4813
Sök

Saab 900 2.0T 95, Checkengin lyser och drar 1,5l\milen

Snickare
20 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#1
för typ 5 månader sen bytte jag min insugsluft temp givare för att min Checkengin lampa lyste,
sen har bilen gått bra, sen för en vecka sen så tändes lampan igen och den började gå väldigt dåligt och dra 1,5l\milen så jag åkte till saab och lät dom felsöka med datorn å det kom upp att tempgivaren och lambda, men han sa att det var en slang bakom insugsröret som jag hade bytt dagen innan, så han radera felkoderna och sa att det skulle vara okej, sen åkte jag hem och 2 mil senare började lampan lysa igen, och den drar 1-1,3l\milen är det dax att byta lambda eller kan det vara något annat roligt ?


1 019 Inlägg
18 april 2009
#2
Vilken tempgivare vart det denna gången? Luft eller vatten?


457 Inlägg
18 april 2009
#3
Jag skulle prova och byta lambdasonden!

2 164 Inlägg
18 april 2009
#4
Byt lamdan de är den!

MVH


rangerare
115 Inlägg
18 april 2009
#5
garanterat lambdan och köp för gudskull inte på biltema om de inte mirakulöst fått bättre sonder.


Snickare
20 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#6
det var luft temp givaren, pappa beställde ingen lambda för att han tror att det är luft massemätaren eftersom att jag har en k&n insatsfilter... btw steg1 box i men det ska väl inte spela någon roll ?den gick juh bra innan , pappa säger att det kan även vara boxen som strular.. "det är juh ingen djävla evighets sak" som han sa å skällde ut mig..


2 164 Inlägg
18 april 2009
#7
Du har ingen LMM på din bil så hur har du tänkt dig koppla in den sen??
Du har MAP sensor på din bil
De är din landa som är fel!

MVH


268 Inlägg
18 april 2009
#8
Har haft/har liknande fel på min 900. Check Engine lyser titt som tätt, bilen går dock fint och som vanligt och enligt felkod så ska det vara syresensor(lambda), men på bilprovningen ligger mitt lambdavärde helt perfekt. Har hört talas om jordfel på lambdan men inte kollat upp det.. kan det vara något sånt tro?


Snickare
20 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#9
Fredrik-79 skrev:
Du har ingen LMM på din bil så hur har du tänkt dig koppla in den sen??
Du har MAP sensor på din bil
De är din landa som är fel!

MVH

hum konstigt om jag inte har någon LMM för pappas vän på en reservdels kedja sa att  det var samma LMM på min 900 som hans Og9-3a


Snickare
20 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#10
Nipfel skrev:
Har haft/har liknande fel på min 900. Check Engine lyser titt som tätt, bilen går dock fint och som vanligt och enligt felkod så ska det vara syresensor(lambda), men på bilprovningen ligger mitt lambdavärde helt perfekt. Har hört talas om jordfel på lambdan men inte kollat upp det.. kan det vara något sånt tro?

okej, men bil drar juh 1,5 och luktar soppa när jag kliver ur bilen sad


Elektriker
139 Inlägg
18 april 2009
#11
Andreasm86 skrev:
för typ 5 månader sen bytte jag min insugsluft temp givare för att min Checkengin lampa lyste,
sen har bilen gått bra, sen för en vecka sen så tändes lampan igen och den började gå väldigt dåligt och dra 1,5l\milen så jag åkte till saab och lät dom felsöka med datorn å det kom upp att tempgivaren och lambda, men han sa att det var en slang bakom insugsröret som jag hade bytt dagen innan, så han radera felkoderna och sa att det skulle vara okej, sen åkte jag hem och 2 mil senare började lampan lysa igen, och den drar 1-1,3l\milen är det dax att byta lambda eller kan det vara något annat roligt ?

Min far fick oxå upp "check engine" lampan på sin saab (fast det var en 9000 -97)
men han tog bara och bröt strömmen, dvs drog av + och - på batteriet i typ 1min o sen löste det sig smile

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

Snickare
20 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#12
Freddah850 skrev:
Andreasm86 skrev:
för typ 5 månader sen bytte jag min insugsluft temp givare för att min Checkengin lampa lyste,
sen har bilen gått bra, sen för en vecka sen så tändes lampan igen och den började gå väldigt dåligt och dra 1,5l\milen så jag åkte till saab och lät dom felsöka med datorn å det kom upp att tempgivaren och lambda, men han sa att det var en slang bakom insugsröret som jag hade bytt dagen innan, så han radera felkoderna och sa att det skulle vara okej, sen åkte jag hem och 2 mil senare började lampan lysa igen, och den drar 1-1,3l\milen är det dax att byta lambda eller kan det vara något annat roligt ?

Min far fick oxå upp "check engine" lampan på sin saab (fast det var en 9000 -97)
men han tog bara och bröt strömmen, dvs drog av + och - på batteriet i typ 1min o sen löste det sig smile

drog av min + i en timme å check lampan slockna, men den drar juh ändå 1,5l\milen för det ... är juh troligen lambda ...


1 019 Inlägg
19 april 2009
#13
Andreasm86 skrev:
hum konstigt om jag inte har någon LMM för pappas vän på en reservdels kedja sa att  det var samma LMM på min 900 som hans Og9-3a

Han har fel, öppna huven och försök hitta en luftmassemätare om du inte tror oss. wink


Saaboholic
3 129 Inlägg
19 april 2009
#14
Andreasm86 skrev:
Fredrik-79 skrev:
Du har ingen LMM på din bil så hur har du tänkt dig koppla in den sen??
Du har MAP sensor på din bil
De är din landa som är fel!

MVH

hum konstigt om jag inte har någon LMM för pappas vän på en reservdels kedja sa att  det var samma LMM på min 900 som hans Og9-3a

Han bör söka nytt jobb för han vet då inte vad han pratar om iallafall.

Jag hade bytt lambdan.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Snickare
20 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#15
hedley skrev:
Andreasm86 skrev:
Fredrik-79 skrev:
Du har ingen LMM på din bil så hur har du tänkt dig koppla in den sen??
Du har MAP sensor på din bil
De är din landa som är fel!

MVH

hum konstigt om jag inte har någon LMM för pappas vän på en reservdels kedja sa att  det var samma LMM på min 900 som hans Og9-3a

Han bör söka nytt jobb för han vet då inte vad han pratar om iallafall.

Jag hade bytt lambdan.

okej okej tongue får säga det till pappa å han då .. tongue

får nog bli lambda då smile


22 Inlägg
27 maj 2009
#16
2,0t tar ingen lmm men därimot så har 2,0 sug lmm osäker på 2,3 sug. Lite snabb info om felkoder:

1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sista blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger kvar i minne.

så vid sex blink så är det lambdan
Senast redigerat av camry_hallberg (27 maj 2009)

JBR (Jimmys bil o rondell)

Student
22 Inlägg
13 oktober 2009
#17
Har du hål på avgassystemet?? Det problemet hade jag ett tag vilket ledde till att lambdan fick helt fel värden vilket fick den att ge en fetare blandning = Bilen drar mer... Kolla det! big_smile



Sök