3832
Sök

Vad kostar en motor renovering

NissanMotorsport
30 augusti 2009
#21
jackpack3 skrev:
det bästa vore att ringa till en motorrenoverare och fråga.

Finns nog gott om motorrenoverare här på garaget som kan svara..  och ringa till en auktionerad verkstad behöver inte vara de bästa, dom brukar oftast, vad ja varit me om.. de beror på de å de.. eller vi kan inte säga förens vi fått in bilen och börjat.. eller så säger dom bara, ja de kommer bli väldigt dyrt = att dom inte vill ta an sig jobbet..

NissanMotorsport
30 augusti 2009
#22
TurbOla skrev:
MIG1408 skrev:
Ja har fått en erbjudan att lämna in min motor B234F.. 16 ventilare.. hos en kille som ska renovera allt, måla om den.. fina till i kanaler o.s.v. .. för 8000 kr.. då handlar han in grejerna själv och får tillbaka motorn ihop monterad.. ej i bilen då..

Det är en jävla skillnad på priset på grejerna till en rödblockare och en vitblockare... wink

Du menar att de är billigare delar till dom andra motorerna än 16v?..

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 augusti 2009
#23
turbo5a skrev:
TurbOla skrev:
Räknar du med toppen där?

Iofs är väl en vitfyra lite billigare att renovera än en vitfemma. smile

Min följesedel från Volvo gick på drygt 10 000kr - och då var ingenting på toppen inräknat, som t.ex lyftare, ventiltätningar eller vattenpump och spännrullar till kamremmen.

Det var fan inte dyrt? haha.

Att meka bil är fan aldrig billigt. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 augusti 2009
#24
MIG1408 skrev:
Du menar att de är billigare delar till dom andra motorerna än 16v?..

Toppen är väl dyrare att renovera på en 16V än 8V-motorerna, men blocken är väl likadana?
Du hittar ju kompletta renoveringssatser till rödblockarna för 3-4000kr.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Avstängd
424 Inlägg
30 augusti 2009
#25
TurbOla skrev:
turbo5a skrev:
TurbOla skrev:
Räknar du med toppen där?

Iofs är väl en vitfyra lite billigare att renovera än en vitfemma. smile

Min följesedel från Volvo gick på drygt 10 000kr - och då var ingenting på toppen inräknat, som t.ex lyftare, ventiltätningar eller vattenpump och spännrullar till kamremmen.

Det var fan inte dyrt? haha.

Att meka bil är fan aldrig billigt. wink

Speciellt inte när man pratar volvo femma lol

team Svineri. Volvos under construction.

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 augusti 2009
#26
turbo5a skrev:
Speciellt inte när man pratar volvo femma lol

Det gäller inte bara Volvo-femmor, det gäller alla lite nyare motorer.

Men för att ta den jämförelsen med en rödblockare, så är det skillnad på en topp med 20V och en med 8 som exempel, oljesprut på kolvarna, dubbla kammar, en extra cylinder, o.s.v...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 515 Inlägg
30 augusti 2009
#27
biltemaanstalld skrev:
torpis skrev:
biltemaanstalld skrev:

för att den gått ca 10:000mil och i stället för ny bil så tänkte jag göra vid motor sammt växelåda.
Och behålla bilen i 10:000mil till:P

den går lätt 10000mil till, ingen anledning att renovera.  renovering kostar ungefär 10000kr i delar inkl honing av cylindrarna.  sen tillkommer jobb på ca 10timmat, en jobbtimme kostar väl ca 1000kr på verkstaden

tack ska du ha för svaret verkar som du var den ende av alla som hade ett svar på min fråga big_smile

20k för att hel-renovera en motor? billigt som fan isåfall big_smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Avstängd
424 Inlägg
30 augusti 2009
#28
TurbOla skrev:
turbo5a skrev:
Speciellt inte när man pratar volvo femma lol

Det gäller inte bara Volvo-femmor, det gäller alla lite nyare motorer.

Men för att ta den jämförelsen med en rödblockare, så är det skillnad på en topp med 20V och en med 8 som exempel, oljesprut på kolvarna, dubbla kammar, en extra cylinder, o.s.v...

Jaa men nu pratar vi ju fin mek. Dubbelt och lite till från en 8v.

team Svineri. Volvos under construction.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
30 augusti 2009
#29
Audi_powah skrev:
biltemaanstalld skrev:
torpis skrev:
den går lätt 10000mil till, ingen anledning att renovera.  renovering kostar ungefär 10000kr i delar inkl honing av cylindrarna.  sen tillkommer jobb på ca 10timmat, en jobbtimme kostar väl ca 1000kr på verkstaden

tack ska du ha för svaret verkar som du var den ende av alla som hade ett svar på min fråga big_smile

20k för att hel-renovera en motor? billigt som fan isåfall big_smile

Jo eftersom det enligt OMCs lathund ska ta ca30h att renovera en 2takts v4 så låter 20 000 för allt j*vligt billigt för en auktoriserad verkstad. räkna på det dubbla om det nu är en motorrenovering vi pratar om.

Och som alla skrivit tidigare så är själva mekaniken i motorn kapabel att gå bra många tusen mil till vid rätt skötsel. Kör på och reparera grejjer vartefter det går sönder eller köp en ny bil nu istället. Det är inte ekonomiskt försvarbart att originalrenovera en motor som funkar felfritt vid 10 000mil
Senast redigerat av TenZer (30 augusti 2009)

Rock'n Roll

Avstängd
424 Inlägg
30 augusti 2009
#30
TenZer skrev:
Audi_powah skrev:
biltemaanstalld skrev:

tack ska du ha för svaret verkar som du var den ende av alla som hade ett svar på min fråga big_smile

20k för att hel-renovera en motor? billigt som fan isåfall big_smile

Jo eftersom det enligt OMCs lathund ska ta ca30h att renovera en 2takts v4 så låter 20 000 för allt j*vligt billigt för en auktoriserad verkstad. räkna på det dubbla om det nu är en motorrenovering vi pratar om.

Och som alla skrivit tidigare så är själva mekaniken i motorn kapabel att gå bra många tusen mil till vid rätt skötsel. Kör på och reparera grejjer vartefter det går sönder eller köp en ny bil nu istället. Det är inte ekonomiskt försvarbart att originalrenovera en motor som funkar felfritt vid 10 000mil

Du är för smart för att sitta här.

team Svineri. Volvos under construction.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
30 augusti 2009
#31
turbo5a skrev:
TenZer skrev:
Audi_powah skrev:

20k för att hel-renovera en motor? billigt som fan isåfall big_smile

Jo eftersom det enligt OMCs lathund ska ta ca30h att renovera en 2takts v4 så låter 20 000 för allt j*vligt billigt för en auktoriserad verkstad. räkna på det dubbla om det nu är en motorrenovering vi pratar om.

Och som alla skrivit tidigare så är själva mekaniken i motorn kapabel att gå bra många tusen mil till vid rätt skötsel. Kör på och reparera grejjer vartefter det går sönder eller köp en ny bil nu istället. Det är inte ekonomiskt försvarbart att originalrenovera en motor som funkar felfritt vid 10 000mil

Du är för smart för att sitta här.

Jag vet, jag har faktiskt planer på att gå med i Jehovas Vittnen och predika om motorteknik ute i stugorna... roll

Rock'n Roll

Avstängd
424 Inlägg
30 augusti 2009
#32
TenZer skrev:
turbo5a skrev:
TenZer skrev:

Jo eftersom det enligt OMCs lathund ska ta ca30h att renovera en 2takts v4 så låter 20 000 för allt j*vligt billigt för en auktoriserad verkstad. räkna på det dubbla om det nu är en motorrenovering vi pratar om.

Och som alla skrivit tidigare så är själva mekaniken i motorn kapabel att gå bra många tusen mil till vid rätt skötsel. Kör på och reparera grejjer vartefter det går sönder eller köp en ny bil nu istället. Det är inte ekonomiskt försvarbart att originalrenovera en motor som funkar felfritt vid 10 000mil

Du är för smart för att sitta här.

Jag vet, jag har faktiskt planer på att gå med i Jehovas Vittnen och predika om motorteknik ute i stugorna... roll

Skulle man kunna få vara med på själa vandringen?

team Svineri. Volvos under construction.

147 Inlägg
30 augusti 2009
#33
turbo5a skrev:
TenZer skrev:
turbo5a skrev:

Du är för smart för att sitta här.

Jag vet, jag har faktiskt planer på att gå med i Jehovas Vittnen och predika om motorteknik ute i stugorna... roll

Skulle man kunna få vara med på själa vandringen?

lol

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

Avstängd
424 Inlägg
30 augusti 2009
#34
ozcarzzon skrev:
turbo5a skrev:
TenZer skrev:

Jag vet, jag har faktiskt planer på att gå med i Jehovas Vittnen och predika om motorteknik ute i stugorna... roll

Skulle man kunna få vara med på själa vandringen?

lol

Du är också sugen på att delta misstänker jag? wink

team Svineri. Volvos under construction.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 augusti 2009
#35
Tänkte bara slänga in ett inlägga då min gamla S40 T4 maskin hade gått ca 12 000 mil då demonterades och skulle renoveras för att bygga ny snabbare maskin.
Då hade bilen gått ca 7000 mil i min ägo det det var HÅRDA mil med 250 Hkr ett par år och 280 Hkr drygt ett år. Jag använde pedalen kan man säga....börnisar, race, toppfartskörningar osv...
Den var iallafall typ inget märkbart slitage när den togs isär.
Visst var den servad ordentligt, offtare än Volvos intervaller.

Är inte trådskaparens maskin riktigt misskött så glöm att den behöver renoveras, så du kan lägga pengarna på annat skoj smile

Autotech

driftsättare
169 Inlägg
31 augusti 2009
#36
när jag rasade min motor i saaben så hamnade väl slutnotan på allt med packningar o lager och frästa säten på typ 13k:- men då betalade jag inget för arbetet wink och min motor till golfen renoverade jag för 5k:- och då fick jag en ny oljepump med hehe =P



Sök