2761
Sök

Dåliga avgasvärden Volvo V70R

Norrlänning
1 453 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#41
dbjanoz skrev:
Ellertz skrev:
AxlSam skrev:

Varför inte åtgärda felet istället för att hälla i E85?

visste jag vad felet var skulle jag ju fixa det? tråden handlar om att ja vill ha tips på vad felet kan vara...

Det finns många som snackar om katalysatorn men om lambda värdet är så fel har du för fet bränsleblandning.

Det år något som gör att din motor går med för mycket bränsle i förhållande till luft. Motorn kan då inte förbränna allt utan lämnar o förbrända bränsle rester, de kallas för HC eller kolväte. Co Koloxid beror på att det inte finns tillräckligt med syre att förbränna den mängden bränsle som kommer in. De sista resterna av CO omvandlar katalysatorn till CO2 numera väldigt omtalat och även kallad växthusgas det som vi alla andas ut dvs koldioxid. Katalysatorn omvandlar även andra ämnen till att bli kväve.

Det du bör göra är att kontrollera bilen med OBDII. Nästa grej är att säkerställa att inget läckage finns åtminstone inte framför katalysatorn. Nästa sak jag tänker på är om du har en Race katalysator kan den kräva riktigt race körning för att bli tillräckligt varm. Men med de värdena är det inte enbart det som kan vara felet.

0.98 är väl inte så dåligt lambdavärde? Håller sig ju inom gränsvärdet med ganska god marginal..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

888 Inlägg
9 november 2009
#42
Jo inom gränsvärdet ja men det visar att den går fett, optimalt är lambda 1, det lilla på just din bil kan göra så andra värde är kassa och har du sen en läcka bakom lambdasonden typ innan sista ljuddämparen så visar bilprovningens mätare lite galet.

eftersom dom mäter längst bak i avgassystemet så reagerar deras mätare på avgasläckor så ditt Lambdavärde värde kan va mycket lägre OM du har en läcka på avgasröret, en avgasläcka gör så du får HÖGRE lambdavärde.

Hoppas du förstår.

Norrlänning
1 453 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#43
HenkeTIC skrev:
Jo inom gränsvärdet ja men det visar att den går fett, optimalt är lambda 1, det lilla på just din bil kan göra så andra värde är kassa och har du sen en läcka bakom lambdasonden typ innan sista ljuddämparen så visar bilprovningens mätare lite galet.

eftersom dom mäter längst bak i avgassystemet så reagerar deras mätare på avgasläckor så ditt Lambdavärde värde kan va mycket lägre OM du har en läcka på avgasröret, en avgasläcka gör så du får HÖGRE lambdavärde.

Hoppas du förstår.

ja tror jag förstår.. Är det bara byta lambda sensorn om man vill få upp värdet ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Volvoskadad
127 Inlägg
10 november 2009
#44
Ellertz skrev:
HenkeTIC skrev:
Jo inom gränsvärdet ja men det visar att den går fett, optimalt är lambda 1, det lilla på just din bil kan göra så andra värde är kassa och har du sen en läcka bakom lambdasonden typ innan sista ljuddämparen så visar bilprovningens mätare lite galet.

eftersom dom mäter längst bak i avgassystemet så reagerar deras mätare på avgasläckor så ditt Lambdavärde värde kan va mycket lägre OM du har en läcka på avgasröret, en avgasläcka gör så du får HÖGRE lambdavärde.

Hoppas du förstår.

ja tror jag förstår.. Är det bara byta lambda sensorn om man vill få upp värdet ?

Håller med Henketic. Om du tätar ditt avgasrör så får du nog ett lägre lambdavärde, alltså utanför marginalen! Då ska du nog se att det låga lambda stämmer mer överrens med tanke på den skyhöga COn. Hög CO är ju en bra indikator på oförbränt bränsle.
mvh johnny

I'm living the life I was born to live

888 Inlägg
10 november 2009
#45
Ellertz skrev:
HenkeTIC skrev:
Jo inom gränsvärdet ja men det visar att den går fett, optimalt är lambda 1, det lilla på just din bil kan göra så andra värde är kassa och har du sen en läcka bakom lambdasonden typ innan sista ljuddämparen så visar bilprovningens mätare lite galet.

eftersom dom mäter längst bak i avgassystemet så reagerar deras mätare på avgasläckor så ditt Lambdavärde värde kan va mycket lägre OM du har en läcka på avgasröret, en avgasläcka gör så du får HÖGRE lambdavärde.

Hoppas du förstår.

ja tror jag förstår.. Är det bara byta lambda sensorn om man vill få upp värdet ?

kan va så att du får byta lambdasonden men du måste först täta ditt avgassystem innan du kan göra någonting. För som jag skrev så får du fel lambdavärde med läckande avgas.

Fixa avgasläckan och byt sen tempgivaren till insprutningen.

Norrlänning
1 453 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
#46
HenkeTIC skrev:
Ellertz skrev:
HenkeTIC skrev:
Jo inom gränsvärdet ja men det visar att den går fett, optimalt är lambda 1, det lilla på just din bil kan göra så andra värde är kassa och har du sen en läcka bakom lambdasonden typ innan sista ljuddämparen så visar bilprovningens mätare lite galet.

eftersom dom mäter längst bak i avgassystemet så reagerar deras mätare på avgasläckor så ditt Lambdavärde värde kan va mycket lägre OM du har en läcka på avgasröret, en avgasläcka gör så du får HÖGRE lambdavärde.

Hoppas du förstår.

ja tror jag förstår.. Är det bara byta lambda sensorn om man vill få upp värdet ?

kan va så att du får byta lambdasonden men du måste först täta ditt avgassystem innan du kan göra någonting. För som jag skrev så får du fel lambdavärde med läckande avgas.

Fixa avgasläckan och byt sen tempgivaren till insprutningen.

Du har ingen aning om vart man byter den elle? Är första v70:n ja har så ja har inte så stor koll på dessa bilar än.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#47
Kan passa på att uppdatera nu när ja besiktade om den. Hade ett hål i avgassystemet ungefär 1 cm från lamndasonden, som ja svetsade igen. Spillde i 20% E85 och tokkörde lite innan ja besiktade. Den gick rakt igenom med CO  0.0, CO2500 0.0 och HC 0.0... Slutet gott allting gott smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

593 Inlägg
30 november 2009
#48
Tänk om den hade gått igenom utan att hälla i E85 också?

Nu vet du ju faktiskt inte om felet är helt åtgärdat?

Bara en fundering...

Norrlänning
1 453 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#49
Jerk-R skrev:
Tänk om den hade gått igenom utan att hälla i E85 också?

Nu vet du ju faktiskt inte om felet är helt åtgärdat?

Bara en fundering...

Den skulle gått igenom.. Ville bara vara på säkra sidan smile Sen åker ja ju inte precis runt med dåligt samvete för att katen kanske inte är den bästa..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
2 december 2009
#50
Ellertz skrev:
Kan passa på att uppdatera nu när ja besiktade om den. Hade ett hål i avgassystemet ungefär 1 cm från lamndasonden, som ja svetsade igen. Spillde i 20% E85 och tokkörde lite innan ja besiktade. Den gick rakt igenom med CO  0.0, CO2500 0.0 och HC 0.0... Slutet gott allting gott smile

Va var lambda värdet då?

Troligtvis hadde det funkat å svetsa hålet å tokköra lite. Du kunde nog skippat E85

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Norrlänning
1 453 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#51
JaggaChafen skrev:
Ellertz skrev:
Kan passa på att uppdatera nu när ja besiktade om den. Hade ett hål i avgassystemet ungefär 1 cm från lamndasonden, som ja svetsade igen. Spillde i 20% E85 och tokkörde lite innan ja besiktade. Den gick rakt igenom med CO  0.0, CO2500 0.0 och HC 0.0... Slutet gott allting gott smile

Va var lambda värdet då?

Troligtvis hadde det funkat å svetsa hålet å tokköra lite. Du kunde nog skippat E85

lambdan var på 1.02 denna gång.. tror också ja kunde skippat E85. Ville bara vara på säkra sidan..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!


Sök