3405
Sök

Laga rost, hur spacklar man?

29 Inlägg
21 augusti 2006
Trådstartare
#1
Tänkte laga ett par rosthål i skärmarna på vintebilen Saab 9000.

Som jag fattat det lägger man spackel efter man slipat ner rosten. (Hål genom skärmen ca 1,5 cm diameter) Men vad för spackel ska man ha? Finns ju så mycket på Clas Ohlson..

Målar man hela skärmen sen eller bara "dutta" på lagningen?

hmmmm
1 094 Inlägg
21 augusti 2006
#2
alltså skulle jag vara du skulle jag slipa ner all rost och sen punktsvetsa där det är hål. och sen slipa ner svetsen fogen som blir och sen spackla. om du gör så räcker det om du kör med pp100 spackel eller vad den heter, sen o lacka kan man göra på många sätt. allt beror på vad för färg du har.. en vit bil tex kan man lätt lacka endast där det "saknas" färg och sen köra rubbing där så syns det knappt att du lackat. så gjorde jag på jobbets 2 bilar och det funkade perfekt.


29 Inlägg
21 augusti 2006
Trådstartare
#3
Gloremir skrev:
alltså skulle jag vara du skulle jag slipa ner all rost och sen punktsvetsa där det är hål. och sen slipa ner svetsen fogen som blir och sen spackla. om du gör så räcker det om du kör med pp100 spackel eller vad den heter, sen o lacka kan man göra på många sätt. allt beror på vad för färg du har.. en vit bil tex kan man lätt lacka endast där det "saknas" färg och sen köra rubbing där så syns det knappt att du lackat. så gjorde jag på jobbets 2 bilar och det funkade perfekt.

Men jag kan inte svetsa.. Ja det är en vit bil. Vad är pp100 för spackel?

Supra MKIV TT
69 Inlägg
21 augusti 2006
#4
pp100 är finspackel... du ska använda glasfiber om du vill det ska hålla längre..

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
24 augusti 2006
#5
håller med Gloremir punkta ihop det istället för att glasfibra för de håller inte! och är en s.k fusklagning. fixxa en plåt som du lägger i hålet sen pungtar sen hel svetsa runt och kyl hela tiden så inte plåten slår sig och blir bulig. sen slipar du ner alla svetsningar och lägger på spackel så den täcker ordentligt.sen slipa o.sv!  MvhRichard


12 086 Inlägg
24 augusti 2006
#6
Alltså att spackla igen ett hål är vanskligt, bästa är att svetsa på en plåt bakifrån och sedan spackla.. men om du absolut inte kan ordna en svets så ska du använda långtrådig glasfiberspackel.. gärna med extra armeringsnät, sätt nätet på insidan av skärmen och rugga ytan så grovt du bara kan så de fäster. Sen är de bara att kladda på så de fyller alla ytor och sedan slipa o lacka.

4 Inlägg
24 augusti 2006
#7
PP100 är ett spackel från plastic padding och det kallas även för lättspackel (det är lätt att slipa). Finsspackel heter finspackel, rätt och slätt.

Vilket tjafsande ! ! !
78 Inlägg
29 augusti 2006
#8
Hade du bara tänkt fylla igen hålen med spackel ! ? ! så låt bli !!! Fuska då är det bättre låta bli !!!

Every day of my life I`m forced to add another name to the list off people who piss me off !!!!

146 Inlägg
2 september 2006
#9
Ett "bra" sätt att fuska på är att spackla dit aluminiumnät på baksidan med plastic padding, och sen spackla igen hålet från utsidan. Det duger för en vinterbil.

12 086 Inlägg
2 september 2006
#10
firefish skrev:
PP100 är ett spackel från plastic padding och det kallas även för lättspackel (det är lätt att slipa). Finsspackel heter finspackel, rätt och slätt.

PP100 är finspackel.. "fin" står för fingörat, alltså sista spacklet man lägger på för att utjämna små missar o sånt, att fylla större ytor med PP100 är dumt för de är inte särskilt hårt och spricker.

Ka du precisera vad du menar med finspackel resp lättspackel? låter märkligt..

56 Inlägg
6 september 2006
#11
Glasfiberspackel håller nog om de inte är större hål, de estadigt som bara den om man bara gör de ordentligt..!!!

225 Inlägg
20 januari 2010
#12
Jag lånar tråden lite

Jag är på väg att byta åt mig en Chevrolet 2500 pickup som jag tänk fixa i ordning som projekt in för sommaren (mitt första Bilprojekt)

Jag har aldrig hållt på med att fixa rost eller liknande så ska bli spännande
Jag har inte sätt bilen än, förutom på bild och där kan jag se några rosthåll i storlek av 10mm
men är väll bara att slipa runt om å spackla det med glasfiber - och där efter slipa till utan å lackera?

men det jag fruktar mest är lite grövre rost skador vid Julhuset, som tidigare sagt har jag inte sett bilen i "verkligheten" än men ifall fallet är så att rosten har gott igenom hela skärmen och inte går att rädda i låt säga en yta 9cm x 2cm eller liknande - vad bör man göra då?
samt ifall det är få pass mycket rost där julhuset böjs in vad kan man göra där?


Tack på förhand // Rickard


Sök