2152
Sök

Köpråd: Subaru Impreza GT

Forummoderator
26 361 Inlägg
22 november 2009
#21
Appropå det här med måndagsexemplar. Hur ska en orginal-GT kännas när man eventuellt provkör? Är växellådan tungväxlad eller skall det vara en barnlek. Tung/lätt koppling?

Vad drar en GT i soppa per mil?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

373 Inlägg
22 november 2009
#22
Fast och fin, ska va lite motstånd så man får "trycka" i växlarna.

Bränsleförbrukning: http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az … &page=

Forummoderator
26 361 Inlägg
22 november 2009
#23
ImprezaGC8 skrev:
Fast och fin, ska va lite motstånd så man får "trycka" i växlarna.

Bränsleförbrukning: http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az … &page=

Känns ju verkligen bra att läsa att man med fyrhjulsdrift, turbo och lite tyngd i bilen ändå kan köra på runt 0.7 liter milen. Kan detta verkligen stämma?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Turbo lover
555 Inlägg
22 november 2009
#24
Känns inte helt realistiskt om man använder effekten. Men visst kan det möjligen gå på en långresa med minimalt gaspådrag.


Forummoderator
26 361 Inlägg
22 november 2009
#25
Turbovin skrev:
Känns inte helt realistiskt om man använder effekten. Men visst kan det möjligen gå på en långresa med minimalt gaspådrag.

Okej smile Låter helt ok.

Vill mitt uppe i alltihopa tackar alla som svarar. Är många frågor jag får tystnade i mitt huvud.
Kan inte sova pga av dem tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 361 Inlägg
22 november 2009
#26
Ett par frågor till:

Fyrhjulsdriften sägs vara skottsäker? Stämmer det? Klart den inte är skottsäker men pålitlig? Funkar i alla lägen? Vad är det som ger sig, OM det ger sig?

Är lite dålig på det här med boxermotor. Vad sjutton menas med "boxer" egentligen? Och är de pålitliga, lite som B20/B23 är för Volvo?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

373 Inlägg
22 november 2009
#27
Kolvarna ligger ner och slår emot varandra på en boxermotor.

http://media.subaru.com/file.php/368/09MY_Leg_engine.jpg

Hittade ingen bra bild förutom denna, grymt stor! http://files.solidworks.com/InternalMar … Engine.jpg
Senast redigerat av ImprezaGC8 (22 november 2009)

Forummoderator
26 361 Inlägg
22 november 2009
#28
ImprezaGC8 skrev:
Kolvarna ligger ner och slår emot varandra på en boxermotor.

http://media.subaru.com/file.php/368/09 … engine.jpg

Hittade ingen bra bild förutom denna, grymt stor! http://files.solidworks.com/InternalMar … Engine.jpg

Tror den länkade bilden förklarade det mesta.
Är det alltså kamkedja till dessa? Hur ofta byts dem?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

373 Inlägg
22 november 2009
#29
Nä, jag tror bilden jag länkade var en Legacy spis, Imprezan har rem som ska bytas var fjärde år eller efter 10,000 mil. smile
Senast redigerat av ImprezaGC8 (22 november 2009)

251 Inlägg
22 november 2009
#30
Kan tillägga att subaru bytt 4 års intervallen till 8 år, enligt Fürstenhoff motor.
Sen hur pass väl det stämmer vet jag inte. Skulle nog personligen ha svårt att hålla mig i 8 år utan att byta remmen.

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

49 Inlägg
23 januari 2010
#31
AirOne skrev:
Ett par frågor till:

Fyrhjulsdriften sägs vara skottsäker? Stämmer det? Klart den inte är skottsäker men pålitlig? Funkar i alla lägen? Vad är det som ger sig, OM det ger sig?

Är lite dålig på det här med boxermotor. Vad sjutton menas med "boxer" egentligen? Och är de pålitliga, lite som B20/B23 är för Volvo?

Fyrhjulsdriften är konstant dvs den driver på alla fyra hjulen i alla lägen, 50/50 och 60/40 är dom driftlägen som subaru använt sig av.
Är en MYCKET fin fyrhjulsdrift, du har inga vinkelväxlar som ska kopplas in osv, sen är det även en symmetrisk fyrhjulsdrift, dvs alla drivaxlar är lika långa.
Subaru är enligt mig en utav dom absolut driftsäkraste bilarna på marknaden, på 2år har jag bytt 2st spindelleder som ett exempel.
En liten sjuka som dom flesta har är "klapper stagen" el krängningshämmar stagen, dom går ofta, inget som påverkar driften osv, dock får du ett kluckade ljud i bilen.

Boxen är precis som han länkade till "ImprezaGC8", kolvarna jobbar inte uppåt utan ifrån varandra, detta ska minska vibrationer från motor.
Porsche använder också boxer motor, och dom har precis som Subaru inte några problem med motorerna, grymt skön vridmomentskruva enligt min smak.

Hoppas det var svar som du ville ha.

Mvh Rickard

Mitt lilla projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=201153
Hoppas ni gillar läsningen och kommenterar;)
Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbi dum.


Sök