag ha t-rör o en slang tillsvidare

Se då till att ha en laddtryckmätare som du har uppsikt på varje gång du gasar på. Skulle slangklämman som du använder för att reglera åka bort eller om flödet ut genom slangen skulle öka på annat vis kommer motorn ladda mer, i värsta fall massor mer. Hoppas du vet vad det leder till..
Dumsnålt om du frågar mig. Vänta tills ekonomin tillåter istället.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 253 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#24
Självklart kör jag ju inte utan laddmätare. Snål är jag inte men vet man bara vad man gör o pyser med förstånd så är det ju inte farligt, då skulle ju inte så många som faktiskt kör med pystrim göra det i så fall
Senast redigerat av opeldrifter (22 januari 2009)

Lev livet nu innan det är för sent

1 503 Inlägg
22 januari 2009
#25
opeldrifter skrev:
Självklart kör jag ju inte utan laddmätare. Snål är jag inte men vet man bara vad man gör o pyser med förstånd så är det ju inte farligt, då skulle ju inte så många som faktiskt kör med pystrim göra det i så fall

Många kanske kör med pystrim, de flesta med pysventil i så fall. Att använda sig av en slangklämma o reglera pyset med har jag aldrigt hört någon göra förut..

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 januari 2009
#26
Oboy6 skrev:
...Har man en bil i bra skick tkr i alla fall jag man kan lägga ett par hundra på en ordentlig pysventil istället för att klåpa ihop en själv med t.ex. en slangklämma som någon skrev :S...
...Kan inte någon komma med förslaget att göra eget luftfilter. Och sedan få tipset: "Använd ett kaffefilter, det gör jag och det funkar kanon!"

Vadå? Det är ju en Gevalia Edition! lol lol

Jag håller med Oboy6. Det är inga pengar att bråka om i det stora hela. Men jag tycker framför allt att en "riktig pysare" ser bättre ut monterad än någon halvhjärtad lösning, även om den fungerar.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Entreprenör
1 784 Inlägg
22 januari 2009
#27
Gulmun skrev:
Oboy6 skrev:
...Har man en bil i bra skick tkr i alla fall jag man kan lägga ett par hundra på en ordentlig pysventil istället för att klåpa ihop en själv med t.ex. en slangklämma som någon skrev :S...
...Kan inte någon komma med förslaget att göra eget luftfilter. Och sedan få tipset: "Använd ett kaffefilter, det gör jag och det funkar kanon!"

Vadå? Det är ju en Gevalia Edition! lol lol

Jag håller med Oboy6. Det är inga pengar att bråka om i det stora hela. Men jag tycker framför allt att en "riktig pysare" ser bättre ut monterad än någon halvhjärtad lösning, även om den fungerar.

Måste ju komma ihåg ATT,,, själva iden med att pystrimma e ju halvhjärtad från början..so what.!

979 Inlägg
22 januari 2009
#28
Fan varför inte satsa på riktiga grejjor? tycker inte man ska snåla på dumpventiler å sånna saker...ingen har sagt att bil hobby är billigt heller?:S

Hpc

1 253 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#29
Javisst det kostar men alla har vi inte råd att köpa det värsta o alla kvalitetssaker. Vi vanliga vill också kunna ha kul o om det blir kul med lite bekostnad på utseende på prylaran så kan jag leva med det. Det är en bruksbil, ingen bil jag ska ställa ut direkt. Så länge det funkar o man har koll på laddtryck o vet hur högt man kan gå innan sakerna sätter stopp så ser jag ingen som helst problem med att pystrimma smile

Lev livet nu innan det är för sent

1 785 Inlägg
23 januari 2009
#30
Oboy6 skrev:
Vilka jävla klåparlösningar folk kommer me! En reglerbar pysventil kostar endast ett par hundra!
Har man en bil i bra skick tkr i alla fall jag man kan lägga ett par hundra på en ordentlig pysventil istället för att klåpa ihop en själv med t.ex. en slangklämma som någon skrev :S
Bästa är ju såklart att köpa en boostcontrooler eftersom pysventilerna har en tendens att spöka med laddet för vissa..
Kan inte någon komma med förslaget att göra eget luftfilter. Och sedan få tipset: "Använd ett kaffefilter, det gör jag och det funkar kanon!"

Det finns ett annat namn på de som håller på med klåparlösningar. Uppfinnare hehe.....

Hur smart låter det att använda skumgummi som luftfilter? Jag säger bara pipercross. Hade säkert många kallat för idiotlösning om det uppfunnits idag.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

* Klåpare
1 718 Inlägg
23 januari 2009
#31
Nja, dbjanoz.. Håller delvis med. Att komma med något helt nytt gör inovatören. Att kopiera befintliga lösningar gör imitatören.

Och det var ju inte direkt så att Pipercross grundades för att någon började slakta sina madrasser för att han tyckte att pappersfiltren var för dyra...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

1 703 Inlägg
23 januari 2009
#32
Köp en begagnad boostcontroller från ebay med en riktig solenoid så slipper du risken att köra sönder motorn. Den kan du ju alltid plocka ur bilen när du säljer den.


2 164 Inlägg
23 januari 2009
#33
Har du  inte råd att trimma så vänta med att trimma.
Pys vebtuk ör ubget att rekomendera utan de är för dom som inte vet bättre.
Gör om och gör rätt.
Ska du trimma så montera ett APC system från en annan saab och gör så du får mer säkerhet.
Går att få tag på skroten.

MVH

F


1 253 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#34
Har kört med apc i en T8 jag hade o det var strul från första dagen till den sista så nej aldrig mer nåt APC. Samma säger de flesta på saabklubben jag snackat med. Ska man inte över 1 bar i ladd så funkar det bra med pystrim o jag kommer ju inte gå högre än 0,9 som max tror jag

Lev livet nu innan det är för sent

12 086 Inlägg
23 januari 2009
#35
Sånna här pysventiler med kula kan kan göra själv med lite delar från biltema och en stålkula.

90 Inlägg
11 augusti 2009
#37
när ja skulle höja laddet köpte ja 2 olika "billiga" ventiler. en från ridetech och en från realcar, men ingen fungerade bra, väldigt ojämt ladd.
Så ja å brorsan svarvade egna boostcontroolers i mässing med en kullager-kula och en fjäder i. Fungerar skitbra i både min silvia och hans impreza.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81481/702495_fnm1ss.jpg

nissan silvia Projekt-tråd

Svetsare
3 150 Inlägg
12 augusti 2009
#38
Köp en "Dawes Device", ca 250 spänn på blocket.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 augusti 2009
#39
om man nu är för snål för och köpa en riktig pys kan man ju lika gärna ta 2mm borr och köra 1 hål tills önskat laddtryck. ffs köp riktigt istället



Sök