3057
Sök

Växlarna gick inte in!! HJÄLP??

251 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#1
Hejsan för ca 3 dagar sen skulle ja ut o köra på natten o kände att kopplingen kändes lös när jag tryckte ner den som att d inte fans något motstånd..
men växlarna och allt gick in senare efter en sund när jag hadde kört så va kopplingen helt normal..
sen dess har det funkat hur bra som helst förutom IDAG:(
Jag var ute och körde och kände att kopplingen blev slapp igen och kopplings pedalen går inte lika högt upp som innan..
sen körde jag lite till och kände SHIT växlarna går inte in... ja ringde polaren o han stog och kollade lite samtidigt som bilen varit avstäng i ca 15min.. efter en stund provade jag och starta och då gick växlarna in igen..
jag körde hem bilen och snacka lite me polarna som körde efter.. stängde av bilen och gick ut efter en stund skulle ja köra ner bilen i garaget och då gick inte växlarna i då heller.. väntade 5min till och sen startade bilen och växlarna gick in..
PS. jag har burrnat 3 gånger sen ja fick bilen senast var för ca 1 o halv mån sen.. Kopplingen har ALDRIG luktat bränt.. så vad kan det vara?

Vajern
tryckplattan
kopplingen

Mvh Henke

SNÄLLA HJÄLP!!
Senast redigerat av HoNkken (16 december 2009)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
16 december 2009
#2
låter som slav/huvud-cylidern håller på att säga upp sig, eventuellt luft i systemet?

har du kört något mer med bilen?
Senast redigerat av kwansa (16 december 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

251 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#3
kwansa skrev:
låter som slav/huvud-cylidern håller på att säga upp sig, eventuellt luft i systemet?

har du kört något mer med bilen?

Okeej.. hur menar du luft i ´systemet?... nej hände nyss för ca 30min sen.. vågade inte kör mer.. heheh

251 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#4
Snälla Snälla Behöver Fler Svar!!!!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
17 december 2009
#5
Sitter väl hydraulisk koppling på denna så kan ju va att man inte bytt vätskan på länge. Kanske kommit vatten i den så de fryser eller så kanse slavcylindern kärvat pga rost

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

251 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#6
Boostrider skrev:
Sitter väl hydraulisk koppling på denna så kan ju va att man inte bytt vätskan på länge. Kanske kommit vatten i den så de fryser eller så kanse slavcylindern kärvat pga rost

Okeej så du tror inte d e tryckplattan... då? själv tror jag inte det .. men upp till dig/er

Försöker iaf
1 998 Inlägg
17 december 2009
#7
Jag gissar bara. Men detta är jälvigt långsökt men har vart med om att lameller frusit fast men då brukar de ha stått still ganska länge.

Men kolla upp slavcylindern. Vet inte hur de ser ut på dessa men sitter den på utsidan sprängkåpan så kan du ju se om den rör sig

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

251 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#8
Boostrider skrev:
Jag gissar bara. Men detta är jälvigt långsökt men har vart med om att lameller frusit fast men då brukar de ha stått still ganska länge.

Men kolla upp slavcylindern. Vet inte hur de ser ut på dessa men sitter den på utsidan sprängkåpan så kan du ju se om den rör sig

Jag har kört den dagligen i 2mån.. + ja kollade det men där e ingen reaktion på slavcylindern!

251 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#9
Som d verkar nu tror jag att jag har ett lekage för ca: 2mån sen så läckte d bak till lite ja märkte d inte fråns dagen efter men sen slutade så kommer då lite då i då och idio.. som jag e tror jag d e vatten... men nu har vi följderna(A)

Truckreparatör
221 Inlägg
17 december 2009
#10
Du får nog renovera eller byta huvudcylindern till kopplingen. sitter på brandväggen. det är den eller slavcylindern som är kass. slavcylinder sitter utanför lådan på s40:n.
Så det är bara att välja vart du vill börja huvud eller slavcylindern.
(jag hadde börjat med huvudcylindern inga problem att byta packningar i den om du är van vid att mecka. Är du inte det så köp en ny eller en på skroten.




MVH
Freddy


https://www1.garaget.org/gallery/archive/23365/821027_jmfuso.jpg
Huvudcylinder


https://www1.garaget.org/gallery/archive/23365/821028_f8idrn.jpg
Slavcyilndern


251 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#11
freddy_82 skrev:
Du får nog renovera eller byta huvudcylindern till kopplingen. sitter på brandväggen. det är den eller slavcylindern som är kass. slavcylinder sitter utanför lådan på s40:n.
Så det är bara att välja vart du vill börja huvud eller slavcylindern.
(jag hadde börjat med huvudcylindern inga problem att byta packningar i den om du är van vid att mecka. Är du inte det så köp en ny eller en på skroten.




MVH
Freddy


http://www1.garaget.org/gallery/archive/23365/821027_jmfuso.jpg
Huvudcylinder


http://www1.garaget.org/gallery/archive/23365/821028_f8idrn.jpg
Slavcyilndern

ska jag byta både slav och huvud? nejfan köper nytt likabra ligger på 8-900kr

Truckreparatör
221 Inlägg
18 december 2009
#12
tror inte att bägge har gått sönder börja med huvudcylinder o testa.
MVH
FReddy



Sök