3485
Sök

Fartkamera utan varnande skylt innan - Ogiltligt?

huh?
10 427 Inlägg
5 september 2009
De där mobila kamerorna på släpvagnar brukar iaf vara skyltade i Dalarna.
Tror varje län har typ en eller två. Men det var nog inte det trådskaparen råkade på.

Var det en skåpbil med kamera? hehe

5 089 Inlägg
5 september 2009
"Hade jag vetat att det satt en kamera där hade jag aldrig kört så fort"

.......

\Lindgren

5 198 Inlägg
5 september 2009
FLindgren skrev:

.......

Och därmed va fortkörningen erkänd.

136 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
gamlingen skrev:
FLindgren skrev:

.......

Och därmed va fortkörningen erkänd.

Ja, nu var det ju inte mig han citerade...

Om det skulle dimpa ner en ful bild på mig och min bil så skulle jag höra mig för med polisen innan jag betalar, så enkelt är det. Att ta något till tingsrätten skulle jag endast göra om jag var oskyldig. Visst körde jag över tillåten hastighet, ~60km/h på 50-väg med 100 meter kvar till 70-väg. Endast i lagens fyrkantiga värld räknas det som fortkörning.

Hade hellre blivit stannad av en laserpolis och fått ett inbetalningskort. En "dold" kamera tycker jag själv är väldigt inkräktande, och inte heller kan man komma med sina dåliga ursäkter...

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 september 2009
enligt svensk lag så måste man bli förvarnad om man blir fotograferad eller filmning för man inte ska bli kränkt osv.
men de finns ett undantag i lagen som ger poliserna rätt å "smygfilma/fota" dig utan att behöva varna dig.
upp till dom poliserna som har fixat korten å bedömma om dom ska visa sig synliga eller inte.

4 005 Inlägg
13 september 2009
Xuri skrev:
enligt svensk lag så måste man bli förvarnad om man blir fotograferad eller filmning för man inte ska bli kränkt osv.
men de finns ett undantag i lagen som ger poliserna rätt å "smygfilma/fota" dig utan att behöva varna dig.
upp till dom poliserna som har fixat korten å bedömma om dom ska visa sig synliga eller inte.

Om du ska komma med ett påstående så får du backa upp det med lite fakta, som i detta fall tex en lagtext.

Vilken lag syftar du på?

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 september 2009
linuslinje skrev:
Xuri skrev:

Om du ska komma med ett påstående så får du backa upp det med lite fakta, som i detta fall tex en lagtext.

Vilken lag syftar du på?

Jag läste ett urdrag ur lagen här på garaget för bara någon dag sen i en liknande tråd.
hittar den dock inte å vart fan man hittar lagar vet jag inte..

Fotograf
121 Inlägg
13 september 2009
Jag skulle nog snarare säga att det är rent sjukt att de måste ha skyltar före en fotostolpe eller en mobil kamera, varför varna fartsyndare?

För en vanlig fotograf så får du fota vad du vill när du vill med vissa undantag av privat mark, militäraobjekt mm, problemen brukar inte vara i lagen om vad du fotar utan om du publicerar dem, då kliver PUL in oavsett om namn på den som är på bilden är med eller inte, men knullar grannen på sin tomt och du står utanför tomtgräns så smattra på eller om det så är i sovrummet med gardinerna uppe, men du får inte publicera bilderna, utan tillåtelse.

Fota ett folkhav där du fokuserat på en kille/tjej mitt i smeten så är det samma där, måste ha tillåtelse.
Fota ett folkhav och du har ingen fast fokuspunkt utan det är just ett folkhav, bara slänga upp som första sida.

Polisen dock kanske har helt andra regler men kan inte se varför, oftast på allmän plats de sitter och de publiceras knappast men dock är det kanske pga att de läggs i nån slags databas.
Västarna kan jag dock förstå att de ska ha på sig men tror knappast det har med själva fotograferingen/lasern att göra utan mer att man ska hinna slira undan och inte köra över dem i trafiken när de välk ger böter eller stoppar folk.

Detta är mer generellt, finns en uppsjö både regler och lagar ocg defenetivt "SUNT FÖRNUFT" att tänka på.
Men vem har sagt att polisen använder det i alla lägen.   smile

Kanske blev lite off topic men men  tongue
Senast redigerat av snap-it (13 september 2009)

http://www.snap-it.se Hojta till om fotosession.

5 198 Inlägg
13 september 2009
http://www.vv.se/Trafiken/Hastighet/Tra … ga-fragor/

här står det mest om dessa härliga kameror.

Sök