3583
Sök

Peugeot 306, överhettas.

74 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Hoppas någon kan hjälpa mig få bukt med detta!

Vår Peugeot 306 blir för varm, 95-100 grader. Enligt tempgivaren iaf..

Fläkten går inte igång, Termoswitchen som styr fläkten är bytt, Fläkten är tvångsmatad genom att bygla kablarna från termoswichen och då går den. Enligt Switchen ska fläkten gå igång vid 97 grader och sluta när motortempen är 90.

Termostaten är bytt och kylsystemet genomspolat med kylarrens 2 gånger samt 15-16 gånger med hetvatten. 

Fortfarande ingen lycka....

Börjar misstänka vattenpumpen, kan den delvis haverera och ge symptom där bilen blir ett par grader över arbetstemperatur?

Kan det vara något jordfel som orsakar en missvisande tempgivare eller kan tempgivaren vara defekt?

Ska tillägga att bilen inte varnar att den blir för varm, men tycker det är skumt att han går varmare än han brukar.

Systemet är avluftat så jag tror inte heller att det finns några luftfickor.

Ska också tillägga att problemet började efter att kylarmediet frös lite efter en kall natt, och jag tappade ur och ersatta med 50/50 kylarblandning.

Tack.

Skräddarn säger nej

Motborgare
1 099 Inlägg
24 januari 2010
Om du gjorde ett startförsök med fruset kylarvatten, så är det mycket sannolilkt att vattenpumpens vingar bröts av, och att du då inte har tillräcklig cirkulation i systemet.

-- K

74 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Ja, är inne på den banan jag med, finns det något sätt att testa en pump? Annars måste man ju plocka bort kammrem och allt för att byta..

Skräddarn säger nej

74 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Ska tillägga att den inte var stelfrusen utan typ slush i expantionskärlet, men det är klart kommer det ner till pumpen kanske den tar skada..

Skräddarn säger nej

Motborgare
1 099 Inlägg
24 januari 2010
Kolla om det är stor temperaturskillnad mellan in och utgående rör på kylaren. Är det det, så har du för dålig cirkulation. Har de ungefär samma temperatur, kolla om mitten på kylaren blir varm. Är den kall i mitten, har du tilltäppta ribbor i kylaren.

-- K

Sök