3526
Sök

BMW 2002 som ej startar längre...!!

152 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
#1
Hej,
jag har en BMW 2002 -73. För ett tag sen började motorn hacka lite när man höll jämn fart. Motorn går lite "fett" men jag tror inte det har med saken att göra. Stänger man av bilen när den är varm har den en tendens att knappt starta igen. Dessutom hoppar varvmätaren upp och ner och den hostar rejält.

Nu har jag bytt alla tänddelar, och bilen startar inte alls! För att få bort kondingen var jag tvungen att lossa hela fördelaren för att komma åt. Dock märkte jag fördelaren innan så jag vet exakt hur den satt. kan detta ha någon betydelse? Bilen har ju stått still hela tiden. Sedan drog jag tillbaka fördelaren på rätt plats igen. Jag snurra alltså bara fördelaren.

Jag kom att tänka på att ovanför tändspolen sitter ett motstånd. Vad jag har läst så ska man bara ha det när man har högeffektsspole...men hur funkar det när man har originalspolen?


Nån som kan tänkas veta vad felet är?

Mvh

Micke


21 761 Inlägg
10 augusti 2006
#2
Det som händer om du har ett förkopplingsmotstånd på en originalspole är att det blir lite svagare gnistor när motorn är igång, det ska inte bli någon skillnad vid starten. När motorn startas så ska spänningen till tändspolen gå förbi motståndet vilket gör att det inte blir någon skillnad då.

Har tyvärr inget förslag på vad det är för fel på din bil.

152 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
#3
Kan man koppla tändspolen fel och att det är därför det inte fungerar? Innan bytet satt en högeffektspole från Biltema som jag nu bytt mot original. Märkningen är lite annorlunda på denna. På ena sidan står det 15 och +, andra sidan 1 och -. På den gamla spolen satt en kabel på +, den har jag satt på 15 nu. De två andra satt på minus sidan på den gamla och sitter nu på 1 resp -.

Jag har bytt rotor, fördelarlock, kondensator, tändkablar, tändstift och tändspole.

Tyvärr saknar jag strömmätare annars hade jag mätt mig fram.


21 761 Inlägg
10 augusti 2006
#4
Stift 15 är plusanslutningen på spolen och stift 1 är minus som då går till kondensatorn, dessa beteckningar ska väl gälla på alla vanliga spolar vad jag vet iaf.

Men det borde vara två pluskablar till stift 15, den ena ska komma från tändningen och den andra ska komma ifrån tex solenoiden på startmotorn för att ge direktspänning vid start. Så var det kopplat på en Volvo 140 som jag hade förut.

En dum fråga kanske, du har väl inte kopplat minuskabeln till jord?
Orsaken till att jag frågar det är att jag själv lyckades med konststycket att koppla så, fick totalt hjärnsläpp när jag skulle sätta en högeffektsspole på en 240-77 som jag också har haft. Kan säga att min far tyckte det var småroligt.

152 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
#5
Men på den gamla spolen satt det bara ett stift på + och de andra två till minus. Tror att ena går till varvräknaren och den andra är minuskabel.

Sen skifta jag bara spolen och satte stiften som de satt på den gamla spolen. Så någon jord har jag nog inte kopplat till...

Kan ju ev vara så att det sitter två plus till motståndet iofs...det har jag inte kollat.


21 761 Inlägg
10 augusti 2006
#6
Om du inte har tillgång till multimeter så kan du testa att vrida nyckeln i tändläge och rulla igång bilen, om den startar så vet du att tändningen är ok och även att det inte verkar komma (tillräcklig)spänning vid start.


Sök