3375
Sök

Från 8v till 16ventilars

91 Inlägg
11 maj 2006
Trådstartare
#1
Är så att jag har en ford sierra 2.0 insprutare av årgång 88 undra om det går att eller om en 16ventilars topp kan passa på min motor som bara har 8v orginal?

mvh fredrik

201 6.77 174blås
402 10.53 213blås
nocontrol.se

20 Inlägg
4 juni 2006
#2
Det här låter intressant!!  Nu vart man nyfiken själv! Om man skulle byta topp från en 8v till en 16v vad mer behöver man fixa?.

If you dont take the turn, you aint never gonn'a learn.

125 Inlägg
4 juni 2006
#3
vilken 16V topp skulle det vara?

If it aint rubbing, it aint dubbing:)

20 Inlägg
13 juni 2006
#4
En 16ventilers från en 2.0 mazda 626 16v GT av samma generation som min.. min är en 2.0 liters 8v från 1990.
Senast redigerat av Don_greco (13 juni 2006)

If you dont take the turn, you aint never gonn'a learn.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 juni 2006
#5
Hej, ni kan ju börja med att kolla om topplockspackningarna är lika... är de inte det så får ni byta motor men det borde vara samma för de orkar nog inte bygga olika block....


20 Inlägg
15 juni 2006
#6
bumpe skrev:
Hej, ni kan ju börja med att kolla om topplockspackningarna är lika... är de inte det så får ni byta motor men det borde vara samma för de orkar nog inte bygga olika block....

ok, tackar. Jag tror inte heller att blocken är olika. Det är därför jag blev lite nyfiken. Vad jag frågar mig är bara hur många andra motorkomponenter behöver jag byta? kammar? o.s.v

If you dont take the turn, you aint never gonn'a learn.

5 710 Inlägg
15 juni 2006
#7
Don_greco skrev:
Vad jag frågar mig är bara hur många andra motorkomponenter behöver jag byta? kammar? o.s.v

Kamremsbyte är ju givet vad det nu kan föra med sig med spännare, drev osv.
Kammar får du förhoppningsvis med om du skaffar en 16V-topp, sedan får man ju undersöka likheten på grenrör,insug, mm.
Är bottendelen med kolvar likadant eller är det urtag i kolvarna på 16V motorerna?

Blir några frågetecken att reda ut.....men ofta är det lättare att lyfta ned en hel spis istället för att krångla med konverteringar.

MVH Jonas
..............

671 Inlägg
15 juni 2006
#8
Har inte 16v motorn kamkjedja och 8v kamrem?
Jag tror det enklaste och billigaste är att byta hela bilen till en 16v.

edit: Fast nu kollade jag på din bil och den ser ut att vara i lite för bra skick för att bytas ut.
Senast redigerat av Daniel (15 juni 2006)

20 Inlägg
15 juni 2006
#9
jonTe skrev:
Kamremsbyte är ju givet vad det nu kan föra med sig med spännare, drev osv.
Kammar får du förhoppningsvis med om du skaffar en 16V-topp, sedan får man ju undersöka likheten på grenrör,insug, mm.
Är bottendelen med kolvar likadant eller är det urtag i kolvarna på 16V motorerna?

Blir några frågetecken att reda ut.....men ofta är det lättare att lyfta ned en hel spis istället för att krångla med konverteringar.

Daniel skrev:
Har inte 16v motorn kamkjedja och 8v kamrem?
Jag tror det enklaste och billigaste är att byta hela bilen till en 16v.

edit: Fast nu kollade jag på din bil och den ser ut att vara i lite för bra skick för att bytas ut.

Tack för svaren! Jag tror att jag lägger ner dom planerna ett tag. haha.. Tack ska ni ha! big_smile

If you dont take the turn, you aint never gonn'a learn.

Maskinmontör
139 Inlägg
15 juni 2006
#10
_-gniraz-_ skrev:
Är så att jag har en ford sierra 2.0 insprutare av årgång 88 undra om det går att eller om en 16ventilars topp kan passa på min motor som bara har 8v orginal?

mvh fredrik

Cosworth toppen passar på ditt block som är 16v....men om du tänkte på vanliga 2.0 DOHC så passar det inte och den är annors 8v

Rwd 4 Fun :D

291 Inlägg
15 juni 2006
#11
_-gniraz-_ skrev:
Är så att jag har en ford sierra 2.0 insprutare av årgång 88 undra om det går att eller om en 16ventilars topp kan passa på min motor som bara har 8v orginal?

mvh fredrik

Om du har Pinto (ohc), så passar det från cosworth ett topplock, som föregående skrev...
Men varför inte sätta dit en hel cosworth motor??

9 Inlägg
20 september 2006
#12
Hej!

För att svara på frågan om det går att använda en topp från en FE3N motor (16 dohc mazda) på en vanlig FE (8 sohc) är nej. 16 v toppen har 3 separata oljereturer medan 8v har en enda och dom sitter inte på samma ställe, sedan är det lite mer som skiljer motorerna åt. Är alltså inte värt besväret och jobbet att byta topp, byt isåfall hela motorn. Är dock inte klar på hurvida fästen är desamma.


Sök