3468
Sök

Vad för "löjliga" saker kan man bli av med körkortet under prövatiden?

32 Inlägg
27 september 2006
Trådstartare
Som rubriken lyder, så vad för "smålöjliga" saker kan man bli av med kortet för?
Alltså inte köra tokfort köra eller köra över någon med mening smile

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
27 september 2006
köra över heldragen linje, köra mot stopplikt, köra mot rött, köra full (men det är inte någon idiot sak)

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
27 september 2006
sir_daniel skrev:
köra över heldragen linje, köra mot stopplikt, köra mot rött, köra full (men det är inte någon idiot sak)

Köra över heldragen? Är de så allvarligt?

Allt för den där jävla hatten!

32 Inlägg
27 september 2006
Trådstartare
Köra full är väl en idiot sak, stoppplikt och rött är på gränsen till det också. Något annat som är farligt? smile

353 Inlägg
27 september 2006
alltså missuppfattningen som alla gör är att det är lättare att bli av med kortet under prövotid, det är det alltså inte.

Det är samma regler som gäller för alla oavsett prövotid eller inte, skillnaden är att: I det fall din far t.ex som haft sitt körkort i 20 år får det indraget i ca 2 månader så får du det idraget helt.

Får din far 200 i böter får du också det!!!

Enjoy....

2 Inlägg
15 januari 2010
Blir man verkligen av med körkortet om man kör över heldragen linje?

Ointresserad.
936 Inlägg
15 januari 2010
Sandisandalen skrev:

Högst otroligt. Men jag har slutat bli förvånad,

Lika bra att ge fan i det då det ändå är emot reglerna.

Teabag appreciation club.

Sanizz
15 januari 2010
Sandisandalen skrev:

Det hoppas jag verkligen att man blir. Inte så jävla vettigt att köra om ifall det är heldraget, finns ju en anledning till varför det just är heldraget.

huh?
10 427 Inlägg
15 januari 2010
Nackdelen med heldraget är ju att de flesta kör över
heldragna linjer på vintern när filerna får nya dragningar tongue

Men det kanske finns dispens för väglaget i de där reglerna.

hellaflush!
1 266 Inlägg
15 januari 2010
Mafghan skrev:
alltså missuppfattningen som alla gör är att det är lättare att bli av med kortet under prövotid, det är det alltså inte.

Det är samma regler som gäller för alla oavsett prövotid eller inte, skillnaden är att: I det fall din far t.ex som haft sitt körkort i 20 år får det indraget i ca 2 månader så får du det idraget helt.

What? Så om min pappa får böter för han tex kört för fort, så får jag med det? Eller missupfattar ja allt?

1 422 Inlägg
15 januari 2010
Åkte med en kompis upp till ö-vik en gång och då hittade vi på en liten toyota längs vägen som vi raceade lite smått med och det slutade ju som det slutade. Vi körde om polisen (civil saab 9-5) i en kurva idiotiskt nog av honom och spärrlinje. De hade legat bakom och mätt upp oss till 140 på 90-väg och 160 på 70väg. Förmodligen hade de ingen mätutrustning i bilen så de tog honom inte för fortkörning eller vårdslöshet i trafik men 1500kr för att korsa spärrlinjen och en långsam färd hemåt från ö-vik blev det smile Han va skakis i flera dagar efteråt kan jag ju tala om.

Förstår fortfarande inte hur han kunde klara sig. Det med nytaget körkort (mindre än 1år)

NissanMotorsport
15 januari 2010
Gah, som sagt..det är inte lättare att bli av me körkortet när man har prövotid, om Du tävlar med din pappa, du har haft körkortet i 2 månader, din pappa i 20 år.. ni ska tävla. båda kör 40km/h över hastighetsbegränsningen, poliser tar era körkort och din pappa får det indraget nån månad, medans du som har prövotid får ta om det helt.

samma lagar och regler gäller för allihopa. om du kör 10km/h för fort på en 50 väg får du bara böter som vilket som helst skulle fått.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 januari 2010
Timmyboy skrev:
Mafghan skrev:

What? Så om min pappa får böter för han tex kört för fort, så får jag med det? Eller missupfattar ja allt?

Ja, du och din far står lika för lagen. Prövotiden påverkar överhuvud taget inte om man blir av med körkortet eller inte.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

687 Inlägg
15 januari 2010
superhuman skrev:
Som rubriken lyder, så vad för "smålöjliga" saker kan man bli av med kortet för?
Alltså inte köra tokfort köra eller köra över någon med mening smile

Överskrida heldragen linje ger endast en bot på 1500kr, inget körkortsingripande från transportstyrelsen eller ens rapport till transportstyrelsen från polisman.

I övrigt så omhändertar polisen körkort på plats i dessa fall:
Kört rattfull, Kört mot rött ljus

Samt vid dessa fall om det ej är att anse som ringa:
Brutit mot stopplikt
Kört om vid övergångsställe
Annars brutit mot väsentlig trafiksäkerhetsregel
Hastighetsöverträdelse

Om dessa fall är att anse som ringa så kommer endast en rapport till transportstyrelsen att göras som får ta ställning om de ska återkalla körkortet eller ge en varning.

Sen så finns det en hel drös med olika överträdelser som resulterar i en rapport enligt ovan till transportstyrelsen som sedan får göra sin bedömning.
Senast redigerat av Nehe (15 januari 2010)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
16 januari 2010
Timmyboy skrev:
Mafghan skrev:

Såvida ni båda gör identiska brott ska straffet bli detsamma. smile

Sen får inte du böter bara för din pappa får det, du måste begå ett lagbrott först. wink

224 Inlägg
16 januari 2010
Timmyboy skrev:
Mafghan skrev:

Å fyfan jag skrattar så jag gråter lol

Ge fan i TexasBoB!

1 468 Inlägg
16 januari 2010
har blivit varnad några ggr och pratat mig ur en böter pga för hög ljudvolym i bilen under körning under min prövotid

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
16 januari 2010
Nehe skrev:
Om dessa fall är att anse som ringa så kommer endast en rapport till transportstyrelsen att göras som får ta ställning om de ska återkalla körkortet eller ge en varning.

Sen så finns det en hel drös med olika överträdelser som resulterar i en rapport enligt ovan till transportstyrelsen som sedan får göra sin bedömning.

Det är Länsstyrelsen som beslutar om sånt och ingen annan

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

4 001 Inlägg
16 januari 2010
Dave_C70 skrev:
Nehe skrev:

Det är Länsstyrelsen som beslutar om sånt och ingen annan

nepp, fr.o.m 2010-01-01 är det Transportstyrelsem som har hand om dessa ärenden

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Sök