3924
Sök

Handbromsvajer Saab 9-5 -99

99 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Är det någon där ute som vet var och hur man spänner handbromsvajern på en Saab 9-5 Kombi av årsmodell 1999.


Tacksam för alla bidrag.

4 299 Inlägg
16 januari 2010
#2
Facket under armstödet mellan framsätena, ta upp den lilla gummimattan som ligger i botten på där så kommer du se ett hål. Där ska du se en mutter, handbromsspaken ska va nedfälld. Den kan du justera vajrarna på.

//Jacob


99 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#3
Amatörmässig som jag är så måste jag bara fråga: Vad behöver jag för verktyg för att komma åt den? Och är det bara att skruva tills det inte går och sen är det klart?

1 Inlägg
16 januari 2010
#4
Om det bara är en finjustering kan man nog justera inne i bilen. Annars rekomenderar jag att man justerar vid hjulen, inne i trumbromsen i bromsskivan. Finns ju en rulle där inne med taggar på som man rullar på med hjälp av tex en skruvmejsel genom ett av de gängade hålen, eller om det finns ett större hål.
Av med hjul, på vänster sida ska man manövrera rullen nerifrån och upp och på högersidan uppifrån och ner om jag kommer ihåg rätt.

MVH


99 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#5
Det är så att för ungefär 2 veckor sedan hade jag parkerat bilen ute på jobb. Och där stod den från fredag morgon till lördag natt. Handbromsen hade då fryst fast och låg till. När den sedan släppte så har handbromsen varit ovanligt slapp. Alltså det går att dra åt mer än vad det gjorde innan.


Sök