3812
Sök

Uppskattad kostnad för verkstadsarbete

243 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Har hållt på i snart 2 månader med att få på ett nytt avgassystem på min V70, det har strulat som fasen med felleveranser, lagerstatus oh både det ena med det andra.

Tänkte höra om ngn här jobbar på volvo (liljas) oh kan ge en uppskattad kostnad av vad det kan kosta att lämna in bilen och få på ett nytt avgassystem, samt fixa oljeläcka under motor (troligen packning till oljetråget) som gått.

Har egen ny katalysator så det är egentligen bara montering av den samt en ny halvsats som ska på.

Trött som F*N på bilen nu så jag har tappat orken för att fixa själv.

Ngn som vet vad det kan kosta?

Friskt satsat, hälften vunnet;)

8 253 Inlägg
19 januari 2010
Jobbar inte på volvo och har ingen koll på va det kan tänkas att kosta att byta avgasystem men tänkte på läckaget. Det finns ingen trågpackning, utan tråget ä limmat och har limmet gett sig så trillar kostnaden iväg eftersom det tar en stund att lirka ner det, göra rent och sätta i nya o-ringar och limma det igen. Lim + packningar blir väl 4-500:- plus några timmars jobb så säg 3000:-? Men sen beror det ju på, det kan ju vara packningar till returröret från turbon vilket är vanligt, och dem packningarna kostar 50:- och tar 30 min att byta, så säg 600 för dem. Är det däremot bakre vevaxeltätningen som läker så blir notan elak... Det kombineras oftast med ett kopplingsbyta för att slippa riva allt 2 gånger och i den operationen är kopplingen en liten del av räkningen, det äventyret brukar sluta på 8-10.000:-

KHRacing
19 januari 2010
alla verkstäder har olika timdebiteringar, tänk på det.. allt emellan 300-1400kr/h

Det du rablar upp är så enkla saker att fixa så jag hade
inte tvekat att istället för VOLVO så lämna bilen till en LITEN bilverkstad
som har mindre omkostnade = lägre timpeng.
Senast redigerat av KHRacing (19 januari 2010)

243 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
KHRacing skrev:
alla verkstäder har olika timdebiteringar, tänk på det.. allt emellan 300-1400kr/h

Det du rablar upp är så enkla saker att fixa så jag hade
inte tvekat att istället för VOLVO så lämna bilen till en LITEN bilverkstad
som har mindre omkostnade = lägre timpeng.

saken är den att på denna ön så är de inte såå gott om värkstäder om man säger så, dessutom har jag ju tillgång till volvokort vilket gör att jag kan dela upp betalningen för arbetet.

Dessutom så har mina bröder lämnat bilar med av bilprovningen underkända bromsartill diverse verkstäder. Efter denna "reparation" så va en av dom nere oh besiktade om bilen oh du kan säkerligen lista ut vad han fick en 2:a på?tongue

Friskt satsat, hälften vunnet;)

Sök