3531
Sök

MDS delningsfilter "handcrafted by backe"

682 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#21
Rickard-v skrev:
Ok då blir det svårt om man inte vet värde på spolarna.

Gulring är en luftlindad spole.
Grön är en spole med ferritkärna. (Samma som gul men med metall kärna som ökar värdet på lindningen.)

Dessa mäts i milliHenry. Jag har en sådan mätare men det är långt mellan oss.

Blå är en resistor på 2ohm som tål 5watt.
Brun är en resistor på 4ohm som tål 5watt.

Lila är en polypropylen kondensator på 6,8 microfarad som tål 100volt.
Röd är också en kondensator men av enklare modell. 3,3microfarad som tål 100volt.

Den gula kondingen är troligen kopplad i serie med diskanten eftersom det är en finare typ av kondensator.
Den lilla blå är troligen kopplad parallelt med mellanregistret eftersom komponenter som sitter parallelt inte påverkar ljudet lika mycket o då väljer man en enklare konding eftersom de är billigare.

Spole med järnkärna är troligen kopplad i serie med mellanregister. Spole med järnkärna sägs ge sämre ljudkvalitet men det väljs ofta eftersom förlusterna blir väldigt små (Låg likspännings resistansen) o även den fysiska storleken.
Då har vi den luftlindande spolen som jag tror ligger kopplad parallelt med diskanten.
ja, den luftringade saken är en "lång" rak spole.

13 Inlägg
19 januari 2010
#22
Dom fitrena kunde man väll köpa av mds på 90 talet Hade sådana i en kadett. Hade dom med 6.5 + diskant kommer  inte riktigt ihåg vad dom hette men tror det var något på Audio något. Skulle vara något mellan profs och amatörhögtalare.

Här är en länk till damma kit fast med 4tummare
http://www.bilsport.se/bildview.php?bil … 000529.JPG
Senast redigerat av Odden (19 januari 2010)

/Odden
Min fotosida www.odden.se

682 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#23
Odden skrev:
Dom fitrena kunde man väll köpa av mds på 90 talet Hade sådana i en kadett. Hade dom med 6.5 + diskant kommer  inte riktigt ihåg vad dom hette men tror det var något på Audio något. Skulle vara något mellan profs och amatörhögtalare.
ah låter trevligt smile

2 665 Inlägg
19 januari 2010
#24
ja mät båda spolarna. Men tänk på så inget annat ligger parallelt o stör mätningen.

Ja de är från 90talet det tror jag med. Det funkar med en vanligt melanreg o en 1" diskant (inte mindre för det är nog en låg delning på diskanten, o det tål inte en liten.)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

682 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#25
Rickard-v skrev:
ja mät båda spolarna. Men tänk på så inget annat ligger parallelt o stör mätningen.

Ja de är från 90talet det tror jag med. Det funkar med en vanligt melanreg o en 1" diskant (inte mindre för det är nog en låg delning på diskanten, o det tål inte en liten.)
jag behöver inte plocka isär den right? kan sätta en på ena sidan och en på andra sidan, finns gott om plats för krokodil klämma. mvh, och då är det från spolen börjar till den slutar ingen kabel i mellan någon stans, sedan den med järn Kärna finns det bara 1 x 4-5mm lång stump ner i Plattan, oxå där gott utrymme för klämmor.

Detta borde väl funka att mäta på detta sett då + och - pol inte "går igenom" några andra delar.

Skogsfan
649 Inlägg
19 januari 2010
#26
MrTorture skrev:
Rickard-v skrev:
ja mät båda spolarna. Men tänk på så inget annat ligger parallelt o stör mätningen.

Ja de är från 90talet det tror jag med. Det funkar med en vanligt melanreg o en 1" diskant (inte mindre för det är nog en låg delning på diskanten, o det tål inte en liten.)
jag behöver inte plocka isär den right? kan sätta en på ena sidan och en på andra sidan, finns gott om plats för krokodil klämma. mvh, och då är det från spolen börjar till den slutar ingen kabel i mellan någon stans, sedan den med järn Kärna finns det bara 1 x 4-5mm lång stump ner i Plattan, oxå där gott utrymme för klämmor.

Detta borde väl funka att mäta på detta sett då + och - pol inte "går igenom" några andra delar.
Jag hoppas att du förstår att detta inte alls är värt det här besväret ifall du bara vill kunna använda filtret.

Dock om du vill lära dig hur det fungerar så är det bara att köra på smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

682 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#27
Faniskogen skrev:
MrTorture skrev:
Rickard-v skrev:
ja mät båda spolarna. Men tänk på så inget annat ligger parallelt o stör mätningen.

Ja de är från 90talet det tror jag med. Det funkar med en vanligt melanreg o en 1" diskant (inte mindre för det är nog en låg delning på diskanten, o det tål inte en liten.)
jag behöver inte plocka isär den right? kan sätta en på ena sidan och en på andra sidan, finns gott om plats för krokodil klämma. mvh, och då är det från spolen börjar till den slutar ingen kabel i mellan någon stans, sedan den med järn Kärna finns det bara 1 x 4-5mm lång stump ner i Plattan, oxå där gott utrymme för klämmor.

Detta borde väl funka att mäta på detta sett då + och - pol inte "går igenom" några andra delar.
Jag hoppas att du förstår att detta inte alls är värt det här besväret ifall du bara vill kunna använda filtret.

Dock om du vill lära dig hur det fungerar så är det bara att köra på smile
besväret kostar inget wink dessutom kommer dessa kunskaper ha lite nytta för mitt Fysik B betyg nu till våren smile då man i praktiken Involverar sig och får användning av mycket Fysik, Toppen + + big_smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 januari 2010
#28
mYGeL skrev:
Lonefox skrev:
Rickard-v skrev:
Det är nog bättre att maila till backe eftersom det är han som byggt dem.

Det ser i alla fall ut som det är 2st 12db filter. Ett highpass o ett lowpass borde det vara till mellan o diskant.

O de vita resistorerna är nog en sk lpad, dämpkrets till diskanten.
Precis......exakt delning minns jag inte men det var för deras "top-serie" för ett antal år sedan.
Backe är nog ingen idé att maila då han (vad jag vet) har lagt byggande butik osv på hyllan och lämnat över till Mathias. Observera VAD JAG VET! Läste det lite lst på Lazzat att han gjort det.

"Lampan" längst ner på filtret är för övrigt ett skydd till diskanten....
Backe jobbar med Service och det fortfarande dock i Helsing borg.
Mathias tog över Ljudbyggeriet smile
OMG...........wtf håller han på med?
Är ju en satans bit mellan H-Borg och Ekerö big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök