2955
Sök

Tomgångs problem med Volvo 745 -90(b230F)

906 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
Tjena gott folk, jag tänkte jag skulle lösa problemet själv men jag lyckas tyvärr inte.

Har problem med tomgången på min Volvo 745 -90, motorn är i fråga b230F.

Är så här: innan jag var i garaget så var tomgången på ca 1500 varv, dock gjorde den små "skutt" ner till ca 900 varv, sen tillbaka på 1500 varv, men när jag startar på morgonen är den helt normal.

Då tänkte jag, luftmassemätarn först, så jag bytte den, den krånglade fortfarande, sen bytte jag tomgångsmotorn, ja vad händer då, bilen dör med en gång när jag startade bilen, jag drog åt alla slangklämmor, kollade att alla slangar satt riktigt osv igen, så gick den på ca 700 varv, skit bra:
tills jag kör, när jag frikopplar och går ner mot 30 km då sten dör bilen.

Dock testade jag att stanna innan, parkera, skitbra tomgång, varvade även lite och trampade gasen och lät den gå ner, funkar skit bra, varför dör den då när jag kör?

Gissa hejvilt, jag har de mesta delar liggandes, vet ni felet, så bara kläm ur de så testar jag att byta delen på onsdag!smile

Tack på förhand!

=)

1 915 Inlägg
25 januari 2010
Kolla felkoder, om du inte redan gjort det.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

243 Inlägg
25 januari 2010
Jag hade problem med min 740 (B234f) som betedde sig likadant (dog i 30km/h eller under när man kopplade) efter mycket felsökande så visade det sig att det var impulsgivaren/hallgivaren spökade! Detta problem vart dessutom mer och mer påtagligt ju varmare bilen vart.

Andra tips och ideér:
*tomgångsmotorn som kärvar, hinner inte med att reglera, antar att den du satte dit var begagnad och legat en stund. (smörj upp den med typ WD40)
*tempgivaren till insprutet = kallstarten slår aldrig riktigt ifrån, därför fungerar den när den är kall. (riktigt vild gissning)
*vakumläckage
*kamremmen har hoppat 1 kugg så tändningen blir knasig
*insugspackningen har gett sig, kolla även upp insugsslangen (med startgas)
*Kolla om du får ut några felkoder

Hoppas jag kanske löst problemet, eller gett dig någon annan idé // Mr V
Senast redigerat av Mr_V (25 januari 2010)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
27 januari 2010
Skulle gissa på spjällhus givaren att den är felinställd elr trasig .  den ska klicka till precis när gasreglaget börjar röra sig , detta kollar man med bilen avstängd genom att röra gasreglaget.  då ska det höras ett klickande från givaren som sitter monterad på spjällhuset in mot torped väggen, en svart sak som det sitter in en kontakt in i .
Lycka till !!
Mvh Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (27 januari 2010)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Sök