3001
Sök

Volvo 850glt skrapar i skärmkanterna/hjulhuset

21 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Hejsan, har ett stort problem men som kanske inte är så stort.

Det är så att jag har ett par däck m. fälgar, däcken är 205 bredda och fälgarna är 17". Det går hur bra som helst om det bara är jag och en passagerare i framsätet men så fort någon sätter sig där bak så börjar den skrapa i vid minsta lilla ojämnhet där är på vägen. Och detta är väldigt tråkigt, vet inte vad det är för fjädrar osv. som sitter på. Men undrar vad man kan göra åt problemet? Ska jag köpa ny fjädrar eller vad ska jag göra?

Ska dessutom säga att jag inte vill ta bort fälgarna/däcken så det är ingen lösning.
Fråga om det är något, om ni vill ha reda på något mer eller om ni inte förstår riktigt ska jag försöka formulera mig bättre.

Tack på förhand
/zapt

Random Hero
4 047 Inlägg
22 september 2009
vad är det för fälgar ?

Dog food lid. Backwards

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 september 2009
Antingen valsar du ut skärmkanterna, köper fälgar med rätt ET eller så höjer du bilen.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

29 Inlägg
22 september 2009
det låter väldigt lustigt för jag har 215 bred och 17 tum och det skrapar inte i någonstans. är stötdämparna väldigt mjuka så det är därför det skrapar i.

Varför låta motorn suga när den kan våldtas med turbo....?

21 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
Antingen valsar du ut skärmkanterna, köper fälgar med rätt ET eller så höjer du bilen.

Mvh Tommy

Inte jag som köpt fälgarna dom satt på när jag köpte den, hur kan man kolla upp vilken ET fälgarna har? Står det på fälgarna eller ska man leta upp dom någonstans?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 september 2009
zapt skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Inte jag som köpt fälgarna dom satt på när jag köpte den, hur kan man kolla upp vilken ET fälgarna har? Står det på fälgarna eller ska man leta upp dom någonstans?

Det brukar stå på baksidan av fälgen. Original på  850 är ET 43

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
vad är det för fälgar ?

Oxigin och däcken är 205/45 R17
Senast redigerat av zapt (22 september 2009)

21 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
zapt skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Mvh Tommy

Okej ska titta imorgon, är för mörkt ute nu så kan inte se.

/zapt

21 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
zapt skrev:
te_wik skrev:
zapt skrev:

Mvh Tommy

Okej ska titta imorgon, är för mörkt ute nu så kan inte se.

/zapt

Var ute och tittade ändå, kunde inte hålla mig ända tills imorgon :p, men vad jag kunde se så stod det ET 15 om det kan stämma?
/zapt

4 822 Inlägg
22 september 2009
kan det säkert göra och isåfall hamnar fälgarna 2,8cm närmare skärmkanten än orginal och då är det inte så konstigt att det skrapar i.

zapt skrev:
däcken är 205/45 R17

det är orginal storleken på 17" till 850/X70

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

21 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Christian S skrev:
kan det säkert göra och isåfall hamnar fälgarna 2,8cm närmare skärmkanten än orginal och då är det inte så konstigt att det skrapar i.

zapt skrev:
däcken är 205/45 R17

Okej, men om jag höjer bilen kommer det gå bra då eller det kommer bara se konstigt eller du hade rekomenderat det?

Är desperat vet inte vad jag ska göra sad.

/zapt

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 september 2009
zapt skrev:
Christian S skrev:

zapt skrev:
däcken är 205/45 R17

Okej, men om jag höjer bilen kommer det gå bra då eller det kommer bara se konstigt eller du hade rekomenderat det?

Är desperat vet inte vad jag ska göra sad.

/zapt

Det kommer garanterat se konstigt ut för du måste höja såpass så skärmkanterna inte kan ta i när bilen är fullastad. Kommer se ut som en terrängbil. Men det är ditt enda alternativ ifall du verkligen inte vill valsa ut skärmkanterna eller köpa andra fälgar.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (22 september 2009)

517 Inlägg
23 september 2009
Lägg ut fälgarna till försäljning och köp ett par andra. Alternativt kolla av blocket om någon är intresserad av byte..?

Det finns ingen annan snygg lösning på detta, mer än att ev valsa ut som tidigare skrivit..

21 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
ErikAxelsson skrev:
Lägg ut fälgarna till försäljning och köp ett par andra. Alternativt kolla av blocket om någon är intresserad av byte..?

Det finns ingen annan snygg lösning på detta, mer än att ev valsa ut som tidigare skrivit..

Okej, blir väl så. Men vad ska stl. vara nu? På däck och den ET på fälgarna? Skulle ET vara 43, eller det finns fler som passar?

/zapt

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
23 september 2009
på din bild ser man jhu ganska tydligt vart problemet är smile

shit va fel på et
du hade inte ens behövt gå ut för att titta  om lagt upp en bild

är dom 4 eller 5bultade?
et15 brukar man ha på bla 200/700/900 om dom är 5bultade

dom måste inte vara exakt et43 men et43 är det orginal på 850

skulle tro att det går att hålla sig mellan 37-50 i et utan att det tar i

har dock lite dålig koll eftersom jag alltid hållt mig till orginalhjul i alla dess storlekar smile
Senast redigerat av Growe (23 september 2009)

Kör fort så hinner inget hända...

21 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
17" Dotz Roadstar med 205/40-17 Hankook Ventus K110 däck. Bultmönster: 4/100 et40

Passar dom till min Volvo 850 glt -93?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 september 2009
zapt skrev:
17" Dotz Roadstar med 205/40-17 Hankook Ventus K110 däck. Bultmönster: 4/100 et40

Passar dom till min Volvo 850 glt -93?

Inte riktigt, du har bultmönster 4/108. Går kanske att  få till med bultar som har rörlig kona, men jag har aldrig litat på dessa..vet ej heller om det är lagligt eller ej.

ET däremot stämmer bra, något sådan du ska rikta dig in på.

Mvh Tommy

Sök