2512
Sök

Misslyckad inkörning av bromsarna! Eller?

108 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#1
Gjorde en inkörning av mina Ferrodo DS Performance (Micro) och Centric Parts skivor (Bromsmannen) på min 325a ... cirka 10 snabba inbromsningar följt av paus och sedan 10 till. Det började ryka lite mot slutet men läst att det är vanligt.

Efter jag gjorde denna procedur åkte jag in stannade, och lade märke till att skivorna är blåa/violetta och ibland bruna på innerkanten där anläggningsytan inte tar.

Detta betyder 600 grader och uppåt eller ? Har något tagit skada? Har bara hunnit byta skivor bak. Fram med gamla standardskivor och belägg uppstod inga sådana konstigheter från samma vända. Fram är dock ventilerade, inte bak!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/35489/large/649501_lxfwtj.jpg
Senast redigerat av mixim (7 maj 2009)

//MVH Jocke!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 maj 2009
#2
Det är nog bara lite av beläggningen som alltid finns på bromsskivorna som blivit kvar och nu bränts fast på skivan.  Känns bromsarna OK ännu så är det ingen fara.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

155 Inlägg
7 maj 2009
#3
Tror det är normalt men mitt på bilden så ser du ut som en skada på skivan?

"You wanna drive it, then buy it!"

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
8 maj 2009
#4
Läs inkörningsguiden på bromsmannen.se, enligt den har du gjort något fel under inkörningen av bromsarna.

108 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#5
Haha ja helt annat sätt, aja tur de "bara" var bakbromsarna. Varje guide har annan approach känns det som :S. Hoppas inte bromsarna tar sämmre Ärligt talat så känner jag ingen skillnad mellan gamla orginalbromsarna och dessa nya med Ferrodo DS, ifs bara byt bak!

//MVH Jocke!

187 Inlägg
8 maj 2009
#6
ferodo beläggen måste bli lite varma innan man märker skillnad. (tar lite längre tid än man föreställer sig) Och notera att du bör jämföra detta med varma original bromsar tongue
Men kör som bromsmannen beskriver i sin guide.
Ta de lugnt de första 100 milen eller så.

108 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#7
GolfIIIVr6 skrev:
ferodo beläggen måste bli lite varma innan man märker skillnad. (tar lite längre tid än man föreställer sig) Och notera att du bör jämföra detta med varma original bromsar tongue
Men kör som bromsmannen beskriver i sin guide.
Ta de lugnt de första 100 milen eller så.

Ja just det, de måste ju få rätt temp!

Haha ja, lite sent nu kanske på bakbromsarna men då vet jag det efter jag bytat fram smile Inget har slagti sig än , phew!

//MVH Jocke!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 maj 2009
#8
äh vafan, kör på! tongue ehhe blir de cp så blir de så, men de är smällar man får ta, om du har pengar till det dvs! tongue


Down n`out
514 Inlägg
8 maj 2009
#9
ska aldrig bromsa kraftigt med nya skivor. kan bli skeva då eftersom att dom inte har härdat. kör ett par mil först

Down n`out

1 867 Inlägg
8 maj 2009
#10
Ja varför i helvete åker du ut och råbromsar med nya skivor, dina belägg är garanterat glasade och de där skivorna är blåanlöpta. Fail!

Tvätta rent skivorna riktigt med bromsrengöring vid montering, och ta det lugnt i minst 50 mil.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 296 Inlägg
8 maj 2009
#11
det där kan inte vara någon fara så där såg hela min bromsskiva ut när kolven fastnade på ena fram oket smile skivan var nästan gul när jag stannde och sen brann det med 2dm låga vid bromsoket
den skivan fungerar felfritt fortfarande (volvo orginal)

Kör fort så hinner inget hända...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 maj 2009
#12
Jag har då j-lar aldrig hört att man ska göra ett tjugotal hårda inbromsningar för att köra in nya skivor och belägg.

Tvärtom så är det ju som många redan sagt att man ska bromsa försiktigt i minst 50 mil innan man börjar plåga bromsarna. På tex speedparts.se så står det att man ska bromsa ner i etapper och inte bara pallnita för att stanna direkt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

108 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#13
Jag hade läst anvisningarna ett år sen, så de har väl muterat i min hjärna sedan dess tyvärr. Haha, hoppas som sagt ytan ruggas upp igen om den blev glasad, och att skivan inte spricker i förtid smile

Bromsvätska är det defenitivt dags att byta iaf för pedalan gick till botten efter min lill "inkörning". Jag bromsade åtminstone inte ner till 0, vilket bodar för slagna skivor.

//MVH Jocke!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
10 maj 2009
#14
Sen när behöver man egentligen köra in bromsar? Har alltid fungerat bra att bara köra helt normalt i 50-100 mil innan man börjar plåga ordentligt...
Åker själv med gröna EBC och speedparts sportskivor och då ska du ju verkligen inte göra några 10+10 hårda inbromsningar för både slipmedlet och bindmedlet kan släppa och bränna fast i skivan vilket inte är bra alls!


108 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#15
bumpe skrev:
Sen när behöver man egentligen köra in bromsar? Har alltid fungerat bra att bara köra helt normalt i 50-100 mil innan man börjar plåga ordentligt...
Åker själv med gröna EBC och speedparts sportskivor och då ska du ju verkligen inte göra några 10+10 hårda inbromsningar för både slipmedlet och bindmedlet kan släppa och bränna fast i skivan vilket inte är bra alls!

Jo, efter jag startat tråden nu så har jag förstått det smile

Är rädd för att något sådant hänt, dock så har jag inte stannat till noll vilket kan leda till vibrationer. Ska hur som helst plocka ner skivorna bak för att renovera bakaxeln och navet senare hjäler det om jag duschar ner/ torkar av skivorna samt klossarna med bromsrengöring? Eller ska man inte använda bromsrengöring på annat än själva skivan?

Framskivorna kommer få en mildare inkörning då smile

//MVH Jocke!

Med.lem
3 759 Inlägg
11 maj 2009
#16
Från bromsmannen:
INKÖRNINGSINSTRUKTIONER:
Belägg och skiva har inte bästa möjliga anliggningsyta mot varandra eftersom de inte är inslitna. De ska därför köras ca. 50 mil för att få bästa möjliga bromseffekt. Inkörning ska ske med små lätta inbromsningar från tex. 90km/h till 60km/h, som efter hand kan utföras hårdare. Vänta gärna en stund om det är möjligt mellan inbromsningarna, för att skiva och belägg ska hinna kylas. Den första tiden är det viktigt att man EJ bromsar hårt och framförallt inte hårt till stillastående. Då kan bindmedlet i beläggen bränna fast på skivan och har man otur kan detta räcka för att man ska få vibrationer i ratten vid inbomsning.

OBS. Bromseffekten kan vara begränsad under inkörningen.OBS

Denna inkörningsinstruktion bör tas på allvar för att du som kund ska få bästa möjliga bromsverkan och slippa problem med t.ex. vinda och i värsta fall spruckna skivor.


Inte så svårt egentligen...
Senast redigerat av Mr_EmCom (11 maj 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

huh?
10 427 Inlägg
11 maj 2009
#17
Man kan väl köpa bromsskivor som är härdade från början?
Har jag rätt eller fel? Tyckte jag läste något om detta gällandes
Tar-Ox bromsskivor.


12 086 Inlägg
11 maj 2009
#18
Inkörning vad är de för trams ? tongue
Jag tar de lite lugnt ur garaget då första trampen på pedalen kan va lite mjuka sen är de bara o köra smile
Jag skulle vilja se någom vetenskaplig förklaring på dessa inkörningsmetoder ni pratar om.

Vem åker omkring och tvärnitar stup i kvarten btw?
Senast redigerat av JapMax (11 maj 2009)

33 Inlägg
22 januari 2010
#19
JapMax skrev:
Inkörning vad är de för trams ? tongue
Jag tar de lite lugnt ur garaget då första trampen på pedalen kan va lite mjuka sen är de bara o köra smile
Jag skulle vilja se någom vetenskaplig förklaring på dessa inkörningsmetoder ni pratar om.

Vem åker omkring och tvärnitar stup i kvarten btw?

Inkörning ska ske med nymonterade bromsar dels eftersom beläggen kanske inte ligger helt rakt emot skivan P.G.A. rostflagor eller annat och då kommer inte hela beläggets yta att greppa mot skivan vilket resulterar i sämre bromsar och en enorm värmeutveckling på just det ställe på skivan där den del av beläggen ligger an mot skivan.

Det syns klart och tydligt på skivorna när inslitningen är klar och 100% av beläggens yta greppar emot skivan.

VH Andreas Bromsmannen.se


Med.lem
3 759 Inlägg
22 januari 2010
#20
Trevligt trådlyft, såhär ser hans bil ut nu

https://www1.garaget.org/archive/36/35489/108949/108949-1405014.jpg

Kanske är viktigare med inkörning av bomsar än man tror wink

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök