3763
Sök

Effektvinst vid större spjällhus? Volvo V70 2.5t 1998

28 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#1
halloj. har en liten fundering på om det blir någon skillnad om man byter orginal spjällhuset emot ett som är större. bilen i fråga är en 98 volvo v70 awd 2,5t automat.


Jocke

Chevy lover into the bone's...
8 Inlägg
2 november 2009
#2
Kan direkt säga av egen erfarenhet att det inte bara är att byta ut, skall åtm för en V70 GLT 99:a lämnas in å programmeras i nån data box när man bytt...och jag fick till svar att "inte vad som helst" passar heller, detta är ett aber o det var en Volvo sjuka utan dess like. Detta förbålda spjällhus byttes ut på garanti när bilarna kom in på service....men det finns nog a antal som går runt om i riket med gamla exemplar.

Nu vet jag inte om du avser att byta för skojs skull eller om du har problem med ditt gamla..men jag säger följande i alla fall:

Kan dock trösta dig med att du kan rädda ditt spjällhus x antal mil till gnm att plocka isär det å göra rent jäkligt noga...det har då funkat på min gamla Volvo som x:et äger numer...

Sviiindyra att köpa loss beggade på Demia tex...så man putsar ju så länge man kan gladeligen..du bör noga höra dig för på Volvo alltså innan du ställer dig å köper nytt "hus"....tanka programvara till det där kan man kanske inte göra vart som helst..

Bara ett tips..

Mvh: Monika
Senast redigerat av Rumpkullan (2 november 2009)

"Man blev som man blev när man inte blev som man skulle" ;)

Med.lem
3 759 Inlägg
2 november 2009
#3
sehlen skrev:
halloj. har en liten fundering på om det blir någon skillnad om man byter orginal spjällhuset emot ett som är större. bilen i fråga är en 98 volvo v70 awd 2,5t automat.


Jocke
Bra rubrik, måste jag säga..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Chevy lover into the bone's...
8 Inlägg
2 november 2009
#4
Mr_EmCom skrev:
sehlen skrev:
halloj. har en liten fundering på om det blir någon skillnad om man byter orginal spjällhuset emot ett som är större. bilen i fråga är en 98 volvo v70 awd 2,5t automat.


Jocke
Bra rubrik, måste jag säga..
Åker man Volvo vet man åtminstone vad han menar....så jag antar att rubriken fyllde sin funktion,
eller har jag misstolkat ditt inlägg ?

Bästa hälsningar,
Monika

"Man blev som man blev när man inte blev som man skulle" ;)

Med.lem
3 759 Inlägg
2 november 2009
#5
Rumpkullan skrev:
Mr_EmCom skrev:
sehlen skrev:
halloj. har en liten fundering på om det blir någon skillnad om man byter orginal spjällhuset emot ett som är större. bilen i fråga är en 98 volvo v70 awd 2,5t automat.


Jocke
Bra rubrik, måste jag säga..
Åker man Volvo vet man åtminstone vad han menar....så jag antar att rubriken fyllde sin funktion,
eller har jag misstolkat ditt inlägg ?

Bästa hälsningar,
Monika
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Däckmissbrukare
87 Inlägg
2 november 2009
#6
Rumpkullan skrev:
Kan direkt säga av egen erfarenhet att det inte bara är att byta ut, skall åtm för en V70 GLT 99:a lämnas in å programmeras i nån data box när man bytt...och jag fick till svar att "inte vad som helst" passar heller, detta är ett aber o det var en Volvo sjuka utan dess like. Detta förbålda spjällhus byttes ut på garanti när bilarna kom in på service....men det finns nog a antal som går runt om i riket med gamla exemplar.

Nu vet jag inte om du avser att byta för skojs skull eller om du har problem med ditt gamla..men jag säger följande i alla fall:

Kan dock trösta dig med att du kan rädda ditt spjällhus x antal mil till gnm att plocka isär det å göra rent jäkligt noga...det har då funkat på min gamla Volvo som x:et äger numer...

Sviiindyra att köpa loss beggade på Demia tex...så man putsar ju så länge man kan gladeligen..du bör noga höra dig för på Volvo alltså innan du ställer dig å köper nytt "hus"....tanka programvara till det där kan man kanske inte göra vart som helst..

Bara ett tips..

Mvh: Monika
men skruva för jösse namn inte isär det bara, då är det bara att kasta sen,
utan om du ska göra rent det så gör man bara rent i spjället, man skruvar alltså
inte isär nått...  men det skadar inte att göra rent det ibland tongue men skruva INTE
isär det bara..   sen om du har problem med det så åk till närmaste volvo verkstad
och kolla om du har den senaste mjukvaru uppgraderingen i det.

lycka till...
Senast redigerat av volvo_karlsson (2 november 2009)

volvo_karlsson - Pysen

Chevy lover into the bone's...
8 Inlägg
2 november 2009
#7
Ang Skruva isär - dvs man lättar på "locket" så man kommer åt kanalen å kan göra rent försiktigt med lämpligt material å medel...detta fick vi lära oss av serviceteknikern på Volvo..MEN som sagt, åter igen, han bör åka till Volvo...

Ang direktlänken som kom med anvisningar:
Naaa det där var lite hårt hörru wink...det är inte ett ovanligt uttryck med spjällhus - inte i Volvo världen iaf...
Men ok visst kan man kanske skriva lite mer "köttigt" mer info...men nu fattade tom en gammal Camaro Kärring vad han menade å då KAN det inte ha varit för fel...ska vi lämna det därhän ??

Han har fått svaret att kontakta Volvo....man ska inte leka med sånt här, kan låta fränt å byta "upp" sig men det kan ju gräva stort hål i plånkan om  man inte har hela bilden klar för sig å ränner sta å köper delar....så...när det gäller en sån där kärra ska man nog kontakta Volvo direkt...databoxarna avlöser varandra på löpande band å jösses man vill inte ha strul mer än nödvändigt.

"Chevy chick" vill hellre snacka mer om din terrängbil nu...släpp spjällhuset nu.. wink
Senast redigerat av Rumpkullan (2 november 2009)

"Man blev som man blev när man inte blev som man skulle" ;)

Chevy lover into the bone's...
8 Inlägg
2 november 2009
#8
volvo_karlsson skrev:
Rumpkullan skrev:
Kan direkt säga av egen erfarenhet att det inte bara är att byta ut, skall åtm för en V70 GLT 99:a lämnas in å programmeras i nån data box när man bytt...och jag fick till svar att "inte vad som helst" passar heller, detta är ett aber o det var en Volvo sjuka utan dess like. Detta förbålda spjällhus byttes ut på garanti när bilarna kom in på service....men det finns nog a antal som går runt om i riket med gamla exemplar.

Nu vet jag inte om du avser att byta för skojs skull eller om du har problem med ditt gamla..men jag säger följande i alla fall:

Kan dock trösta dig med att du kan rädda ditt spjällhus x antal mil till gnm att plocka isär det å göra rent jäkligt noga...det har då funkat på min gamla Volvo som x:et äger numer...

Sviiindyra att köpa loss beggade på Demia tex...så man putsar ju så länge man kan gladeligen..du bör noga höra dig för på Volvo alltså innan du ställer dig å köper nytt "hus"....tanka programvara till det där kan man kanske inte göra vart som helst..

Bara ett tips..

Mvh: Monika
men skruva för jösse namn inte isär det bara, då är det bara att kasta sen,
utan om du ska göra rent det så gör man bara rent i spjället, man skruvar alltså
inte isär nått...  men det skadar inte att göra rent det ibland tongue men skruva INTE
isär det bara..   sen om du har problem med det så åk till närmaste volvo verkstad
och kolla om du har den senaste mjukvaru uppgraderingen i det.

lycka till...
Se där....det var mer detaljerat medan jag uttryckte mig synnerligen "rakt på"...bra svar tycker jag !!

"Man blev som man blev när man inte blev som man skulle" ;)

Evolution Garage
394 Inlägg
3 november 2009
#9
sehlen skrev:
halloj. har en liten fundering på om det blir någon skillnad om man byter orginal spjällhuset emot ett som är större. bilen i fråga är en 98 volvo v70 awd 2,5t automat.


Jocke
Någon effektvinst skulle jag inte räkna med, såvida inte dom är underdimensionerade orginal, eller bilen är extremt trimmad och det är flaskhalsen!

Större är inte alltid bäst.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage


Sök