4297
Sök

Dålig laddning ford sierra 9,2volt

435 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#1
en kompis har en ford sierra som de har blivit nått elfel på. började att bilen gick orent å instrumenten levde sitt egna liv.va även dåligt med ström i den så han kolla laddningen å den ladda 9,2volt så han bytte kolen. ladda fortfarande 9,2volt.bytte generator ladda fortfarande9,2volt.är 9,2volt vart han än mäter på batteriet å generator. vad kan va fel? batteriet är även bara 1-2månader gammalt. han ska även in å bes den nu på onsdag så skulle behöva snabba svar tack

Följ strömmen..
233 Inlägg
5 oktober 2009
#2
Byt batteri. Det har troligtvis sulfaterat.

435 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#3
Startmotorpunktse skrev:
Byt batteri. Det har troligtvis sulfaterat.

ok så batteriet kan göra så att den blir att ladda mindre?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 oktober 2009
#4
kolla över dina jord kablar ( skulle tro att det är de )
annars kan du starta bilen ta bort polerna å mäta polarna när dom inte sitter på batterit för att se om det är de som stör

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Följ strömmen..
233 Inlägg
5 oktober 2009
#5
Ja, har batteriet fel motstånd laddar generatorn dåligt eller inte alls.

Följ strömmen..
233 Inlägg
5 oktober 2009
#6
Observera att det finns en risk att du förstör generatorn om du kopplar bort batteriet med motorn igång, avråder från det testet.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 oktober 2009
#7
en så kort stund som det gäller lär ju inte generatorn ta skada

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 oktober 2009
#8
ta å sätt en startkabel på minus polen å sen till motorn å mät sen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Följ strömmen..
233 Inlägg
5 oktober 2009
#9
Det finns alltid en risk för en strömspik när du väl kopplar på batteriet igen och då kan regulatorn ta skada.

435 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#10
kan även tilllägas att han bytt till en 3dje generator då lyste inga kontrolllampor å när han starta å sedan varva på så tände laddlampan å bilen laddar 18volt. kan de ha med nå gjordfel att göra typ generatorn får för lite jord?

21 761 Inlägg
5 oktober 2009
#11
Kolla upp både generatorns jordförbindelse och laddkabeln (B+) så att det inte är avbrott någonstans. Om generatorn ger laddning, men att spänningen inte kommer fram till batteriet pga avbrott, så kan regulatorn pajja och laddspänningen skenar iväg uppåt.

Regulatorbyte behövs i så fall, men innan motorn startas så ska eventuellt avbrott i någon kabel åtgärdas först. Annars kan ju regulatorn pajja igen. smile

Att spänningen tidigare har visat 9,2 V innebär att batteriet antingen är dåligt (sulfaterat/kortis i någon cell) eller helt enkelt väldigt urladdat, prova att ladda upp batteriet med en laddare och se om det tar emot laddning.

435 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#12
visar fortfarande 9,2 volt å alla kablar är hela har även gjort ren alla punkter så de blir bättre kontakt har även provat med annat batteri utan resultat.så han ska iväg med 2st generatorer å få dom uppmäta å kollade om nått är trasigt på dom.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 oktober 2009
#13
testa som jag sa en startkabel mellan minus polen på batterit å nånstans på motorn

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

435 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#14
turboforssen skrev:
testa som jag sa en startkabel mellan minus polen på batterit å nånstans på motorn

de har testats även från motor till kaross även samtidigt utan resultat


Sök