3744
Sök

Lära mig laga min bil? (Östergötland)

8 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
Hej,
Jag undrar om det finns någon i Östergötland (Helst Norrköping el. Linköping) som har tid och lust att lära mig att laga min bil, mot någon rimlig ersättning. Det mest akuta är byte av bromsbelägg och bromsskivor fram (Det är väl relativt enkelt?), men även byte av fjädring fram kommer behövas lite senare. Bilen i fråga är en Toyota Corolla från -99. Min tanke med det hela är att du pekar och säger vad jag ska göra, så gör jag det tongue

Jag har absolut ingen vana av att meka med bilar och jag äger inga vettiga verktyg. Har heller ej garage, så det bästa skulle vara om du har garage och verktyg jag kan låna...

16 197 Inlägg
26 oktober 2009
köp en verkstadshandbok,verktyg från biltima å hyr ett garage. svårare än så e de inte.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

8 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
köp en verkstadshandbok,verktyg från biltima å hyr ett garage. svårare än så e de inte.

Jag skulle aldrig våga köra bilen om jag hade "lagat" den själv utan övervakning.... tongue

64 Inlägg
4 november 2009
haha så illa kan det väl inte vara?tongue eller sitter tummen mitt i handen på dig:P

215 Inlägg
4 november 2009
Jag tror mer om "våga" än om "kunandet" Vågar man göra fel så lär man sej=)

erixon89
4 november 2009
Hehe lite dåligt självförtroende tror jag:)

4 005 Inlägg
4 november 2009
NoCooL skrev:

Jag håller nog med. Så var det för mig. Eller tjao det är så fortfarande.

Jag trodde att jag inte kunde, så jag tog hjälp som trådskaparen. Men sen när det väl kom till kritan och personen sa "skruva loss skruvan" och jag gjorde det så kände jag mig lite dum.

Det är ju verkligen inte så svårt bara man försöker. Tips är att hyra ett garage på lite längre tid, i de här jävla GDS-hallarna där man betalar per halvtimma blir ju bara stressigt.

En verkstadsbok och några verktyg kommer man långt på när det gäller sådana här enkla saker.

8 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
NoCooL skrev:

Men gör jag fel med bromsarna så de typ lossnar eller något när jag måste tvärnita för en älg på motorvägen så kanske det blir en lite väl dyrköpt läxa? Dessutom har min sambo i princip förbjudit mig att laga bilen själv. Den är dock min (han har en egen), så jag gör ju som jag vill, men jag tänkte att jag kunde tillmötesgå honom lite i alla fall...

471 Inlägg
6 november 2009
FrDrake skrev:
NoCooL skrev:

Men gör jag fel med bromsarna så de typ lossnar eller något när jag måste tvärnita för en älg på motorvägen så kanske det blir en lite väl dyrköpt läxa? Dessutom har min sambo i princip förbjudit mig att laga bilen själv. Den är dock min (han har en egen), så jag gör ju som jag vill, men jag tänkte att jag kunde tillmötesgå honom lite i alla fall...

men hör här.. smile att fråga gubben din om han kan lära dig ? jag menar han kan väl ?smile

Skiiit du nedde ! ;)

8 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
240boy skrev:
FrDrake skrev:
NoCooL skrev:

men hör här.. smile att fråga gubben din om han kan lära dig ? jag menar han kan väl ?smile

Nej, han kan inget alls om bilar, så det är uteslutet.

1 581 Inlägg
6 november 2009
Köp en bok, lär er tillsammans så har ni ett fritidsnöje

Pan
6 november 2009
Köp en Haynes bok på biltema och en hylsnyckelsats smile Bra början jag lär mig själv på både gott och ont. Nu ska jag inte vara sån men har man bara tid så fixar man det så jävla svårt är det inte tongue Går att fixa mkt själv.

2 230 Inlägg
6 november 2009
mesta är faktiskt väldigt logsikt på bilar otroligt nog hehe smile köp en bok å handla vektyg på biltema. har sj aldrig skruvat typ, å det första jag gjorde var att satt turbo i bilen tongue å det gick gasnka bra så det är lätt att lära sig bara man är lite logisk:) å med en bok så är det nog inga problem alls smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

NissanMotorsport
6 november 2009
De är som dom andra säger, köp dig en reperationshandbok, och ge dig bara in på det smile sen om du inte är helt säker efteråt kan du ju alltid be någon lite kunnigare att kolla så allt sitter e.tc. har varit i samma sits som dig, men har börjat ta tag i saker själv och de går bra smile vilket ja inte trodde först, kolla bara noga vilka skruvar som sitter i de du ska ta bort, sen ta bara bort dom så har du snart delen lös och kan byta smile

Sök