3904
Sök

Volvo 740 gle 88 B230E remskivan lossnade (kamremen vill åka av)

81 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
#1
ja som rubriken lyder. Remskivan har lossnat och när jag drar åt så rullar remskivan fast jag har handbroms och växel och en som sitter och trycker på bromsen. Varför gör det så? nått som är sönder?
Senast redigerat av 740in (22 november 2009)


One Man Clan
4 287 Inlägg
81 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
#3
den som är längst ner på veven tror den heter svängningsdämparen med ett finare ord
Senast redigerat av 740in (18 november 2009)


1 313 Inlägg
19 november 2009
#4
Har för mig att det ska sitta en tjock bricka först och sedan bulten, du möjligtvis inte bara skruvat dit bulten? mvh

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 november 2009
#5
är väl taskig koppling då

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
19 november 2009
#6
kilen som ska hålla remskivan i rätt läge har nog gått av.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

81 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
#7
har plockat isär allt och kilen är borta och det va på håret att kamremen hade hoppat :S ska byta kamrem på den få tag på en kil. men när man skruvar åt och motorn går runt och jag har växel i så rör sig inte bilen fast motorn går runt (drar den för hand)


1 313 Inlägg
20 november 2009
#8
Ruskigt dåliga lammeller?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

81 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
#9
märkligt isåfall för han går jätte bra i vanliga fall


Bärs!
3 456 Inlägg
21 november 2009
#10
740in skrev:
har plockat isär allt och kilen är borta och det va på håret att kamremen hade hoppat :S ska byta kamrem på den få tag på en kil. men när man skruvar åt och motorn går runt och jag har växel i så rör sig inte bilen fast motorn går runt (drar den för hand)

Så du drar alltså runt motorn för hand med växel & broms i? Och motorn GÅR RUNT inte bara remskivan som snurrar?

Garaget.org peakade 2008.

81 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
#11
ja det gjorde jag! konstigt nog. men nu är de en annan sak. har nollställt motorn och bytt kamrem inte helt säkert nollställt. vilken kolv är den första som ska vara i tändläge? vi satte dit den kamremen och startade. den gick orent (MEN) konstigt nog vill kamremmen hoppa av? varför gör den det? är den spännrullen som är kass eller vad. har kollat om jag ryckt lite i dreven men inget glapp.


3 235 Inlägg
23 november 2009
#12
hade du ena hjuet i luften då du hade växeln i?
Och vilken växel la du i, första? man ska lägga i den högsta växeln och trampa på bromsen hårt som satan.

Vad menar du att remmen vill hoppa av, kuggar den över eller vill glida ut från kamaxeldrevet?
Hur kan du starta motorn om du inte är säker på att remmen sitter rätt?!
Bytt spännaren om du inte redan gjort det.

Första kolven ska vara i öd när motorn är nollad, som regel är det kolven närmast kamremmen (kan kanske avvika från bil till bil).


81 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#13
bilen stog på båda hjulen. hade första växlen i. kammremen vill glida av på alla drev utan där nere för där sitter ju brickor som styr in den. nej har inte bytt spännrullen ska köpa en idag.  ok har för mig att de är så men är inte helt undra.
Senast redigerat av 740in (23 november 2009)



Sök