3823
Sök

Vad är det för kablar??

8 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Får rent skämmas men undrar vad detta är för kablar i baslådan??
Ska koppla in men måste veta det först, så jag vet vad som ska köpas till.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134213/835241_4nztgv.jpg
Vad är vad av kablarna?

2 914 Inlägg
10 januari 2010
vars går dom? båda 2 ser nästan ut att vara högtalarkablar. är det 2 st basar i baslådan?

8 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Jo är 2st basar.... så dom två som är likadana går säkert till dom men den andra fattar jag inget av..

3 466 Inlägg
11 januari 2010
Den lilla brun/blåa är en 230v-kabel. Den har inte i ett billjud att göra..
Är det möjligtvis några lampor eller ngt i lådan?

Testa att plocka ur basarna och se hur dom är kopplade.
Senast redigerat av M_icke_ (11 januari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 januari 2010
Skulle tro att båda kablarna går till basarna men att den som byggt lådan varit lite snålt och använt sig av en vanlig RK kabel till ena basen. Inget fel i det dock då koppar alltid är koppar, fast det kanske inte är så snyggt om man nu bryr sig i det.
Senast redigerat av ChriZtoffer (11 januari 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
11 januari 2010
ChriZtoffer skrev:
Skulle tro att båda kablarna går till basarna men att den som byggt lådan varit lite snålt och använt sig av en vanlig RK kabel till ena basen. Inget fel i det dock då koppar alltid är koppar, fast det kanske inte är så snyggt om man nu bryr sig i det.

Det är inte så bra heller då ledningsförmågan är betydligt sämre i den lilla kabeln och kopparn är inte lika ren som i högtalarkablen.

4 005 Inlägg
11 januari 2010
Kan du inte bara skruva ur basen och titta?

Och ersätt med riktiga kablar istället

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 januari 2010
M_icke_ skrev:
ChriZtoffer skrev:

Det är inte så bra heller då ledningsförmågan är betydligt sämre i den lilla kabeln och kopparn är inte lika ren som i högtalarkablen.

Och det vet du för att...? Det beror ju på hur grov kabeln är, så länge som det inte handlar om jätteffekter som ska matas in i basarna så räcker 2,5mm2 högtalarkabel mer än väl, 1,5mm2 räcker långt det å. Svårt dock att avgöra med hjälp av bilden hur grov kabeln är, och den lilla skillnaden som är i kopparns renhet mellan vanlig RK och riktig högtalarkabel tror jag inte du märker om du inte har riktigt bra saker.
Senast redigerat av ChriZtoffer (11 januari 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 466 Inlägg
11 januari 2010
ChriZtoffer skrev:
M_icke_ skrev:
ChriZtoffer skrev:

Och det vet du för att...? Det beror ju på hur grov kabeln är, så länge som det inte handlar om jätteffekter som ska matas in i basarna så räcker 2,5mm2 högtalarkabel mer än väl, 1,5mm2 räcker långt det å. Svårt dock att avgöra med hjälp av bilden hur grov kabeln är, och den lilla skillnaden som är i kopparns renhet mellan vanlig RK och riktig högtalarkabel tror jag inte du märker om du inte har riktigt bra saker.

Eftersom den är anpassad för spänningar på 230v behöver den inte vara i närheten lika ren i materialet som riktig högtalarkabel. Den är dessutom max 0,75mm2.. inget jag hade använt till att driva basar med.. inte vanliga högtalare för den delen heller.

Har du någon egen erfarenhet av att den funkar lika bra eller du bara antar eftersom det är koppar-kabel?

340 Inlägg
11 januari 2010
att det max är 0,75mm2 håller jag med om så lite grövre skadar inte. Att snacka renhet i koppar är trams och ngt som är ett försäljningsargument som tydligen funkar på vissa. Och jag har hört på både "renare" och standard med slutsatsen att det inte hörs ngn skillnad

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 januari 2010
M_icke_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
M_icke_ skrev:

Eftersom den är anpassad för spänningar på 230v behöver den inte vara i närheten lika ren i materialet som riktig högtalarkabel. Den är dessutom max 0,75mm2.. inget jag hade använt till att driva basar med.. inte vanliga högtalare för den delen heller.

Har du någon egen erfarenhet av att den funkar lika bra eller du bara antar eftersom det är koppar-kabel?

Haha tror du att kabeln känner av vad du skickar för nåt genom den eller? tongue Även det som skickas ut från slutsteget är en växelspänning, dock inte 230V (kanske finns steg med så hög spänning också) men det har inget med saken att göra. Att arean är lite liten för basar kan jag hålla med om, men om det hade varit en 2,5mm2 RK så hade den dugit lika bra som vanlig högtalarkabel vågar jag påstå. Har själv provat att använda vanlig RK och det funkar bra ja.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

8 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Min man ville inte öppna den först, äverrädd att riva sönder.
Haha men jag har öppnat & det är 2 st tjocka som går till en bas & den smala vanliga kabeln till en bas.

Varför kopplar man så?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 januari 2010
För att man inte har tillgång till andra kablar, antagligen. Du kan vinna något på att byta ut den tunna kabeln till en grövre men vill du inte så är det inget krav (om det nu inte är ett rejält steg och basar som tål massa effekt, då kan det behövas grövre högtalarkablar).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

8 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Jag har ingen aning vad det är för basar lr nått.. nyx lr nått namn iaf... är hemmabygge från en.

ljudfantast
1 372 Inlägg
12 januari 2010
Poucciiies skrev:
Jag har ingen aning vad det är för basar lr nått.. nyx lr nått namn iaf... är hemmabygge från en.

Vi har ingen aning om vad vi kan hjälpa dig med isf.

3 466 Inlägg
12 januari 2010
Poucciiies skrev:

i sånna här fall kan bilder vara guld värda. Om han inte har lyckats snickra ihop baselementen med själv hemma i garaget.tongue

"nyx lr nått namn" får mig att tänka på Onyx.
Men som sagt, bild tack!
Senast redigerat av M_icke_ (12 januari 2010)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
12 januari 2010
Poucciiies skrev:
Min man ville inte öppna den först, äverrädd att riva sönder.
Haha men jag har öppnat & det är 2 st tjocka som går till en bas & den smala vanliga kabeln till en bas.

Varför kopplar man så?

För att den som byggde det hela var snål eller hade bråttom (och tog vad som fanns hemma) jag skulle skaffat mig en till "högtalarkabel" på 2,5mm2 och ersatt 230 kabeln med (den brun/blå)

Rock'n Roll

Sök