4174
Sök

Min Audi blir så varm..

1 059 Inlägg
4 juni 2008
#21
jag kan skicka min burk mot fraktkostnad så kan du testa med den om du vill:)

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Norrlänning
1 453 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
#22
racefan skrev:
jag kan skicka min burk mot fraktkostnad så kan du testa med den om du vill:)

Får tacka så mycket för erbjudandet, men ja var och köpte en idag smile  Så imorgon blire test, men troligen så vare ju de..  big_smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 059 Inlägg
5 juni 2008
#23
kanon.lycka till:)

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

4 586 Inlägg
3 december 2009
#24
Verkar vara rent allmänt att audi blir lite varma

har även detta problem på min audi. Lossade den övre luftningskruven när motorn var kall samt startade. Ingen glykol kommer fram men vid varm motor så forsar det. Är lika med expationskärlet. Vid varm motor c;a 100 grader så kommer det glykol i den övre mindre slangen. System är luftat säkert en 5 gånger.

har bytt ifrån vintertermostat till sommar blev lite bättre men ligger nästan jämt på 95 grader även när det som igår var -15 grader ute

Bilen är en audi 80 2.0 -95

Värmen är tokbra men misstänker vattenpumpen eller spricka i kärlet som näms tidigare

/jocke
Senast redigerat av jocke_gronberg (3 december 2009)


...has left the building...
4 474 Inlägg
4 december 2009
#25
Jocke_gronberg: Nu har jag ingen Audi men väl en VW Passat med 2.0 (ADY). Har för mig att det skall vara en likadan spis i din, eller möjligen en 2E. Jag bytte termostat på min bil för jag tyckte att tempen steg något (till ca 96-97 grader) när den fick stå på tomgång länge. Vid 96-97 grader så öpnnade termostaten helt eftersom tempen sjönk  ner till 91 grader, sen upprepas det igen långsamt upp till 96-97 o ner igen, bara på tomgång när den stått länge (eller vid längre kökörning, yttertemperaturen verkar inte ha nån påverkan då den var likadan i somras när det var som varmast). Eftersom jag är "pedant" så bytte jag naturligtvis termostat (Wahler), men det är precis samma med den nya. Bilen har aldrig kokat, o håller sig på 90 grader alla andra gånger. Jag har även funderat på om det skulle kunna vara v-pumpen som är på G men jag tror inte det för då borde tempen stiga även vid körning, vilket den aldrig gjort. Innan jag satte i Wahler-termostaten så köpte jag en från Biltema, o med den termostaten gick tempen som mest upp till ca 75 grader, vid landsvägskörning under 70, inte bra alls. Så med detta som bakgrund så skulle du kanske kunna få "rätt" temp med en Biltema termostat eftersom de verkar öppna betydligt tidigare än tex Wahler termostaten? Så länge tempen håller sig "stabil" vid körning så är det högst troligt ingen fara. Själv kommer jag förmodligen byta v-pumpen framöver, dvs om jag inte hinner få klart min andra Passat (2.0 AGG) "i tid". 2.0 AGG -motorn håller bergfast 90 grader oavsett vad jag gör, 30 min på tomgång mitt i sommaren eller om det är kallt ute spelar ingen roll. På den bilen har jag iofs bytt termostat,v-pump,kylare, div givare, plastutloppet från toppen samt gått igenom hela kylsystemet, o givetvis bytt kylvätskan. Bilen betedde sig likadant innan "renoveringen".
Senast redigerat av dawwe (4 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 december 2009
#26
Frågan är ju Jocke ifall det inte är din mätare som visar fel? Jag har för mig att jag har påpekat det tidigare också, har du kikat på det?
Ligger den ständigt på 95grader? Även landsvägskörning? Att en audi från 80-90tal visar 95-100 grader på mätaren är absolut inget att bry sig om, det är i princip standard på alla.

Går din kylarfläkt igång när du ligger på 95-100 grader? Den ska starta vid 97 grader om jag inte missminner mig, men iaf däromkring.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (4 december 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 586 Inlägg
4 december 2009
#27
te_wik skrev:
Frågan är ju Jocke ifall det inte är din mätare som visar fel? Jag har för mig att jag har påpekat det tidigare också, har du kikat på det?
Ligger den ständigt på 95grader? Även landsvägskörning? Att en audi från 80-90tal visar 95-100 grader på mätaren är absolut inget att bry sig om, det är i princip standard på alla.

Går din kylarfläkt igång när du ligger på 95-100 grader? Den ska starta vid 97 grader om jag inte missminner mig, men iaf däromkring.

Mvh Tommy

kylfläkten startar vid 100-105 grader

mätaren ligger på 91-95 grader pendlar där imellan ligger sällan på något exakt värde

var på en verkstad och frågade dom sa att audi gärna går upp högt på mätaren.

Ska åka 80 mil under julhelgen så bäst att fråga här på forumet
Senast redigerat av jocke_gronberg (4 december 2009)


...has left the building...
4 474 Inlägg
4 december 2009
#28
Jag har kopplat upp min VW Passat -95 mot VAG-com o läst av "live" värden gällande motortemp bla, min mätare visar exakt, tempen var 88 grader när mätaren stod precis under 90-graders strecket (iofs är instrumenten bytta till nya ca -03 pga att de "levde sitt eget liv" enligt fakturan/felbeskrivningen), kan väl knappast skilja i kvaliteten på mätarna i en VW kontra en Audi, säkert samma tillverkare o kanske till o med likadana mätare. Så mitt tips till Jocke: Koppla upp bilen mot VAG-com o kolla live värdena när du kör, på så vis vet du om det verkligen är mätaren som visar för mycket eller inte, kan iofs även vara givaren som sett sin bästa dar, med hur vanligt är det egentligen?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 586 Inlägg
4 december 2009
#29
kan även vara att min termostat jag fått tag i ifrån mekonomen inte riktigt öppnar som den ska?


...has left the building...
4 474 Inlägg
4 december 2009
#30
Jocke: Mja..tveksamt, iaf om det är en "kvalitets termostat" från någon av de större tillverkarna (Wahler,Behr,Vernet osv). Dock så har jag hört att "vissa" som haft liknande problem löste "problemet" genom att montera en original termostat från VW/Audi. På sajten www.passat35i.de så talar majoriteten sig varm för original termostaten iaf...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 december 2009
#31
jocke_gronberg skrev:
te_wik skrev:
Frågan är ju Jocke ifall det inte är din mätare som visar fel? Jag har för mig att jag har påpekat det tidigare också, har du kikat på det?
Ligger den ständigt på 95grader? Även landsvägskörning? Att en audi från 80-90tal visar 95-100 grader på mätaren är absolut inget att bry sig om, det är i princip standard på alla.

Går din kylarfläkt igång när du ligger på 95-100 grader? Den ska starta vid 97 grader om jag inte missminner mig, men iaf däromkring.

Mvh Tommy

kylfläkten startar vid 100-105 grader

mätaren ligger på 91-95 grader pendlar där imellan ligger sällan på något exakt värde

var på en verkstad och frågade dom sa att audi gärna går upp högt på mätaren.

Ska åka 80 mil under julhelgen så bäst att fråga här på forumet

Kylfläkten ska starta som sagt vid 97 grader eller något sådant, strax under 100 grader iaf så därför tror jag att din mätare visar fel.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 586 Inlägg
4 december 2009
#32
te_wik skrev:
jocke_gronberg skrev:
te_wik skrev:
Frågan är ju Jocke ifall det inte är din mätare som visar fel? Jag har för mig att jag har påpekat det tidigare också, har du kikat på det?
Ligger den ständigt på 95grader? Även landsvägskörning? Att en audi från 80-90tal visar 95-100 grader på mätaren är absolut inget att bry sig om, det är i princip standard på alla.

Går din kylarfläkt igång när du ligger på 95-100 grader? Den ska starta vid 97 grader om jag inte missminner mig, men iaf däromkring.

Mvh Tommy

kylfläkten startar vid 100-105 grader

mätaren ligger på 91-95 grader pendlar där imellan ligger sällan på något exakt värde

var på en verkstad och frågade dom sa att audi gärna går upp högt på mätaren.

Ska åka 80 mil under julhelgen så bäst att fråga här på forumet

Kylfläkten ska starta som sagt vid 97 grader eller något sådant, strax under 100 grader iaf så därför tror jag att din mätare visar fel.


Mvh Tommy

har nu beställt en ny givare samt tog även med ett nytt kylarlock i beställningen

återkommer med resultatet
Senast redigerat av jocke_gronberg (4 december 2009)


4 586 Inlägg
23 januari 2010
#33
Ställde in tändningen idag tempen blev mycket jämnare samt lägre. Ska dock byta tätningar i det klassiska plasthuset som vanligtvis går sönder



Sök