Har hört lite olika angående att ha loudness av/på på stereon. Vilket är att föredra? Kan man få till renare ljud utan? Folk kommer säkert säga "prova så vet du?". Men jag vill höra lite fakta innan jag börja ge mig in på det, vill inte mixtra med levels osv nu när jag ställt in så bra jag kan med loudness på.
Har heller inte så mycke vetskap om det, men jag brukar köra med loudness på de stereos som har den funktionen.. Edit. 15;21- För att få jupare bas.. *tycker det blir lite grymmare bas med-*
Problemet med Loudness och separata slutsteg med nivåkontroller är att den punkt där loudnesskurvan skall gå tillbaka kan bli helt fel. Dessutom har jag en känsla av att "många" loudnesskurvor är för grovt tillyxade.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Problemet med Loudness och separata slutsteg med nivåkontroller är att den punkt där loudnesskurvan skall gå tillbaka kan bli helt fel. Dessutom har jag en känsla av att "många" loudnesskurvor är för grovt tillyxade.
/Göran
Mmm det låter vettigt faktiskt. Inte för att loudness höjjer så mkt på min stereo men det märks att ljudet kan bli lite mer oskarpt på nåt vis. Svårt att säga med min skitspelare och mitt risiga framsystem atm men basen reagerar helt annorlunda med och utan loud.
Loudness är förbjudet... Gör INGET för att ljudet skall bli bättre, men däremot tvärtom. Signalen blir orenare och man spelar lägre (om det nu var det man ville).
Loudness på min Pioneer spelare gör att ljudet blir mycke bättre, utan den på låter det mer som om man lyssnar på AM radio utan någon bas alls , fast ni kanske snackar mer om man har slutsteg
Jag har den PÅ.
Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Loudness på min Pioneer spelare gör att ljudet blir mycke bättre, utan den på låter det mer som om man lyssnar på AM radio utan någon bas alls , fast ni kanske snackar mer om man har slutsteg
Jag har den PÅ.
Bra ljud är överdriven (distande) mängd bas för vissa, det glömde jag:-)
Skillnaden loudness AV/PÅ märks tydligare ju bättre grejjer man har.
Jag har den PÅ.
Bra ljud är överdriven (distande) mängd bas för vissa, det glömde jag:-)
Skillnaden loudness AV/PÅ märks tydligare ju bättre grejjer man har.
MVH Theo
håller med theo.
vill man ha mer bas å dyligt så kan man ställa det på stegen om man har. annars kan man väl mixtra med enheten om bara bara har det. spelar man bara lågt som nån här ovan skrev kan man kanske ha loudness på. personligen tycker jag det låter sk*t. prova dig fram med olika typer av musik och ställ in stegen ist är mitt tips.
En linjär frekvenskurva vid låga nivåer blir basfattigt för örat. Så en BRA loudnessfunktion är faktiskt ett alternativ om man fortfarande vill ha hyfsat trogen återgivning.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI