4494
Sök

Skillnad i Saab 9-5 T/S? och OILSLUDGE

Snål gnällspik
402 Inlägg
6 november 2009
#21
Slugg0 skrev:
Ok. Tack!

En annan fråga när vi ändå håller på..
-Om vevhusventilationen inte är bytt (16000mil), men det ännu inte uppstått några problem som följd, är det bara att uppgradera nu, så är det lungt sen, eller kan man fortfarande drabbas av oilsludge eftersom det gick så långt tid innan man bytte?

Det är inte vevhusventilationen som är problemet. Motorerna är felkonstruerade.  Du kan få problem när som helst. Det enda som hjälper (men ingen garanti) är mycket täta oljebyten.  Och saab kräver mobil1 enbart. Inte billigt...

Volvo S80 2,9.

49 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#22
klimpan skrev:
saab_sonett skrev:
Har den gått 16000 mil utan problem så är det ingen fara. Hade en tidigare som jag frågade saab om uppgradering. Fick svaret att var det inga problem så gjorde dom ingen uppgradering. F.ö så hjälpte väl inte uppgraderingen heller. Bästa sättet att undvika oilsludge är att byta olja var 1000:e mil och använda en bra helsyntetolja.

vad jag har hört så rekommendera dom att uppgradera vevhusvetlitaionen vilket jag skulle ha gjort. var det första jag gjorde på min 9-5 a tongue fast den hade gått 22 tusen mil med den gamla tongue men visst kan ju hjälpa med att byta olja som du sa men är ju ett vanligt fel på dom  och vad verkstaden sa till mig så märker man inget för det händer. och då har det oftats blivit stora skador i motorn. men är vad dom sa till mig:P

Något sånt har jag också hört. -Uppgraderingen SKA göras, annars riskerar man haveri. Och att man inte märker det förrän det är för sent.
Frågan är om det går att rädda en påbörjad skada? -Om man t.ex. har en som gått 20000 mil och därmed har börjat "sludga igen", hjälps det då om man byter? eller förlänger man bara livet på bilen ett par mil, eller kan man "rensa ur" vid bytet, så det blir som nytt?

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
6 november 2009
#23
perzy skrev:
Slugg0 skrev:
Ok. Tack!

En annan fråga när vi ändå håller på..
-Om vevhusventilationen inte är bytt (16000mil), men det ännu inte uppstått några problem som följd, är det bara att uppgradera nu, så är det lungt sen, eller kan man fortfarande drabbas av oilsludge eftersom det gick så långt tid innan man bytte?

Det är inte vevhusventilationen som är problemet. Motorerna är felkonstruerade.  Du kan få problem när som helst. Det enda som hjälper (men ingen garanti) är mycket täta oljebyten.  Och saab kräver mobil1 enbart. Inte billigt...

kräver? nej men rekomenderar longlife helsyntet 5-30 av eget märke..

dock är det longlifeoljan som är lite av boven då den slits fortare än dom 3000mil som den ska klara.. pågrund av kolvringar dålig turbo och värme

2slow

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
6 november 2009
#24
Slugg0 skrev:
klimpan skrev:
saab_sonett skrev:
Har den gått 16000 mil utan problem så är det ingen fara. Hade en tidigare som jag frågade saab om uppgradering. Fick svaret att var det inga problem så gjorde dom ingen uppgradering. F.ö så hjälpte väl inte uppgraderingen heller. Bästa sättet att undvika oilsludge är att byta olja var 1000:e mil och använda en bra helsyntetolja.

vad jag har hört så rekommendera dom att uppgradera vevhusvetlitaionen vilket jag skulle ha gjort. var det första jag gjorde på min 9-5 a tongue fast den hade gått 22 tusen mil med den gamla tongue men visst kan ju hjälpa med att byta olja som du sa men är ju ett vanligt fel på dom  och vad verkstaden sa till mig så märker man inget för det händer. och då har det oftats blivit stora skador i motorn. men är vad dom sa till mig:P

Något sånt har jag också hört. -Uppgraderingen SKA göras, annars riskerar man haveri. Och att man inte märker det förrän det är för sent.
Frågan är om det går att rädda en påbörjad skada? -Om man t.ex. har en som gått 20000 mil och därmed har börjat "sludga igen", hjälps det då om man byter? eller förlänger man bara livet på bilen ett par mil, eller kan man "rensa ur" vid bytet, så det blir som nytt?

oljan sitter redan fastkletad överallt

2slow

49 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#25
perzy skrev:
Det är inte vevhusventilationen som är problemet. Motorerna är felkonstruerade.  Du kan få problem när som helst. Det enda som hjälper (men ingen garanti) är mycket täta oljebyten.  Och saab kräver mobil1 enbart. Inte billigt...

Vart har du fått det ifrån?? -Det är starkt rekommenderat att byta vevhusvent. p.g.a. detta.
Vad gäller oljan så nämns inte mobil1:
"Basic recommendations for Saab engines:
• SAE 5W-30 or 5W-40.
The oil should be semi or fully synthetic and fulfil the grade
requirements for ACEA A3/B3 or API SJ"

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

49 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#26
azid skrev:
oljan sitter redan fastkletad överallt

Tänkte väl det.... -Så om den inte är bytt innan 20K mil, så är köp ett no-no..

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

Handledare
1 481 Inlägg
6 november 2009
#27
Slugg0 skrev:
perzy skrev:
Det är inte vevhusventilationen som är problemet. Motorerna är felkonstruerade.  Du kan få problem när som helst. Det enda som hjälper (men ingen garanti) är mycket täta oljebyten.  Och saab kräver mobil1 enbart. Inte billigt...

Vart har du fått det ifrån?? -Det är starkt rekommenderat att byta vevhusvent. p.g.a. detta.
Vad gäller oljan så nämns inte mobil1:
"Basic recommendations for Saab engines:
• SAE 5W-30 or 5W-40.
The oil should be semi or fully synthetic and fulfil the grade
requirements for ACEA A3/B3 or API SJ"

När jag kontaktade min Saab-verkstad så fick jag beskedet att dom bytte bara vevhusventilationen på dom bilar som det var problem med.  Detta var under den förlängda garantitiden. Jag hade fått utskick från Saab centralt.  Min bil blårök lite vid kallstart, men det bedömdes inte vara något fel. Den hade då gått 8000 mil. Jag körde täta(1000mil) oljebyten och efter ett par byten så slutade den blåryka vid start. Jag körde med helsyntet 5W-40.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
6 november 2009
#28
Slugg0 skrev:
azid skrev:
oljan sitter redan fastkletad överallt

Tänkte väl det.... -Så om den inte är bytt innan 20K mil, så är köp ett no-no..

hmmm om den inte lever satan i kamkedja och verkar vara välservad med oljebyten mellan intervaller och så vidare kan det vara ett bra köp.. sen spelar ju det in hur mycke du tänker betala också.

motorn som satt i bilen jag köpte sattes ner vid 15k mil för då gav den första upp.. så nymotorn hade rullat 12k då jag sålde bilen och då hade jag även bytt turbo och drivrem med löphjul.. dock var den nya motorn riktigt  omhändertagen så den drog ingen olja och blårök inget och gick billigt som bara den

2slow

Snål gnällspik
402 Inlägg
6 november 2009
#29
Eftersom vissa här verkar medvetet komma med felaktig information så är det inge ide' för mig att säga emot. Jag har skrivit inlägg förut, och då bemötts med "det är inga fel på motorerna" och liknande. Nu kan man visst säga att det är lite problem. Men det beror tydligen enbart på slangarna till vevhusventilationen.

Andra bilmärken har också stora problem, packboxen t.e.x på volvo's motorer är ingen rolig historia. 9-5 är fina bilar för övrigt. Jag är inte här för att skriva skit om saab.

Intresserade av riktig information om saabs motorer får vända sig till nåt annat forum.
Senast redigerat av perzy (6 november 2009)

Volvo S80 2,9.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 november 2009
#30
Elda skrev:
Saabs motorer är inte felkonstruerade. det som krävs är att du byter olja med rätt intervaller och kör på rätt olja. visst är dom känsliga men dom motorer som service ordentligt och har uppgraderad vevhusvent har inte detta problemet alls.

Undanflykter undanflykter wink

*skämtar*

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Handledare
1 481 Inlägg
6 november 2009
#31
Felkonstruerat och felkonstruerat... Mja, sant är väl att kolvarna i 9-5:an (T7) inte tätar lika bra som de i 9000:motorn (T5). Lågfriktionsmotorer var populärt när 9-5 motorn togs fram. Detta tillsammans med en lite för klen vevhusventilaton ger symptomen. Version 6 av ombyggnaden som kom för ett par år sedan ska visst avhjälpa problemet. Eller att byta kolvarna till T5 (+diverse modifieringar). Men sedan återstår alla andra problem med tidiga 9-5:or. Själv fick jag renovera växellådan (felkonstruktion, kopplingen klarade inte att dämpa tryckstötarna från motorn), Bakre stötdämparna ( felmonterade i fabrik), Tändkasset  (Följetång), Pixlarna i färddatorn försvann (drabbar alla), När kamkjedjan till slut sa upp sig så tröttnade jag, trots 30 år med SAAB och tre år på saabs tekniska avdelning. Så nu är det Volvo så får vi se hur det går.big_smile
Senast redigerat av saab_sonett (6 november 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 november 2009
#32
Elda skrev:
Rquired skrev:
Elda skrev:
Saabs motorer är inte felkonstruerade. det som krävs är att du byter olja med rätt intervaller och kör på rätt olja. visst är dom känsliga men dom motorer som service ordentligt och har uppgraderad vevhusvent har inte detta problemet alls.

Undanflykter undanflykter wink

*skämtar*

kokande bmws och kassa toppar wink

Ja om den kokar ja, men kokar den är den misskött och då räknas det inte wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök