steifan skrev:
Mycket mygel på trafikskolor tror jag. Lillsyrran hade en lärare som helt seriöst
tyckte hon skulle ta 20 körlektioner till/motsvarande (gjorde för övrigt samma
övningar varje gång med den läraren). Syrran bytte körlärare (inom trafikskolan)
och hade körkortet efter ett par lektioner istället.
Och med det menar du?
Att hon är/var skit duktig på att hantera ett fordon i trafik och den första trafikskolan bara ville tjäna pengar?
Det är alldeles för många orutinerade förare på vägen.
Senast igår uppe i Storfors var vi ett gäng på 15st killar och tjejer under 25års åldern, vi delade på 3st Volvo V70 (2:a generation).
2 utav tjejerna envisades med att vilja köra i vinter väglaget som var där uppe.
Visst, de visste hur man kopplade och växlade, och ja det gick till och med mjukt när de växlade.
MEN, de hade noll koll på hur bilen reagerade över isiga spår, eller när ABS:en gick in etc.
När de fick möte bromsade de ner från 50km/h till 30km/h och fick panik och hade tendenser att släppa ratten, och då var detta en 70-väg vilket vi andra som haft körkortet lite längre höll utan problem (även äldre tjejer).
Dessa tjejer som prompt ville köra kunde inte hantera ett fordon med massvis utan säkerhets funktioner när det gällde situationer i trafik utöver det vanliga 30km/h + åket inne i stan med en mängd rondeller och rödljus.
Nee, jag vet att det är dyrt att lära sig köra bil. MEN det är så mycket man lär sig som inte mamma och pappa kan lära ut.
Och har man väl lärt sig att köra på ett sätt är det svårt att bryta den vanan.
Jag är man nog att berätta att jag har svårt för högerregeln.