4000
Sök

Salt...salt, så trött å detta salt.

3 354 Inlägg
26 december 2009
#61
Volvo740an skrev:
Plusgrader + regn här nere = Inget salt tongue

vet lämnade det för 5h sen. big_smile nu sitter man i snön med sandat ist för saltat. visst det släpper när man gasar med kör med ssunt förnuft osv så big_smile

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

712 Inlägg
26 december 2009
#62
Som jag fattat det så får väl entrepenörerna som saltar.. Svevia m.fl bonus ju mindre dom saltar


653 Inlägg
28 december 2009
#63
945TurboMS skrev:
Förbrukningsvara ja!  Så kan dom med för mycket pengar resonera...  Men en annan har inte råd att byta bil 1 gång om året på grund av vägsalt sad
Börjar det rosta så går det fort tills bilen är en ren trafikfara, för att inte tala om hur skitig och äcklig bilen ser ut efter en rundtur i slasket.

Min personliga åsikt är att det är trevligare å köra på vinterväglag än å behöva köra i massa slask (för inte fan ska ni tro dom plogar bort slasket från vägarna)   Det som händer är att man blir tvungen å köra i 10km för att undvika å skvätta ner dom gående yikes

Som alltid är det här en massa åsikter som kan ältas fram å tillbaka i all oändlighet utan att någon part låter sig övertygas av den andre parten hmm

Går man vidare i miljöaspekterna av vägsaltet blir man fan mörkrädd av konsekvenserna av det....  Var det någon som läste nåt av det som stod på saltupprorets hemsida?
En annan fråga till er som propagera för saltet..  Hur lyckades dom hålla sig på vägen förr i tiden, innan saltets intåg??
Borde vi inte kunna återgå till att kunna köra lungt å stilla på vintrarna istället som dom gjorde förr i tiden?  Både vi med äldre bilar, och miljöaktivisterna borde bli glada av det.  (så får vi tyst på dom i samma veva lol )

på den tiden fanns varken abs eller antispinn/sladd heller.

Smoke tires not drugs

1 339 Inlägg
28 december 2009
#64
sk8ville skrev:
945TurboMS skrev:
Förbrukningsvara ja!  Så kan dom med för mycket pengar resonera...  Men en annan har inte råd att byta bil 1 gång om året på grund av vägsalt sad
Börjar det rosta så går det fort tills bilen är en ren trafikfara, för att inte tala om hur skitig och äcklig bilen ser ut efter en rundtur i slasket.

Min personliga åsikt är att det är trevligare å köra på vinterväglag än å behöva köra i massa slask (för inte fan ska ni tro dom plogar bort slasket från vägarna)   Det som händer är att man blir tvungen å köra i 10km för att undvika å skvätta ner dom gående yikes

Som alltid är det här en massa åsikter som kan ältas fram å tillbaka i all oändlighet utan att någon part låter sig övertygas av den andre parten hmm

Går man vidare i miljöaspekterna av vägsaltet blir man fan mörkrädd av konsekvenserna av det....  Var det någon som läste nåt av det som stod på saltupprorets hemsida?
En annan fråga till er som propagera för saltet..  Hur lyckades dom hålla sig på vägen förr i tiden, innan saltets intåg??
Borde vi inte kunna återgå till att kunna köra lungt å stilla på vintrarna istället som dom gjorde förr i tiden?  Både vi med äldre bilar, och miljöaktivisterna borde bli glada av det.  (så får vi tyst på dom i samma veva lol )

på den tiden fanns varken abs eller antispinn/sladd heller.

Skapat behov helt enkelt smile


6 632 Inlägg
29 december 2009
#65
sk8ville skrev:
945TurboMS skrev:
Hur lyckades dom hålla sig på vägen förr i tiden, innan saltets intåg??

på den tiden fanns varken abs eller antispinn/sladd heller.

Om de var något som var "manly" förut så var de att man körde i över 200 utan bälte, inge servo, hjälm, trumbromsar big_smile Träekrar?

Men jag påstår att man körde bättre för..idag gör ju bilen de mesta jobben

De/Dem

1 853 Inlägg
29 december 2009
#66
Få olyckor trots snöovädret = En tidnings artikel från en tidning i Västernorrland

Enligt artikeln så är det mest olyckor på sommaren på torra vägar osv... Konstigt tycker jag med tanke på fästet man har på sommaren jämfört med det man har på vintern, är som ju som dag och natt...

Men det tyder väll kanske på att vi ändå anpassar hastigheten efter väglaget på vintern. Men på sommaren överskattar vi våran egen körförmåga kanske ?, och gasar på och gör om körningar som är mer eller mindre livsfarliga. (man har ju sett en del sådan som kunde gått åt he*vete, och ibland går det väll åt helvete satt säga... sad

Sedan om man ska dra alla över en kant, så är väll folk från södra delarna av Sverige betydligt sämre på att hantera fordonen på snö/is underlag. Än folk från dom norra delarna, av naturliga skäl... Då folk i norra Sverige förväntar sig snö och halka så är man mer förbered och kan hantera det bättre då man har det oftare än södra Sverige.

Men det är kanske dax för Södra Sverige att sluta se så förvånade ut om det kommer lite snö och lära sig hantera det underlaget bättre...

Hoppas ingen tar illa vid sig det är inte det som är meningen...

Lite of topic men a smile

/mvh soyd
Senast redigerat av soyd (29 december 2009)

3 120 Inlägg
29 december 2009
#67
Volvo740an skrev:
sk8ville skrev:
945TurboMS skrev:
Förbrukningsvara ja!  Så kan dom med för mycket pengar resonera...  Men en annan har inte råd att byta bil 1 gång om året på grund av vägsalt sad
Börjar det rosta så går det fort tills bilen är en ren trafikfara, för att inte tala om hur skitig och äcklig bilen ser ut efter en rundtur i slasket.

Min personliga åsikt är att det är trevligare å köra på vinterväglag än å behöva köra i massa slask (för inte fan ska ni tro dom plogar bort slasket från vägarna)   Det som händer är att man blir tvungen å köra i 10km för att undvika å skvätta ner dom gående yikes

Som alltid är det här en massa åsikter som kan ältas fram å tillbaka i all oändlighet utan att någon part låter sig övertygas av den andre parten hmm

Går man vidare i miljöaspekterna av vägsaltet blir man fan mörkrädd av konsekvenserna av det....  Var det någon som läste nåt av det som stod på saltupprorets hemsida?
En annan fråga till er som propagera för saltet..  Hur lyckades dom hålla sig på vägen förr i tiden, innan saltets intåg??
Borde vi inte kunna återgå till att kunna köra lungt å stilla på vintrarna istället som dom gjorde förr i tiden?  Både vi med äldre bilar, och miljöaktivisterna borde bli glada av det.  (så får vi tyst på dom i samma veva lol )

på den tiden fanns varken abs eller antispinn/sladd heller.

Skapat behov helt enkelt smile

Hur många bilar fanns det på den tiden vi inte saltade vägarna? Hur många mil om året kör varje bil idag jämfört med då?


1 339 Inlägg
29 december 2009
#68
viccoA skrev:
Volvo740an skrev:
sk8ville skrev:

på den tiden fanns varken abs eller antispinn/sladd heller.

Skapat behov helt enkelt smile

Hur många bilar fanns det på den tiden vi inte saltade vägarna? Hur många mil om året kör varje bil idag jämfört med då?

Det har inget med saken att göra. Anpassa hastigheten istället och håll avstånd.


90 Inlägg
29 december 2009
#69
Ja kör saltbil / Plogbil. tycker det är bra, det är alla timmarna i saltbilen på nätterna som betalat min "räserbil" wink

nissan silvia Projekt-tråd

45 Inlägg
4 januari 2010
#70
Salt – bristfälligt och miljövidrigt

Vägverkets argument för vägsaltning, visar på de svaga bevekelsegrunder, som denna miljövidriga giftspridning äger rum. Bristen på effektiva åtgärder när kylan slår till och saltlaken fryser till is på vägbanan är uppenbar. Den speciella form av halka som uppstår då och som Vägverket själva bidragit till, är knappast något som ökar vare sig framkomlighet eller trafiksäkerhet!

Vägverkets standardsvar är, att sand är en ändlig resurs. Vad man då tycks glömma bort är, att detta i än högre utsträckning gäller salt! De saltgruvor som exploateras för Vägverkets behov ligger dessutom på ett sådant avstånd, att det leder till långa och miljöpåverkande transporter. Dessa fakta väljer man passande nog att bortse ifrån.

Nej, klart är att Vägverket saknar åtgärder, som främjar trafiksäkerhet och framkomlighet, utan att belasta miljön. Saltning är billigt för Vägverket, men dyrt för oss bilister, samhället och miljön! Genom att salta skjuter Vägverket över kostnaderna på bilister, skattebetalare och kommande generationer. Det är vi som får betala priset för er oförmåga, snålhet och lättja!

Tycker du som jag skriv på www.nordiq.net/saltupproret och tipsa andra !

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 januari 2010
#71
Ljungstrom skrev:
Ja kör saltbil / Plogbil. tycker det är bra, det är alla timmarna i saltbilen på nätterna som betalat min "räserbil" wink

Du som kör plogbil, betalar du för slitstålen på snöbladet själv eller? Här hemma verkar chaufförerna göra det för de sätter inte ner plogen i vägbanan trots 5-10cm snö/modd de saltar i stället, i bästa fall...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

74 Inlägg
4 januari 2010
#72
Bättre o ploga vägarna o lära folk att köra på is o snö.

Fritidsutforskare på heltid

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
4 januari 2010
#73
De va nånn som gnälld eom att saltbilarna är ivägen också, då kan jag upplysa er om att ni ska veta hur jävligt det är att köra saltbil pga er idioter ute på vägarna! Va med polaren som kör saltbil härom veckan och folk kör ju om precis som idioter..

Och hade folk vetat risken med vinterväglag så hade dom inte behövt salta så innihelvete, men NEJ, folk ska prompt köra som idioter precis som det vore sommar!!

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)


Sök