Kul fråga! Det är oerhört kul med film och video!

Jag håller väldigt mycket med Hexenhammar kring tänket med redigeringsprogram. Sitter själv med Adobe Premiere Pro / After Effects / Encore och det kan ju sägas att det är inte så billigt... Däremot har jag inte stött på några problem när jag använt det. Finns till både Mac och PC.
Jag lärde mig klippa genom att gå från Windows Movie Maker --> Pinnacle Studio --> Premiere Pro / After Effects. Idag är jag chanslös utan de funktioner som finns på den nivån men är man ny behöver man de verkligen inte.
När det gäller band eller kort så är det mycket en smaksak. Det som egentligen är intressant är vilket format det spelas in i. Vad gällder DV/HDV är detta ganska givet men med kort varierar det.
Själv filmar jag med Canon XH A1S och numera också även Canon EOS 5D MkII, den första på HDV-band och den andra på minneskort. Både i hög upplösning och med mycket god kvalité. Däremot är det ett h-vete att blanda materialet beroende på ett antal faktorer.
Var det LEGRIA HV40 du var nyfiken på? Verkar vara en otroligt kompetent mini-videokamera. Alltså en kamera i konsumentstorlek men med ett kompetent inre. Det svåra med storleken är att du är mer eller mindre tvingad till stativ/steady/dolly för att få bra resultat, men å andra sidan är gäller den regeln för den mesta film som ska skapas.
När det gäller band ska man veta att överföringen till datorn i de flesta fall kräver överföring via uppspelning -> inspelning. Alltså att föra över 60 min tar 60 min.
Det går snabbare med kort och filer men ibland är de formaten i behov av omvandling för att kunna hanteras av t ex Final Cut Pro eller Premiere Pro. Tänk också på att det kräver rätt mycket krut i datorn för att jobba med HD-video... Oavsett var den kommer ifrån.
Canons 25p-filmläge använder jag ofta och det är trivsamt. Det har fått en del kritik för att vara oäkta men det är inget jag själv lider av på något sätt. Inte mina kunder heller.
Om du inte känner till det är en stor skillnad mellan hemvideo och biofilm antalet bilder per sekund. Det är det, tillsammans med en jädra massa post production, som gör att det blir "film-känsla" på bilden.
Biofilm spelas oftast in i 24 fps (när den kommer från USA) och hemvideo i Europa ligger på 50 fps (PAL). Det ger en stor skillnad i hur bilden upplevs. Mycket mjukare och behagligare med 24 fps.
HV40 är likt de flesta av dessa kameror en 1080i-kamera. Det innebär att den inte spelar in i 1920x1080 utan den spelar in 1440x1080 med en pixel aspect ratio på 1,33. När detta sedan multipliceras upp blir det 1920. Kan vara bra att känna till om man avser att blanda material från olika kameror, det är ofta inte så smidigt...
Sammanfattningsvis så kommer du inte att bli besviken på en HV40, verkar vara en grym kamera om du har pengarna. Men glöm inte bort att lägga till en hel del i budgeten för kablar, stativ, kanske någon mic, osv. Det drar iväg...
Sen spelar det ingen roll att du kör Canon DSLR, menyer och sådant har inget alls med varandra att göra och Canon-fattning spelar ingen roll eftersom optiken är fast på HV40...