2716
Sök

Lustgas torrsystem? eller våttsystem?

251 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#1
Tjeenare alla där ute.. jag har lite frågor angående lustgas som jag gärna skulle villja få svar på:)
För jag är sugen på att skaffa lustgassystem till min Volvo S40 T4 men nu till frågan!

1. Vad är skillnaden på Torr och våtsystem?
2 Vad tror ni skulle vara perfekt för mig torr?, vått? Munstycke? m.m?

Skulle gärna villja fåsvar så snabbt så möjligt för jag skulle villja fixa det nu undervintern. Tack för svar på förhand Mvh HoNkken! smile

16 197 Inlägg
2 november 2009
#2
ett våtsystem utan tvekan..  annars kommer inte din motor hålla allt för länge.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

251 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#3
evilaudio skrev:
ett våtsystem utan tvekan..  annars kommer inte din motor hålla allt för länge.

Okejdå:) sen till andra frågan! vad är skillnaden(A)?

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
2 november 2009
#4
i ett torr system matar du på gas som friger syre vilket gör att lmm reagerar på tillströmning och ökar tillförseln av bränsle från spridarna.

I ett våt system matar du på gas och bränsle, bränslet som matas in tillsammans med gasen är enbart ett skydd för att du inte ska spika motorn i fall att bränsle styrningen från boxen inte räcker till att mata på tillräckligt till spridarna.

Nej de är inte enbart till att byta spridare till större heller, större spridare vet inte styrboxen hur man styr.

Kör man med ett torr system rekomenderar jag ett munstycker för extra effektuttag på 50hk vilket kan kännas som allt mellan 50 och 100hk vid just antändnings ögonblicket.

Ett våt system kan man leka sig lite längre till munstycken på 75 till 125, dock redan vid 100 börjar en orginal styrbox att protestera och ge felkoder på diverse.


I ett våtsystem matas både bränsle och gas genom samma munstycke, dvs att du behöver inte ha 2st munstycken monterade, utan de räcker med ett. Detta munstycke är då speciellt för detta endamål. Dock tillfaller en selenoid till för bränsle släppet, brukar se likadan ut som selenoiden till gasen fast med annat innehåll.

Man kan även mata via insugsportarna direkt in i toppen, dock är detta inget att rekomendera på gatbilar.

Att komma ihåg är att lustgas äter lambda sonder och ventiltätningar.
Senast redigerat av PeppeVectra (2 november 2009)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

3 235 Inlägg
2 november 2009
#5
"Att komma ihåg är att lustgas äter lambda sonder och ventiltätningar."

Kan du förklara varför NOS äter lambda och ventiloljetätningar?


45 Inlägg
5 november 2009
#6
Har monterat ett gäng system, både våta och torra, Det torra är klart enklast och fungerar fint upp till runt 100hk. Det våta är ett säkrare system, lite dyrare och lite mer plock för att montera men funkar ju upp till betydligt mer hk än du vill ha:) Jag har aldrig varit med om varken lamba eller oljetätningar som havirerat men anledningen till att det kan hända är värmeexpansionen som ökar vid använding av lustgas. Du trycker ju in massa mer komprimerat syre som gör att du får en större antändning i cylindern/cylindrarna.

volvo med toyota blir en VOLTA

35 Inlägg
21 november 2009
#7
PeppeVectra skrev:
I ett våt system matar du på gas och bränsle, bränslet som matas in tillsammans med gasen är enbart ett skydd för att du inte ska spika motorn i fall att bränsle styrningen från boxen inte räcker till att mata på tillräckligt till spridarna.

Ett vått system är helt fristående från bilens insprut. Man får "mappa" lustgasen för sig med hjälp av bestyckningen, på ett ems typ haltech finns dock funktioner där man kan fininställa med hjälp av spridarna

PeppeVectra skrev:
Kör man med ett torr system rekomenderar jag ett munstycker för extra effektuttag på 50hk vilket kan kännas som allt mellan 50 och 100hk vid just antändnings ögonblicket.

Jag skulle nog hellre lyssna på vad tillverkaren rekomenderar, för du verkar inte ha så mycket koll


PeppeVectra skrev:
Man kan även mata via insugsportarna direkt in i toppen, dock är detta inget att rekomendera på gatbilar.

Detta är det bästa sättet, dock brukar minsta HK bestyckningen ligga lite högre än om man kör med bara en nozzle

PeppeVectra skrev:
Att komma ihåg är att lustgas äter lambda sonder och ventiltätningar.

Har jag aldrig varit med om.

Att använda lustgas är inte mycket värre än vilket annat trim som helst om man ser till motorn.
Det gäller som för all annan trimmning att systemet är rättmonterat och rätt justerat med alla parametrar gas, soppa, tändning, tändstift osv.. och givetvis går det inte att ha mer hk än vad motordelarna klarar rent fysiskt

En nackdel för motor och drivlina är att man får hästarna direkt oavsett var i registret man befinner sig och givetvis sliter det lite på detta när man trycker på 100hk som kommer som en spark i arslet. Men detta går att motverka med en progressiv styrning, så att man matar på gasen stegvis under en viss tid eller varvtal

Sen tilkommer det en del jobb när man kör med gas, men det är ju en annan sak


3 235 Inlägg
21 november 2009
#8
GULSAAB skrev:
PeppeVectra skrev:
I ett våt system matar du på gas och bränsle, bränslet som matas in tillsammans med gasen är enbart ett skydd för att du inte ska spika motorn i fall att bränsle styrningen från boxen inte räcker till att mata på tillräckligt till spridarna.

Ett vått system är helt fristående från bilens insprut. Man får "mappa" lustgasen för sig med hjälp av bestyckningen, på ett ems typ haltech finns dock funktioner där man kan fininställa med hjälp av spridarna

PeppeVectra skrev:
Kör man med ett torr system rekomenderar jag ett munstycker för extra effektuttag på 50hk vilket kan kännas som allt mellan 50 och 100hk vid just antändnings ögonblicket.

Jag skulle nog hellre lyssna på vad tillverkaren rekomenderar, för du verkar inte ha så mycket koll


PeppeVectra skrev:
Man kan även mata via insugsportarna direkt in i toppen, dock är detta inget att rekomendera på gatbilar.

Detta är det bästa sättet, dock brukar minsta HK bestyckningen ligga lite högre än om man kör med bara en nozzle

PeppeVectra skrev:
Att komma ihåg är att lustgas äter lambda sonder och ventiltätningar.

Har jag aldrig varit med om.

Att använda lustgas är inte mycket värre än vilket annat trim som helst om man ser till motorn.
Det gäller som för all annan trimmning att systemet är rättmonterat och rätt justerat med alla parametrar gas, soppa, tändning, tändstift osv.. och givetvis går det inte att ha mer hk än vad motordelarna klarar rent fysiskt

En nackdel för motor och drivlina är att man får hästarna direkt oavsett var i registret man befinner sig och givetvis sliter det lite på detta när man trycker på 100hk som kommer som en spark i arslet. Men detta går att motverka med en progressiv styrning, så att man matar på gasen stegvis under en viss tid eller varvtal

Sen tilkommer det en del jobb när man kör med gas, men det är ju en annan sak

Jag har inte heller hört om att lustgas påverkar ventiltätningar eller lambda negativt. Det blir en ökad belastning på motorn generellt, men det kan ju jämföras med en turbobil,mer bränsle och luft=större pang.
Vått system är att föredra, för inte alla styrsystem klarar kompensera med mera bränsle med en gång.

Finns en del info på nätet bara man söker. Haynes har också en bok om tuning, bl a NOS. Jag har inte läst den, men är nog bra som resten av Haynes innehåll.



Sök