Hej, skulle precis starta min Saab 900i 94, som stått ute över natten. Mycket snö och kyla. Bilen startade efter ett tag men den luktade lite som bränt gummi, öppnade motorhuven för att se efter. Såg att generatorremmen hade gått loss. Bilen blev för varm enligt temp mätaren (stängde givetvis av motorn då), men värmen i bilen funkade inte. Jag misstänker att det är för att generatorremmen också driver kylarvätskan, stämmer det? Styret vart också riktigt segt. Gick knappt att köra rishögen kändes det som. Ursäkta att jag uttryckt mig någorlunda dåligt, är lite frustrerad. Varför blev det som det blev och hur kan jag undvika detta till nästa gång? Vad kostar det att fixa generatorremmen?
Luktade det bränt gummi kan det tyda på att rememn har brunnit upp, dvs något är fel. Se på den gamla remmen efter onormalt slitage. Ofta kan det hända om t ex vattenpumpen skär sig. Kolla också att alla drev går fint och inte glappar när du monterar ny rem, annars kan det hända snart igen.
Det är inte så att du glömpt fylla på glykol. På din beskrivning låter det som om kylvattnet frusit och vattenpumpen frysit fast. När du då startar motorn ryker remmen.