3858
Sök

Ford Fiesta -81, Topplockspackningen kass, behöver tips! (Fråga på s.2)

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#21
OKej, tack för tipset! smile


R1 driver!
5 128 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#22
Någon som kan svara på om det finns stötdämpare från någon annan bil som passar min fiesta? Så man vet om man kan kolla något på skroten med! Ska va både fram och bak


582 Inlägg
19 januari 2010
#23
Nej stötdämpare är en sak som oftast om inte alltid är individuellt på en bil, men det är inte så dyrt med vanliga stötdämpare. Bak på en fiesta mk1 är lite udda till utseende, men det borde finnas på en bilreservdelsfirma.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#24
Okej, tack för hjälpen!


80 Inlägg
21 januari 2010
#25
Kollat tändstift?

drifter
95 Inlägg
22 januari 2010
#26
inte jätte haj på förgasar motorer. bättre på iinsprut men polarens bil drack lite över 2l milen, ligger vanligtvis på 0,75-1,00l/mil. det visade sig att det var returledningen som vart av

//Chrille

582 Inlägg
23 januari 2010
#27
Chrille855 skrev:
inte jätte haj på förgasar motorer. bättre på iinsprut men polarens bil drack lite över 2l milen, ligger vanligtvis på 0,75-1,00l/mil. det visade sig att det var returledningen som vart av

Finns ingen retur på en förgasare, det är flottör i dom.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

R1 driver!
5 128 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#28
Då är det fastställt! Felet med att den drack mycket är p.ga. att topplockspackningen är kass. Den dricker kylarvatten och har MÄNGDER med vitt gräddliknande klet på både oljestickan och runt påfyllningen i ventilkåpan.

Men nu till min fråga.
Hur är det med kamrem och så på den? När man tittat på utsidan så ser man ju inga tecken till var den sitter, eller det sitter innanför ventilkåpan? Vill nämligen minnas att där är mekaniska lyftare på den?
Och om det nu skulle va så att den inte har kamaxel och rem, hur gör man då för att nolla motorn och få allt rätt när man ska dela på det?
Och är där något annat man bör tänka på när man byter packningen på en så pass gammal bil?

Och ja, jag har en hel del meckarvana sen innan, har gjort samma sak på en saab 900 t -96a.

All hjälp mottages med tacksamhet, då jag tänkt försöka åtgärda det i veckan!

Mvh Marcus


297 Inlägg
31 januari 2010
#29
Det är en stötstångsmotor ingen rem eller kedja, kamaxeln sitter ner i blocket. Motorn kallas för Valencia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Kent_engine
Den har en lustig tändföljd 1243, tänk på det.
Kolla så att toppen inte behöver planas, skulle inte tro det,men man kan ju aldrig vara säker.
Mekaniska lyftare är det säkert, så ventilspelet behöver säkert ställas.
Jag kommer inte ihåg om man behövde ställa motorn på nåt speciellt sätt när man lyfte toppen.
Jag har en sådan Fiesta också, roliga små bilar, lite klen motor dock.


371 Inlägg
31 januari 2010
#30
Du behöver inte nolla motorn eller nå. Bara väck med grenrör och insug och lyfta toppen.


R1 driver!
5 128 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#31
Är det så enkelt? Isf är det ju helt underbart och lätt gjort på ett fåtal timmar!


Hjultomte
1 500 Inlägg
31 januari 2010
#32
Nu får du inte bli för exalterad o bita i ett grönt äpple. Inget MEN har kommit o det röda äpplet är inte uppätet än xD

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

R1 driver!
5 128 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#33
Därför jag frågade om det va så enkelt? tongue


582 Inlägg
31 januari 2010
#34
Ja kent motorn är bara gasa! Skruva som en galning big_smile Sen ställer du bara ventilerna ordentligt, dom vänder ordning i mitten, tror det är 2 avgas bredvid varandra osv... 0,20 insug 0,30 avgas!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

297 Inlägg
31 januari 2010
#35
norpan skrev:
Ja kent motorn är bara gasa! Skruva som en galning big_smile Sen ställer du bara ventilerna ordentligt, dom vänder ordning i mitten, tror det är 2 avgas bredvid varandra osv... 0,20 insug 0,30 avgas!

Är det så på Valencian också? Även om det är en variant av Kent så är det ju nästan inget som är likadant,förutom tändföljden.


R1 driver!
5 128 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#36
Okej, så 0,20mm ventilspel till insug och 0,30 till avgas? Mest så jag uppfattar allt rätt! smile


R1 driver!
5 128 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#37
Då kan jag passa på att ställa en fråga till! Hur mäter jag enklast ventilspelet? Har inte mycket såna verktyg! Så alla tips är välkomna, så man kanske skulle kunna köpa hem! smile


2 849 Inlägg
1 februari 2010
#38
_DamnIt skrev:
Då kan jag passa på att ställa en fråga till! Hur mäter jag enklast ventilspelet? Har inte mycket såna verktyg! Så alla tips är välkomna, så man kanske skulle kunna köpa hem! smile

Bladmått, kostar inte så många kronor. Finns på mekonomen eller okq8

R1 driver!
5 128 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#39
uhlin skrev:
_DamnIt skrev:
Då kan jag passa på att ställa en fråga till! Hur mäter jag enklast ventilspelet? Har inte mycket såna verktyg! Så alla tips är välkomna, så man kanske skulle kunna köpa hem! smile

Bladmått, kostar inte så många kronor. Finns på mekonomen eller okq8

Okej, tack så mycket! smile



Sök