16 september 2009
Trådstartare
Tjenare
har under den senaste veckan haft en del problem med min S3:a- 99 , började att den ökade till 95c i arbetstemp men gick snabbt neråt om man körde av från motorväg till 50väg,körde ca 2-3 dar (inte alltid den gick över 90c utan låg mestadels på 90c konstant)
sen så så slog det bara om innan jag han kolla mer på problemet och bilen kokade , mätarn gick över 120c på nolltid.
fick svänga in på närmaste macken ( som tur var ca 100m därifrån ) så rullade in på macken och fick låta bilen stå igång ca 5 min och tempen skönk , och jag kunde köra dom resterande 5min hem utan att tempen gick i taket igen
fick tips om att det skulle vara termostaten och fixade den direkt , samma fenomen , och vidare till att byta tempmätarn idag och precis som innan samma resultat , 90c när den står på tomgång , hinner rulla ca 50 m nerför gatan och tempen ökade från 90c-115c på nolltid
har nu också en svag svag vitaktig dimma ur avgasröret när man varvar lite , dock väldigt lite
har en gissning på att det kan vara vattenpumpen som är boven i mysteriet men kollar man i kärlet så rör sig fortfarande vattnet , så har lite kluvna tankar på vad det kan vara nu .
alla säkringarna kollades över och inga trasiga
vad ska jag göra ? nått enkelt eller är det verkstan nästa?
Mvh Johan