3947
Sök

Vibrerar vid 80km/h

underordnad allfixare
696 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#21
Groban skrev:
Är det alufälg?? Saknar du navringar på dem?? Detta skapar symptom som att däck/fälg är ej i  balans!

har testat med org fälgar samma symptom

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

3 259 Inlägg
10 oktober 2009
#22
LasseMan skrev:
det är just kring 80km/h över och under slutar det.. och det är jimnyn som gäller när 4wd är urkopplad så är det rwd när du väl säger durrande ljud så kanske det passar bättre för även växelspaken brukar durra då

Det du kan göra är att palla upp bilen och låta en polare sitta i o gasa med växel i och se om vibrationerna uppstår då också, gör dom det så är det ju nåt med drivlinan, kardan, drivaxlar eller slutväxel! Lägg dig under medans polaren gasar för fulla muggar o se om det är nåt som vibrerar, brukar synas eller iaf lättare konstateras när man tittar på dom... Har du tillgång till 1 eller 2pelar lyft så är det ju ännu bättre! Är du mycket ute i terrängen o kör så är det ju inte helt omöjligt att du bulat kardan eller en drivaxel..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 749 Inlägg
10 oktober 2009
#23
Hur är knutkorsen i kardanaxeln?
Det kan vara dem som gör att det durrarar, fast det bör ju inte kännas i ratten?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

entusiast.
45 Inlägg
11 oktober 2009
#24
skiter i o läsa allt och säger två saker; Balansera hjulen med rätt vikt på en vettig verkstad, kolla däckena att det inte är "bubblor" eller sprickor(liknande saker) på dem. annars har du ju stötdämparna som säkert är slut!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
11 oktober 2009
#25
Finns ställen som kan balansera hjulen medan dom sitter kvar på bilen, då kompenserar man för ojämnheter i axlar osv.

I Stockholm finns det ett ställe som gör sånt:
http://www.dackspecialen.se/
"Hjulbalansering
När vanlig balans ej räcker till balanserar
vi hjulen på bilen och eliminerar obalans
i bromsskivor och drivaxlar."


551 Inlägg
11 oktober 2009
#26
Samma sak med en kompis 240, börja vibrera vid 80 sen vid 120-130 igen, sen va de uppehåll och sen en kväll börja de vibrera mer än vanligt och sen gick knutkorset av så kolla de smile

Volvo For Life =)

1 Inlägg
11 oktober 2009
#27
Verkar vara ett standard fel på Jimyn. Min gör likadant.
Och kolla den här.
http://www.youtube.com/watch?v=iMLVa-TN … re=related


Sök