Hur Byter Jag Bränsletrycksregulator I Min Cheva Med 350 Motor Och Tbi?

KS50
5 september 2009 · 19 Inlägg

Har Köpt En Sats, Men Jag Vet Att Man Måste Tryckutjämna Innan Man Öppnar, Är Det Någon Som Har Gjort Detta?

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
5 september 2009 · 1 594 Inlägg

KS50 skrev:
Har Köpt En Sats, Men Jag Vet Att Man Måste Tryckutjämna Innan Man Öppnar, Är Det Någon Som Har Gjort Detta?

Vadå tryckutjämna? Visst pissar det lite soppa när du lossar bränslerören och ska du vara petig så ryck pumpsäkringen och kör runt han på starten först då en 10-20 sek.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
KS50
5 september 2009 · 19 Inlägg

Jo det har du rätt i!!
Har bytt ut det mesta nu, utom btr.  Var lite osäker...på trycket, instruktionen varnade för mkt högt tryck.

körde med bilen ifrån göteborg, den gick hyfsat bra, men kvamnade på låga varv..I stockholm upptäckte jag att lamdan var borta..ändå drog den inte så djävulsktmed soppa 1.36 / mil.

Mew på låga varv så är det värre
, ca 2 lt /mil.

Har i dag bytt allt utom denna regulator. Läste någonstans att man måste lossa allt, stämmer det?
I satsen så ingår ett par långa "styrpinnar", när och var  skall dessa användas?

roll

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
5 september 2009 · 1 594 Inlägg

KS50 skrev:
Jo det har du rätt i!!
Har bytt ut det mesta nu, utom btr.  Var lite osäker...på trycket, instruktionen varnade för mkt högt tryck.

körde med bilen ifrån göteborg, den gick hyfsat bra, men kvamnade på låga varv..I stockholm upptäckte jag att lamdan var borta..ändå drog den inte så djävulsktmed soppa 1.36 / mil.

Mew på låga varv så är det värre
, ca 2 lt /mil.

Har i dag bytt allt utom denna regulator. Läste någonstans att man måste lossa allt, stämmer det?
I satsen så ingår ett par långa "styrpinnar", när och var  skall dessa användas?

roll

Minns jag rätt så sitter BTR i själva spridarhuset och lossar du bara bränslerören så är det ju en skitsak att mecka loss bränslespridarenheten AKTA! packningen! "Bränslebomberna" och allt kommer ju loss med 4 eller fem torx och du behöver ju inte ta loss själva spjällhuset. Du har inte kolla om den drar tjuvluft i insugspackningen då? (Den som sitter under TBI´n) Vanligt fel på TBI motorerna annars är paj tempsensor oxå vanligt, felkoder?

Senast redigerat av hotrodder (5 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
KS50
5 september 2009 · 19 Inlägg

Ok ! Den visar inga felkoder endast 12, och då är ju allt som det ska vara tror jag
Har inte kollat tjuvluft eller så, men jag måste nog ta och göra det.
Annars så går den mycket bättre nu, troligen så var lamdan som jag fick tag på nere i Stockholm oxå väck.
Nu bluddrar den mycket mindre, och bara på låga varv.

Men Du, jag ska kolla detta, tack för hjälpen kompis!

Hör av mig igen!!
Mvh
Micke uppe i kramfors

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
5 september 2009 · 1 594 Inlägg

KS50 skrev:
Ok ! Den visar inga felkoder endast 12, och då är ju allt som det ska vara tror jag
Har inte kollat tjuvluft eller så, men jag måste nog ta och göra det.
Annars så går den mycket bättre nu, troligen så var lamdan som jag fick tag på nere i Stockholm oxå väck.
Nu bluddrar den mycket mindre, och bara på låga varv.

Men Du, jag ska kolla detta, tack för hjälpen kompis!

Hör av mig igen!!
Mvh
Micke uppe i kramfors

No probs... Kod 12 ska den sätta tre gånger på raken, sedan några sekunders väntan åsså tre nya tolvor... Då är systemet i regel ok men inget är helt statiskt när det gäller detta. Tekniken är så yxig men med lambdan väck borde den absolut sätta felkod. Har han gått långt? kamaxeln går gärna ner sej på TBI maskinerna men kolla framförallt kamdrivningen. Håller precis på och byter den på min Truck från -88. Den kvamnade oxå på låga varv men gick hyggligt på högre. Soppakontot? tjae sådär med tanke på närmare två ton och fyrhjulsdrift. Du kollar kamdrivningen lätt genom att lyfta på fördelarlocket och kika på hur rotorn rör sej när du vrider veven (bulten på svängdämparen) några millimeter framåt och bakåt... Du kollar alltså glappet i kamdrivningen uppe vid rotorn, den ska alltså hänga med direkt och inte släpa efter när du vrider på vevaxeln fram och tillbaka.

Senast redigerat av hotrodder (5 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
KS50
6 september 2009 · 19 Inlägg

Ja Jävlar Det Måste Jag Kolla.

Det Är En Pickup Silverado - 90.

Senast redigerat av KS50 (4 oktober 2009)

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
6 september 2009 · 1 594 Inlägg

KS50 skrev:
Ja Jävlar Det Måste Jag Kolla. Mätaren Står På 22500 Mil, Men Visst Är Det Miles...eller, Iså Fall Så Har Den Ju Gått 22500 X 1.6 = 36000 Mil...kan Det Stämma?

Det Är En Pickup Silverado - 90.

Är han svensksåld så ska den skriva kilometer. Har varit med om flera vanar runt -88/ -90 där kammen gått redan runt 15 000mil dom var tyvärr inte bättre än så från fabrik. Kolla på min sida... jag har en -88 Silverado sportside cool
Edit; Min har rullat drygt 30 tusen mil, å kamdrivningen var hur kass som helst trots han e välservad.
Ska logga ut nu, men du kan pm´a ifall du vill ha några mer tips.
/Julle

Senast redigerat av hotrodder (6 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Batta
6 september 2009 · 1 353 Inlägg

Har du kollat EGR'en?

Min van med TBI ville inte alls gå under 1500 varv med lite belastning, bara blöddrade. men friläge så gick det hur bra som helst.

fick också kod 12, som indikerar allt bra.

men jag pluggade EGR ventilen och soppaförbrukningen minskade ifrån 1,4 blandad till 1,2 blandad körning.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
KS50
6 september 2009 · 19 Inlägg

Nej jag har inte kollat egr ventilen, såg bara att den rörde sig när jag gasade.
Jo min pickis drog ca 1.4 l/ långkörning fr stockholm-kramfors...men när jag kommer hem och kollar på stadskörning, så ligger den på över 2 ltr...suck.

Fast den går bättre nu med nya delar, ska byta bränsletrycksregulaton och se om det blir ännu bättre.

Samt kolla egr ventilen!

Mvh
Micke

KS50
16 september 2009 · 19 Inlägg

Tjena!
Nu har jag bytt allt, lamda, kablar, termosensor mm mm. Bilen gick mycke bättre! Men i dag så testade jag att pluga egr slangen, jävlar i helvete  vad den går fint nu..Det gjorde susen. En polare som jobbar på gm sa att man ska byta solenoiden som styr, reglerar egr ventilen, det är mkt viktigt.

M
Micke

Senast redigerat av KS50 (23 september 2009)

KS50
2 januari 2010 · 19 Inlägg

Motorn Går Som En Gud Nu!!!!!!

henke_99 Offroad Racing
2 januari 2010 · 3 122 Inlägg

Trevligt. Kan även upplysa om att pluggad egr kommer ge felkod. Inte direkt utan det ger sig till känna när man luffar iväg ute på landsvägen i några kilometer med jämn gas...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
KS50
2 januari 2010 · 19 Inlägg

Schysst  Blazer Du har!! Jo Du har rätt i det, testade att köra med pluggad egr, gav felkod efter en stund.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang