3527
Sök

Saab 9000 CSE -95a Problem med cirkulationen i kylaren

12 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#1
Hej. Det är så att jag har lite problem med cirkulationen i kylaren.
När bilen står på tomgång så fungerar ALLT perfekt. Motorn går fint du får värme inne i bilen och cirkulationen verkar helt ok!

Men när jag börjar köra iväg efter ca 1 min så kommer det kyla inne i bilen och stannar man så vill vattnet/glykolen ut ur expansionskälet men har kännt på övre kylar slangen och den är fortfarande hård.

Min kylarfläkt går i stort sett HELA tiden.
Vet ej hur jag ska lyckas få den att inte gå hela tiden utan bara vid behov heller.

Men när bilen har sått ett tag så man kan öppna locket till expansionskälet så finns det fortfarande allt kvar så inget vatten/glykol verkar ha försvunnit heller.

Jag vet inte hur jag ska lösa detta och vet ingen förklaring. Har fått olika förklaringar från olika håll.

Vissa folk har sagt att det är pga min fläkt nu när det är så kallt. Att när fläkten är igång och man kör samtidigt så kommer inte motorn upp i arbetstemperatur så termostaten öppnar sig inte så det blir ett tryck i slangarna och det vill ut ur expansionskälet. Det andra är att det är luft i systemet som gör detta problem.

Det det 3e är topplockspackningen..

Jag hoppas ju på att det verkligen inte är packningen för har pratat med verkstaden här hemma och dom vill ha mellan 6-8000 för att laga det. Känns ju inte riktigt bra att laga en bil jag köpt för 5000 o betala 6-8000 att laga skiten.

Så min fråga är ju. Har ni någon bra lösning på detta.

Har förresten slängt i en burk med Bars Leaks.
för folk trodde att det va packningen/toppen så när jag slängde i burken så slutade bilen att ryka och allt verkade frid o fröjd till som sagt detta bekymmer kom upp att det inte verkar bli någon cirkulation i kylarsystemet.

Hoppas någon har en billig lösning på detta för bilen går för övrigt hur bra som helst!
Tackar för


387 Inlägg
19 december 2009
#2
börja me byt termostaten ,,,


5 198 Inlägg
19 december 2009
#3
Funkar vattenpumpen ? topppackning lagar man inte med sånt klet,,, risken är att det sätter igen sej i övriga kanaler, speciellt om man kanske inte har nån cirkulation.. barleaks använder man när tex kylaren läker vatten.
Senast redigerat av gamlingen (19 december 2009)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 december 2009
#4
Inte bara så enkelt att den fryser när du kör... Kollat temperaturen på glykolblandningen?
Senast redigerat av hotrodder (19 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

12 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#5
Enligt anvisningarna på flaskan/flaskorna ska det hållas ner till -37 grader.. Men kan vara lite till för har använt blandningen på kanske 60% glykol och 40% vatten.. Och 50-50 skulle hålla ner till -37 grader stod det.


Ok. Men vilken är sannolikheten att det är topplockspackningen och inte nått simpelt fel som t ex termostaten? Eller luft i system eller något liknanden?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 december 2009
#6
När du varvar motorn, kommer det vätska ur den lilla slangen från kylaren ner till expanstions kärlet? Och dessa bilar är själv luftaden system. Men om du klämmer på den övre kylarslangen, som att du pumpar på den, hur känns slangen då? kommer det vätska som jag sa, även fast motorn äv avstängd när du klämmer på slangen?


24 Inlägg
20 december 2009
#7
Börja med att ta bort locket till expanstions kärlet, kommer det luftbubblor i vattnet när du gasar upp motorn eller att vattnet rinner över kan du vara tämligen säker på att topplockspackningen är kass. att värmen försvinner i kupen beror på att kompritionen går ut i kylarvattnet, och deluftfickor som då blir vandrar till högsta punkten och det är värmeelementet.


12 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#8
Funkiee skrev:
När du varvar motorn, kommer det vätska ur den lilla slangen från kylaren ner till expanstions kärlet? Och dessa bilar är själv luftaden system. Men om du klämmer på den övre kylarslangen, som att du pumpar på den, hur känns slangen då? kommer det vätska som jag sa, även fast motorn äv avstängd när du klämmer på slangen?

Antar att det är den tjocka slangen som går in till termostathuset. Om det är den du menar så när motorn är igång och det är tryck i det hela så är slangen stum. Går knappt att trycka på den och slangen är varm. Vet ej om det kommer vätska men vet att jag testade att trycka på den slangen och då såg jag att det hände saker i expansionskärlet. Men om det var från den lilla slangen eller inte det vet jag inte.. Vet bara att det hände nått men om det ökade eller minskade vet jag faktiskt inte.. Har inte bilen här utan står utanför en verkstad och väntar på att dom ska kolla på bilen vilket tar en jävla tid. Har väntat på bilen i 2 veckor nu och dom har aldrig tid.. Massor med andra bilar som kommer emellan.


4 299 Inlägg
20 december 2009
#9
Byt termostat till o börja med, kostar under hundringen på mekonomen och är någorlunda lätt o byta själv.

Är det inte den skulle jag testa med pumpen, känns som att den inte verkar vilja prestera för o få ut kylvatten i hela systemet ordentligt.

Att bilen bara stått på en verkstad i 2 veckor är INTE okej. Ring o tjöta på dom o se till att dom isf bokar in den på första bästa lediga tid om dom nu e så fullbokade.


12 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#10
Rallyhalle skrev:
Byt termostat till o börja med, kostar under hundringen på mekonomen och är någorlunda lätt o byta själv.

Är det inte den skulle jag testa med pumpen, känns som att den inte verkar vilja prestera för o få ut kylvatten i hela systemet ordentligt.

Att bilen bara stått på en verkstad i 2 veckor är INTE okej. Ring o tjöta på dom o se till att dom isf bokar in den på första bästa lediga tid om dom nu e så fullbokade.

Kan det vara pumpen fast allt funkar som det ska vara på tomgång?
För det är ju på tomgång allt fungerar men när man börjar köra iväg så slutar det ju o fungera.. Är som att det inte vill öppna sig i termostaten alls..


1 210 Inlägg
20 december 2009
#11
tror du har samma fel som jag hade på min... jag bytte tätningarna vid blocket ifrån vattenpumpen... smile sen så skadar de inte med en ny termostat och viktigt här är att du köper en med avluftningshål i... köpte en ifrån biltema först ja, och där fanns inte detta avluftnings hål.. så köp en ifrån mekonomen lr saab istället och montera då lufthålet upp ... lycka till

5 198 Inlägg
20 december 2009
#12
mrerror skrev:
Enligt anvisningarna på flaskan/flaskorna ska det hållas ner till -37 grader.. Men kan vara lite till för har använt blandningen på kanske 60% glykol och 40% vatten.. Och 50-50 skulle hålla ner till -37 grader stod det.


Ok. Men vilken är sannolikheten att det är topplockspackningen och inte nått simpelt fel som t ex termostaten? Eller luft i system eller något liknanden?

Nej fan du ska ma max 50/50 har du för mycket glykol så är det inte alls bra... späd ut till max 50/50

12 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#13
Ekis! skrev:
tror du har samma fel som jag hade på min... jag bytte tätningarna vid blocket ifrån vattenpumpen... smile sen så skadar de inte med en ny termostat och viktigt här är att du köper en med avluftningshål i... köpte en ifrån biltema först ja, och där fanns inte detta avluftnings hål.. så köp en ifrån mekonomen lr saab istället och montera då lufthålet upp ... lycka till

Hade du inga som helst problem med din bil under tiden den gick på tomgång men fick problem att vattnet/glykolen ville ut ur expansionskärlet när du körde? För jag bytte min termostat. givetvis till en från biltema. men vet ej om det var en avluftningsgrej på den. Testade nu den gamla jag plockade bort som har en avluftningsgrej och den öppnar sig fint. Så funderar på om man skulle byta tillbaka till den gamla o se om det ordnar problemet eller hur man ska göra. Är kanske som du säger att man ska byta tätningarna vid blocket från vattenpumpen


1 210 Inlägg
20 december 2009
#14
Nja så här var det.. min läckte ut vätska via tätningen vid blocket till vattenpumpen.. 2 st oringar där.. jag bytte även vattenpumpen när jag endå var där och rev så att säga.. sen så hade jag även en termostat ifrån biltema.. och på den var det ingen avluftningshål som det ska vara... de är viktigt!! montera även dit en 92 graders vinter termostat... de hjälper mycket...  sen så spolade jag även rent kyl systemet noga och blandade nytt vatten glykol.. 50/50 ...


Sök