PeppeVectra skrev:
I ett våt system matar du på gas och bränsle, bränslet som matas in tillsammans med gasen är enbart ett skydd för att du inte ska spika motorn i fall att bränsle styrningen från boxen inte räcker till att mata på tillräckligt till spridarna.
Ett vått system är helt fristående från bilens insprut. Man får "mappa" lustgasen för sig med hjälp av bestyckningen, på ett ems typ haltech finns dock funktioner där man kan fininställa med hjälp av spridarna
PeppeVectra skrev:
Kör man med ett torr system rekomenderar jag ett munstycker för extra effektuttag på 50hk vilket kan kännas som allt mellan 50 och 100hk vid just antändnings ögonblicket.
Jag skulle nog hellre lyssna på vad tillverkaren rekomenderar, för du verkar inte ha så mycket koll
PeppeVectra skrev:
Man kan även mata via insugsportarna direkt in i toppen, dock är detta inget att rekomendera på gatbilar.
Detta är det bästa sättet, dock brukar minsta HK bestyckningen ligga lite högre än om man kör med bara en nozzle
PeppeVectra skrev:
Att komma ihåg är att lustgas äter lambda sonder och ventiltätningar.
Har jag aldrig varit med om.
Att använda lustgas är inte mycket värre än vilket annat trim som helst om man ser till motorn.
Det gäller som för all annan trimmning att systemet är rättmonterat och rätt justerat med alla parametrar gas, soppa, tändning, tändstift osv.. och givetvis går det inte att ha mer hk än vad motordelarna klarar rent fysiskt
En nackdel för motor och drivlina är att man får hästarna direkt oavsett var i registret man befinner sig och givetvis sliter det lite på detta när man trycker på 100hk som kommer som en spark i arslet. Men detta går att motverka med en progressiv styrning, så att man matar på gasen stegvis under en viss tid eller varvtal
Sen tilkommer det en del jobb när man kör med gas, men det är ju en annan sak