3810
Sök

Stödlager vevaxel m90 (problem)

198 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#1
hej har ett problem på min motor får ett mycket mystikt ljud från den när koppling är intryckt man varvar upp motorn då vill lådan hänga med kan man säga. blir svår vxl. (vill driva typ) har fått tips om stödlagret i vevaxeln.  motorn är en fk  från 95a   med m46 od låda  är det olika lager på motor med m90 och dom gamla m46  m47.

detta motorpaket  sitter i min 242a 75a
230fk  med m46 od låda..

volvo turbo

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 september 2009
#2
en motor som de suttit m90 låda på har inget stödlager.
du har säkert luft i hydralsystemet eller satt lamell/tryckplatta fel.


198 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#3
nej de sitter rätt.. går ju inte sätta fel.. är ju styrstift. har vajer till kopplingen..

volvo turbo

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
17 september 2009
#4
på Fk sitter det en bussning bara för att kunna centrera kopplingen så den måste bort sen får du montera lagret där istället smile
säkert derför det blir helt galet smile

Kör fort så hinner inget hända...

198 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#5
ja ok trodde nästan de... passar lagret i då från  dom andra rödblockare som ej har m90

volvo turbo

106 Inlägg
19 september 2009
#6
Growe skrev:
på Fk sitter det en bussning bara för att kunna centrera kopplingen så den måste bort sen får du montera lagret där istället smile
säkert derför det blir helt galet smile

hrm, å vem har vart så snäll å lurat i dig detta?? läs på liiite mer innan sånna puckade uttalande!mad

jepp de stämmer, sitter bara en bussning i vevaxeln nör man har m90låda, å denna skall sitta där, dock så tror ja dittt problem grundar sig i att du inte har smörjt splinesaxeln som lamellen skall GLIDA på redigt, för kan den inte glida ut denna lilla millimetern som krävs när du frikopplas så ligger lamellen fortfarande an mot svänghjul alt. tryckplattaoch fortsätter då att hålla varvet uppe i lådan!
Så smörj ingående axeln samt kontrollera ditt slag på kopplingenarmen så den verkligen frikopplar, löser inte detta ditt problem så e de dags att klyva lådan å kika lite på dina synkringar!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

198 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#7
jo då lamellen går jätte lätt på splainsen har ju nyss vart isär (ny lammell)
och synkrigarna kan de inte va heller. då de låter när koppling är nere och friläge i..

volvo turbo

46 Inlägg
21 september 2009
#8
eftersom att det inte där svänghjulslagret som spökar så kan de va urtrampningslagret som e sletet...

Den som vågar gasa fullt har trimmat för lite..

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
21 september 2009
#9
200-sxish skrev:
Growe skrev:
på Fk sitter det en bussning bara för att kunna centrera kopplingen så den måste bort sen får du montera lagret där istället smile
säkert derför det blir helt galet smile

hrm, å vem har vart så snäll å lurat i dig detta?? läs på liiite mer innan sånna puckade uttalande!mad

jepp de stämmer, sitter bara en bussning i vevaxeln nör man har m90låda, å denna skall sitta där, dock så tror ja dittt problem grundar sig i att du inte har smörjt splinesaxeln som lamellen skall GLIDA på redigt, för kan den inte glida ut denna lilla millimetern som krävs när du frikopplas så ligger lamellen fortfarande an mot svänghjul alt. tryckplattaoch fortsätter då att hålla varvet uppe i lådan!
Så smörj ingående axeln samt kontrollera ditt slag på kopplingenarmen så den verkligen frikopplar, löser inte detta ditt problem så e de dags att klyva lådan å kika lite på dina synkringar!

du läste att han inte hade m90 längre va utan att det sitter en m46 och då ska man ha lager inte en bussning som sitter där nu smile

har mekat volvo dom senaste 15åren och 940 dom sista 10åren kan dom blundande

och man ska verkligen köra ett lager där då m46 ej har tillräckligt bra lager internt för att hålla upp ingånde axeln i lådan

skillnad hade varit om han haft m46 från början och monterat m90 då kvittar det totalt

Kör fort så hinner inget hända...

198 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#10
ok då blir det lager där ist...

volvo turbo

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
23 september 2009
#11
Lale skrev:
ok då blir det lager där ist...

det tycker jag för växelådans skull

kan dock inte garantera att det kommer hjälpa dig med ditt problem

har själv aldrig testat att montera med bussning på en m46

så det är svårt att veta om det verkligen är det som är felet eller ej
hur som helst är det inte bra för växelådans lager

för typ 200år sen så hade farsan problem med kopplingen på sin 745Gl 86:a
och den ville inte frikoppla och skrapade när man skulle lägga i 1:an och backen framför allt

då hade hans lager blivit dåligt så någon omöjlighet att bussningen nyper ingånde axeln i lådan är ingen omöjlighet

Kör fort så hinner inget hända...

198 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#12
ja de blir lager där nu ist.. ska plockas ner i veckan..

volvo turbo

198 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#13
problem löst med lager i vevaxeln..

volvo turbo

198 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#14
problem löst med lager i vevaxeln..

volvo turbo

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
12 oktober 2009
#15
Lale skrev:
problem löst med lager i vevaxeln..

smile det var jhu bra kunde nåstan bara komma på det som fel
hur såg bussningen ut som satt där innan sliten?

Kör fort så hinner inget hända...

198 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#16
nja den såg ok ut.. men axel på lådan hade inget stöd i den

volvo turbo


Sök