2531
Sök

Problem med tomgång och går ibland konstigt ock kass (740, b230f)

75 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#1
Tja, har ett problem med vinterbilen jag inte får nåon ordning på.


Bilen har alltid svajig tomgång, den svajar mellan 800-1100 varv ungefär.

När jag kör bilen så kan den ena stunden gå som vilken 740 som helst, bortsett från lite ryckig i start då pga tomgången.

Men ibland vilket fall som så kan tomgången få för sig att öka ganska grovt, gasar jag upp bilen till 3000 varv så kan den ibland stanna på de varven osv.

Förra ägaren hade också detta problem och har kopplat en strömbrytare till tomgångsmotorn, så när tomgången  börjar rusa så är det bara att slå avtomgångsmotorn så går tomgången ner, eller ja ganska uppenbart så försvinner tomgången helt, och i samma veva brukar bilen börja gå skit, ju mer gas destu sämre går den, trycker jag full gas direkt så bluddrar och smäller den bara i princip.

Då brukar jag frikoppla och försöka få upp den i varv och till slut går det och bilen går att köra som vanligt fast utan tomgång då, och efter en stund kan jag slå på tomgångsmotorn igen så är det som innan igen.

Men stänger jag av bilen när tomgången rusar (alternativt slår av tomgångsmotorn och bilen går skit) så är den väldigt svårstartad så jag brukar få stå et tag på startmotorn, ibland kanske 15sek och ibland ett par minuter i omgångar för att den ska starta.
Och när jag väl står längre stund på startmotorn och den inte vill starta brukar det börja osa bensin om bilen.

Men när jag väl fått igång bilen så är den som vanligt igen, den går som den ska och tomgången är normal (bortsett från svajandet som jag alltid har).


Den enda teorin jag har är att ngt som t.ex automatchoken går in och hänger sig ibland och då ökar i tomgång, och när jag stänger av bilen vid ett sånt tillfälle så surar den igen och blir svårstartad, eftersom det dessutom osar bensin. Men jag kanske är helt fel ute?


Blev ganska långt men svårt att förklara kortare tongue.
Vore jättetacksam för snabba svar!


/Ciaaao


Fetast i stan !!
991 Inlägg
12 januari 2010
#2
Låter precis som om du har en trasig elr feljusterad spjällhusgivarkontakt, sitter på baksidan på spjällhuset mot torped väggen och är svart med en kontakt som går in i sig .   den ska klicka precis i ögonblicket då gasreglaget börjar röra på sig .

Alltså du har bilen avstängd och vrider lite på gasreglaget så ska det höras ett klickande från spjällhusgivaren .  gör det inte det så är den antingen feljusterad elr trasig .
Du kan lossa den lite på dom 2 skruvarna som håller den och sen vrida den lite tills den klickar när du rör gas reglaget (ifall den inte klickar alls hur du än vrider den så är den trasig och måste bytas ut).

Detta är vad jag tror är felet då jag hade precis samma fel som dig på min gamla 745gl .  den kunde gå hur bra som helst på tomgång ibland och ibland kunde tomgången vara nere på 500 varv och ibland uppe på 3500varv  och då var det den som var feljusterad , men efter en justering så blev det kanon igen smile
Senast redigerat av Klorin_Elvis (12 januari 2010)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

75 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#3
Klorin_Elvis skrev:
Låter precis som om du har en trasig elr feljusterad spjällhusgivarkontakt, sitter på baksidan på spjällhuset mot torped väggen och är svart med en kontakt som går in i sig .   den ska klicka precis i ögonblicket då gasreglaget börjar röra på sig .

Alltså du har bilen avstängd och vrider lite på gasreglaget så ska det höras ett klickande från spjällhusgivaren .  gör det inte det så är den antingen feljusterad elr trasig .
Du kan lossa den lite på dom 2 skruvarna som håller den och sen vrida den lite tills den klickar när du rör gas reglaget (ifall den inte klickar alls hur du än vrider den så är den trasig och måste bytas ut).

Detta är vad jag tror är felet då jag hade precis samma fel som dig på min gamla 745gl .  den kunde gå hur bra som helst på tomgång ibland och ibland kunde tomgången vara nere på 500 varv och ibland uppe på 3500varv  och då var det den som var feljusterad , men efter en justering så blev det kanon igen smile

Ok, jag var ute och kollade fort men det verkade stämma, så fort jag vrev på reglaget så hörde jag ett svagt klickande, klickljudet påminde om ett klick som från ett rélä.

Så det verkar ju tyvärr inte vara detta som är felet, och hade det vart den tycker man ju att bilen borde hoppat i tomgång och gått skit typ hela tiden? Inte så kunnig inom detta område, så det var bara en tanke tongue


/Ciaaao
Senast redigerat av Ciaaao (12 januari 2010)


Fetast i stan !!
991 Inlägg
12 januari 2010
#4
Åfan då är det nog inte den .  men symptomen är precis så som du beskrev att den vandrar upp och ner på tomgång och ibland skenar den iväg ordentligt för det gjorde den på min gamla allafall och då var det den som spökade.   
har du provat att ta bort tomgångsmotorn och smörja upp den lite ??  typ ta bort den och sen spraya in 5-56 i dom rörliga delarna i t-motorn  ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

23 Inlägg
12 januari 2010
#5
de kan ha med en luftskruv i förgasaren om du nu hade de? de var felet i min, köpte bara en ny.
(PS den sitterframför förgasaren)
MVH Micke
Senast redigerat av MRP740 (12 januari 2010)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
12 januari 2010
#6
Annars skulle det ju kunna vara så att du har ett vakum läckage runt insuget som gör det .    prova spruta startgas runt insuget när motorn är igång och se ifall den ändrar sig i gången

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
12 januari 2010
#7
MRP740 skrev:
de kan ha med en luftskruv i förgasaren om du nu hade de? de var felet i min, köpte bara en ny.
(PS den liger framför förgasaren)
MVH Micke

han har b230f motorn alltså elektroniskt insprut

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

23 Inlägg
12 januari 2010
#8
okey men har inte den oxå en sån har jag för mig!

75 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#9
Klorin_Elvis skrev:
Åfan då är det nog inte den .  men symptomen är precis så som du beskrev att den vandrar upp och ner på tomgång och ibland skenar den iväg ordentligt för det gjorde den på min gamla allafall och då var det den som spökade.   
har du provat att ta bort tomgångsmotorn och smörja upp den lite ??  typ ta bort den och sen spraya in 5-56 i dom rörliga delarna i t-motorn  ??

Tomgångsmotorn hade ägaren innan bytt t-motorn men utan framgång, fick även med den gamla, tillslut tröttnade han ju på att behöva stanna bilen, slita upp huven och rycka ur kontakten till t-motorn, så då satte han dit strömbrytare tongue.

Har provat med startgas runt insug osv och ngn tjuvluft verkar den inte heller dra.

Stämmer fint det du säger, ingen förknasare det här inte tongue.


/Ciaaao


Fetast i stan !!
991 Inlägg
12 januari 2010
#10
någe vajsing är det ju någonstans helt klart men tyvärr tog mina idéer slut nu =/   bara hoppas att flera kan komma med ideer    lycka till    mvh Emil

edit:  känner du ingen som har en likadan bil som dig som du kan låna data boxen av och prova byta och se ifall den beter sig på samma sätt me den  ??  för jag har för mig attdet är boxen som styr "automatchoken"
Senast redigerat av Klorin_Elvis (12 januari 2010)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

75 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#11
Klorin_Elvis skrev:
någe vajsing är det ju någonstans helt klart men tyvärr tog mina idéer slut nu =/   bara hoppas att flera kan komma med ideer    lycka till    mvh Emil

edit:  känner du ingen som har en likadan bil som dig som du kan låna data boxen av och prova byta och se ifall den beter sig på samma sätt me den  ??  för jag har för mig attdet är boxen som styr "automatchoken"

Jo det lär det ju vara, ja får hoppas att det kommer någon annan med någon vettig förklaring. tongue

Jag hade en polare hemma hos mig igår som jag skulle få låna box av, men vi hade inte likadana boxar, hans kontaktstycke var klart längre än mitt  tongue.


/Ciaaao


Fetast i stan !!
991 Inlägg
13 januari 2010
#12
Finns det inte någon skrot som är bra i närheten som du kanske kan få låna en likadan box med samma nummer och prova ifall det är det som är felet ?  Finns ju vissa skrotar som kan var så snälla ibland smile

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

75 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#13
Klorin_Elvis skrev:
Finns det inte någon skrot som är bra i närheten som du kanske kan få låna en likadan box med samma nummer och prova ifall det är det som är felet ?  Finns ju vissa skrotar som kan var så snälla ibland smile

Har tyvärr inte mkt snälla skrotar här omkring tongue, har st men den ena är dyr och den andra ger inga garantier och lånar knappast ut, riktiga drägg är det som jobbar där haha tongue.


Men har några andra polare med 740, får kolla och hoppas att ngn av de nöjligtvis kan ha likadan som jag.

/Ciaaao


Fetast i stan !!
991 Inlägg
13 januari 2010
#14
okej ja så kan det ju oxå vara =/      ja har du det så är det ju bara hoppas att det är någon som har likadan som dig smile    lycka till  .   

// Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fartdåre
53 Inlägg
13 januari 2010
#15
lite långsökt teori kanske, men provat att byta luftmängdmätare?
den reglerar ju luft/bränsle blandning, så om den är trasig och bilen får för snål blandning kan den rusa i varv.

värt ett försök kanske?


Fetast i stan !!
991 Inlägg
13 januari 2010
#16
Har du felkodsläsar dosa på den ??  vilken årsmodell är det på bilen ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice


Sök