4331
Sök

Volvo 850 -95 hackande koppling?

13 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#1
Hej smile

Det är såhär, att när jag släpper upp kopplingen, antingen från ettan upp i tvåan, eller i trean ner i tvåan, och tvåan ner i ettan, så skakar i princip hela bilen.
Skulle se om någon har varit med om detta och har något tips på vad man kan göra?
Kan även berätta att om man känner på kopplingspedalen utan att trycka ner den så känner man att den vibrerar lite.

Tack på förhand

// Simon


Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 november 2009
#2
fel sliten koppling? yikes :S


719 Inlägg
23 november 2009
#3
slutkörd diff i lådan, den glappar så pass mkt att det känns i hela bilen

Med tanke på din burnout bilder&filmer så är jag ganska säker på att det är diffen.
Det som behövs är att plocka ner lådan och byta till en med fräsch diff, eller plocka isär lådan och byta ut diffen. Med tanke på att du kör en gl så skulle jag rekommendera att du köper en beg låda på skroten och får 3månaders garanti.
Senast redigerat av Vitamin (23 november 2009)

13 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#4
Vitamin skrev:
slutkörd diff i lådan, den glappar så pass mkt att det känns i hela bilen

ah okej, är det säkert eller? tror du det är dyrt att fixa?


1 798 Inlägg
23 november 2009
#5
Är nog tyvärr så att lådan måste ur då felet verkar finnas inuti mellan motor och låda kanske har du lekt lite för mkt men vad vet jag.

Vad de sen kostar beror ju på om du gör de själv eller inte är rätt mkt jobb o ta ner lådan på en 850 sen beror de ju på vad som behöver bytas med men de kan nog kosta en hel del
Senast redigerat av fredde85 (23 november 2009)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

719 Inlägg
23 november 2009
#6
slimijimi skrev:
Vitamin skrev:
slutkörd diff i lådan, den glappar så pass mkt att det känns i hela bilen

ah okej, är det säkert eller? tror du det är dyrt att fixa?

En fin låda kostar runt 5k från JB bildemontering, räkna med 3-4för jobbet om du inte gör det själv

13 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#7
Vitamin skrev:
slimijimi skrev:
Vitamin skrev:
slutkörd diff i lådan, den glappar så pass mkt att det känns i hela bilen

ah okej, är det säkert eller? tror du det är dyrt att fixa?

En fin låda kostar runt 5k från JB bildemontering, räkna med 3-4för jobbet om du inte gör det själv

fyfan va dyrt. känns inte lönt att lägga på en bil jag gav 10 000 för tongue


13 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#8
fredde85 skrev:
Är nog tyvärr så att lådan måste ur då felet verkar finnas inuti mellan motor och låda kanske har du lekt lite för mkt men vad vet jag.

Vad de sen kostar beror ju på om du gör de själv eller inte är rätt mkt jobb o ta ner lådan på en 850 sen beror de ju på vad som behöver bytas med men de kan nog kosta en hel del

jo en del har jag klart lekt, men inte överdrivet mycket ändå, tradigt att det blivit såhär hmm


719 Inlägg
23 november 2009
#9
slimijimi skrev:
fredde85 skrev:
Är nog tyvärr så att lådan måste ur då felet verkar finnas inuti mellan motor och låda kanske har du lekt lite för mkt men vad vet jag.

Vad de sen kostar beror ju på om du gör de själv eller inte är rätt mkt jobb o ta ner lådan på en 850 sen beror de ju på vad som behöver bytas med men de kan nog kosta en hel del

jo en del har jag klart lekt, men inte överdrivet mycket ändå, tradigt att det blivit såhär hmm

Beror en del på körsättet oxå,
Jag garanterar ju inte att det är diffen som är trasig utan jag bara gissar. Min diff gick sönder och då glappade det som du beskriver.

13 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#10
Vitamin skrev:
slimijimi skrev:
fredde85 skrev:
Är nog tyvärr så att lådan måste ur då felet verkar finnas inuti mellan motor och låda kanske har du lekt lite för mkt men vad vet jag.

Vad de sen kostar beror ju på om du gör de själv eller inte är rätt mkt jobb o ta ner lådan på en 850 sen beror de ju på vad som behöver bytas med men de kan nog kosta en hel del

jo en del har jag klart lekt, men inte överdrivet mycket ändå, tradigt att det blivit såhär hmm

Beror en del på körsättet oxå,
Jag garanterar ju inte att det är diffen som är trasig utan jag bara gissar. Min diff gick sönder och då glappade det som du beskriver.

men asså är det "farligt" att köra med den så, eller är de inga problem? asså kan den haverera totalt till slut eller? för de känns sådär att lägga 5000 på en bil man köpte för 10000 hmm


719 Inlägg
23 november 2009
#11
slimijimi skrev:
Vitamin skrev:
slimijimi skrev:

jo en del har jag klart lekt, men inte överdrivet mycket ändå, tradigt att det blivit såhär hmm

Beror en del på körsättet oxå,
Jag garanterar ju inte att det är diffen som är trasig utan jag bara gissar. Min diff gick sönder och då glappade det som du beskriver.

men asså är det "farligt" att köra med den så, eller är de inga problem? asså kan den haverera totalt till slut eller? för de känns sådär att lägga 5000 på en bil man köpte för 10000 hmm

farligt och farligt, kör du lugnt med den kan den hålla i flera år till. En kompis körde 2hela år med en glapp diff medan min inte höll i mer än 3månader


Sök