3893
Sök

Volvo 945 FT, Svår startad när den är kall?

98 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#1
Tjenare, ja som topic lyder. Har en 945 fulltrycks turbo, Som är svårstartad när den är kall? När man vrider på nyckeln så hoppar den igång efter en liten strund men vill genast dö, även om man ger gas, men när man upprepat det där att den dör cirka 3 gånger så går den igång?, Han som hade den innan sa att han kört etanol och bensin, kan det vara att den vill vara svår bara för att det är etanol kvar i ledningarna? Har tankat den efter jag köpt den. Väldigt tacksam för svar. Behöver hjälp omgående..

4 Inlägg
15 september 2009
#2
kollat om kallstartsventilen slår till eller om den stänger för tidigt..

98 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#3
Det sitter väl ingen kallstartsventil på denna motor? Funderar på om det kan vara tomgångsmotorn? För det blir ingen skillnad om jag kopplar ur den.?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 september 2009
#4
Ponnytrav skrev:
Det sitter väl ingen kallstartsventil på denna motor? Funderar på om det kan vara tomgångsmotorn? För det blir ingen skillnad om jag kopplar ur den.?

ne det sitter ingen kallstartsventill men det sitter en givare i toppen som säger till spridarna att trycka in lite extra soppa vid kallstart:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

98 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#5
Tjenare igen, provat rycka ur givaren men blir ingen skillnad, även provat byta bränsle trycksregulator, men vart inge bättre, Provat gjort rent tomgångsmotorn. Men inget funkar. Men idag så ryckte jag ur kontakten till ac:n för den ska tydligen vara tom så jag provade rycka ur kontakten och då sjunker tomgången?, Så min fråga nu är, har ac:n nånting med starten att göra? alltså om bilen försöker bygga tryck i ac:n eller nåt? Så att den kan vara svårstartad kall för att den försöker bygga tryck i ac:n ? Låter rätt sjukt, men värt att fråga om någon har nå bra förklaring?

98 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#6
Vart inge bättre utan ac och inge bättre med annan tomgångs motor, Så nu kommer vi till givare?, Nån som har en sprängskiss, eller kan förklara på ett bra sätt?

98 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#7
Nu har jag provat att byta givaren, sitter ju 2st i toppen, den första är ju till instrument, och den andra för kallstart, båda är byta, Provade även att byta luftmasemätaren, bränsletrycksregulatorn, Men blir inge bättre : /, Ingen som upplevt detta fel? Behöver hjälp och tips snarast!
Tacksam för svar.

1 339 Inlägg
23 oktober 2009
#8
Förutom det jag har skickat i mitt Svar-PM till dig så hur är det med lambasonden, det sitter väll en sådan på sin också? Kan du checka efter eventuella felkoder kanske?
Senast redigerat av Volvo740an (23 oktober 2009)


1 915 Inlägg
24 oktober 2009
#9
Kolla felkoder till att börja med.

Sen kan du mäta lite på givare osv och se så de ligger inom gränserna.
Finns lite info här: http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/LH24Diagnos.pdf

Går bilen bra när den väl har startat ?
Etanolen löser upp smuts så  bränslefiltret kan bli tätt och bör bytas oftare än vanligt.
Senast redigerat av Louksor (24 oktober 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

98 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#10
Nu är det som så att den startar lättare med startgas, är det många som tror att det är soppapumpen som börjar bli dålig? Vad kan det annars vara?


Sök