4392
Sök

Bakaxel"ras" 745 gl 87

257 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
Tjena!

Tisdags förra veckan började min bakaxel sjunga lite opera för mig. följde hastigheten och var enbart under gaspådrag. tänkte fylla på med olja när jag kom hem då jag var ute på tjänsteresa. Fredag eftermiddag på väg hem med ca 1500 kilo bakom så försvinner hastighetsmätaren och sekunden efteråt nyper bakaxel. jag låter den svalna en timme, slänger mig under och fyller på olja (i ösregnet). en kompis kommer och hänger på kärran bakom sin bil och jag kan problemfritt köra volvon hem 10 mil. Den tjuter fruktansvärt mycket vid gaspådrag och motorbroms men tyst förutom att det knackar när man kopplar ur. driver hur fint som hellst och går helt ryckfritt och rullar bättre än någonsin. Vad kan ha hänt. Hastighetsgivaren verkar sitta "löst".

Tacksam för svar

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

4 001 Inlägg
19 oktober 2009
om det inte var någon olja i så skulle jag tippa på lagerras

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

257 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
om det inte var någon olja i så skulle jag tippa på lagerras

Jo jag med. men vilket lager och är det lätt att byta. och varför gav hastighetsmätaren upp pga ett lager?

4 001 Inlägg
19 oktober 2009
Varför hastighetsmätaren gav upp vet jag inte, kanske p.g.a värmen

Det är billigast att leta upp en annan axel, att byta lager är ett ganska tråkigt & dyrt jobb.
Diffdrev & pinjong/kronhjul kan ha tagit skada också

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

257 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Varför hastighetsmätaren gav upp vet jag inte, kanske p.g.a värmen

Det är billigast att leta upp en annan axel, att byta lager är ett ganska tråkigt & dyrt jobb.
Diffdrev & pinjong/kronhjul kan ha tagit skada också

Jo funderade på det. det var 1041 som var slungdiffad va?

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
21 oktober 2009
1041 har slungdiff men då fungerar inte din hastighetsmätare så det måste ändras

Kör fort så hinner inget hända...

245 Inlägg
26 oktober 2009
hastighets mätaren slutar fungera för att "kransen" som den får signal ifrån kommer för långt ifrån givaren för att lagrena är så slut. hände samma för mig. bara att byta hela axeln. (billigast så)

S.v.r

Sök