3002
Sök

Rund bult! Vad ska jag göra?

Kocken
487 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
Skulle montera bort passargerarstolen för att kunna dra upp mattan ordentligt och dra kablar men en av bultarna som håller fast passargerarstolen är typ rund...hylsnyckel 13 passar inte och 14 greppar inte. Vad ska jag göra??

2 652 Inlägg
23 augusti 2006
det finns en specill tång man kan andvända för runda muttrar . kommer inte ihåg vad den heter men fråga på någon mindre bilverkstad så förstår dom vad du menar .

781 Inlägg
23 augusti 2006
slå på hylsnykel 13 om de går och du inte är rädd om nyklen.. annars finns det vinkelslip/bågfill. sen borra upp och gänga om.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 augusti 2006
Papegojtång är bra... Det kan gå med en "mutterspräckare" om det går att få dit en sån... Får du dit muttermaskin så har kamasatools en vänstergängad hylsa som man "gängar" överbulten och sen kmr den ut...  Annars är det bara o kapa...

2 652 Inlägg
23 augusti 2006
Papegojtång var det jag var ute efter smile

4 554 Inlägg
23 augusti 2006
kapa den eller så tar du rörtång...

6 851 Inlägg
23 augusti 2006
Om du får platts med en vanlig "platt" mejsel? ISF såga ett spår i bulten och skruva ur den som vanligt

1 752 Inlägg
23 augusti 2006
Ursäkta om jag hoppas ifrån det här med rundade bultar men jag har ett liknande problem...om man har lyckats få bort spåren i en skruv då?? hur ska jag göra för o få bort den!?har haft på typ en liter med 5-56 o det hjälper inte ett skit!nån som har nått bra knep på hur jag kan få bort den? den sitter i ett av "fläktutblåsen" så den är lite småträlig att komma åt....är väldigt tacksam för tips på hur jag kan få bort den!

Mvh Kalle

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
23 augusti 2006
Bebbo skrev:
Skulle montera bort passargerarstolen för att kunna dra upp mattan ordentligt och dra kablar men en av bultarna som håller fast passargerarstolen är typ rund...hylsnyckel 13 passar inte och 14 greppar inte. Vad ska jag göra??

rörtång, eller borra ett hål och sätt dit en svinpitt

man lever bara en gång så lev väl!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
23 augusti 2006
Kalle_Ponken skrev:
Ursäkta om jag hoppas ifrån det här med rundade bultar men jag har ett liknande problem...om man har lyckats få bort spåren i en skruv då?? hur ska jag göra för o få bort den!?har haft på typ en liter med 5-56 o det hjälper inte ett skit!nån som har nått bra knep på hur jag kan få bort den? den sitter i ett av "fläktutblåsen" så den är lite småträlig att komma åt....är väldigt tacksam för tips på hur jag kan få bort den!

Mvh Kalle

borra med ett större borr än skruvens diameter, och borra bort skallen helt enkelt. sen kan du ta en polygrip eller tång och skruva loss den.

man lever bara en gång så lev väl!

38 Inlägg
23 augusti 2006
Ta en bågfil lr bara bladet å såga ett spår sen kan du da en platt mejsel ler spärr skafft me bitts (lr hur de stavas) som passar sen ska den komma ut så fint så....testa de de e bättre än vinkel slip för man vill ju inte skada inredningen lr stolen.....tongue

Kocken
487 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
tack för alla svar....testade med en poligrip men det funkade tyvärr inte...men grannen kom förbi och tog med sin kompressor och bultdragare så var den borta på en sekund...men tack ändå för alla tips!

494 Inlägg
23 augusti 2006
om man är säker på att svettsa så kan man ju alltid svettsa dit en ny mutter uppe på den gamla lr svettsa dit någe annat som gör att man kan får bort den bara en svetts loppa som man kan setta ett dorn på och knacka bort skruven. sen är de ju alltid ett litet knep att dra åt den lite extra brukar bli lättare att ffå bort dem då!"

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Sök