3717
Sök

Turbo konvertering av mazda 323F 1.5l dohc 1995

682 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#1
tja, nu har jag kollat runt lite bland trimfirmor,

    turbo konvertering, det kommer det att bli. enklast o billigast är skroten. byta något med olje flödes sak rör eller va det nu va, sedan plocka turbo o styrbox, sedan tillkommer allt annat oxå

då är frågan, en styrbox. det är väl inte bara att slänga på vad som hälst eller? då den styr tändning etc, allt som får bilen att "leva" så vad bör man göra? leta på skroten efter någon styrbox som passar just mitt elsystem eller köpa helt ny (gärna tips om vad för styrbox jag kan ha till mitt elsystem).   sedan till själva turbon, kan man plocka vad som hälst? eller är turbon anpassad för just en speciell styrbox?


tackar för svar // mvh Jesper

551 Inlägg
25 augusti 2009
#2
av det du skriver så borde du samla rätt så mycket kunskap innan du ger dig på en turbokonvertering.

You can't B serious, oh K

682 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#3
marven skrev:
av det du skriver så borde du samla rätt så mycket kunskap innan du ger dig på en turbokonvertering.

mm, jag söker den. och vill lära mig innan jag tar i kraft med det, kan du förklara lite lätt hur styrboxen o mitt elsystem spelar stor roll?

820 Inlägg
25 augusti 2009
#4
marven skrev:
av det du skriver så borde du samla rätt så mycket kunskap innan du ger dig på en turbokonvertering.

Nu ska ju jag inte vara den som är den.... Men han försöker ju faktiskt bara ta reda på en av många saker inann han ger sig in i det, kanske skulle vara bättre att ge ett tips eller råd? smile

Om man säger

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
25 augusti 2009
#5
Din styrbox är till en snålbil och jag skulle gissa på att dem duger inte till något annat än att just få din bränslesnåla motor att gå... men jag kan ha fel vissa boxar kan man "mappa"

ska du byta box så får du dra ett nytt elsystem...

enklast för dig är att byta motor till en som redan har turbo. samt ta hela styrsystemet/kabelhärvan och flytta över den till din 323f, sen måste växellådan passa med motorn också... vilket gör att du även bör ta den från donatorbilen....

... sen måste bilen reggas som "ombyggt fordon" för att vara gatlaglig och då krävs det att du bygger om mer saker så som t.ex bromsar (vilket måste göras i vilket fall)... motorn du stoppar i måste vara 100% original med styrsystem och allt, även katalysator... och du måste ha ett intyg på motorn(vilket vet jag inte)

... sen även om du nu skulle lyckas turbokonvertera din motor så måste allt bort varje gång du besiktar, plus att du inte kan regga som ombyggt fordon, då man inte får ändra på motorn(men man får byta)...


... det finns ju en anledning till att turbobilar står sig högt i kurs... så om du vill ha turbo så sälj bilen o köp en turbobil....
Senast redigerat av AcesHigh666 (25 augusti 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

682 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#6
AcesHigh666 skrev:
Din styrbox är till en snålbil och jag skulle gissa på att dem duger inte till något annat än att just få din bränslesnåla motor att gå... men jag kan ha fel vissa boxar kan man "mappa"

ska du byta box så får du dra ett nytt elsystem...

enklast för dig är att byta motor till en som redan har turbo. samt ta hela styrsystemet/kabelhärvan och flytta över den till din 323f, sen måste växellådan passa med motorn också... vilket gör att du även bör ta den från donatorbilen....

... sen måste bilen reggas som "ombyggt fordon" för att vara gatlaglig och då krävs det att du bygger om mer saker så som t.ex bromsar (vilket måste göras i vilket fall)... motorn du stoppar i måste vara 100% original med styrsystem och allt, även katalysator... och du måste ha ett intyg på motorn(vilket vet jag inte)

... sen även om du nu skulle lyckas turbokonvertera din motor så måste allt bort varje gång du besiktar, plus att du inte kan regga som ombyggt fordon, då man inte får ändra på motorn(men man får byta)...


... det finns ju en anledning till att turbobilar står sig högt i kurs... så om du vill ha turbo så sälj bilen o köp en turbobil....

:p konverteras skall det göras, fick tips om att ta en styrbox från GT-R modellen.

1 207 Inlägg
25 augusti 2009
#7
Anledningen till att alla säger att det inte är värt det är just pga av den anledningen. De som verkligen kan skruva och svetsa själv brukar ändå aldrig komma under 5000kr för bygget iaf. Så det absolut billigaste och enklaste för dig är att sölja och köpa nytt, med turbo. Lämpligen en saab 9000 eftersom det går tretton sådana på ett dussin. De måhända inte vara de vackraste skapelserna på våra vägar men det är svårt att få mer hk/kr...

682 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#8
maco skrev:
Anledningen till att alla säger att det inte är värt det är just pga av den anledningen. De som verkligen kan skruva och svetsa själv brukar ändå aldrig komma under 5000kr för bygget iaf. Så det absolut billigaste och enklaste för dig är att sölja och köpa nytt, med turbo. Lämpligen en saab 9000 eftersom det går tretton sådana på ett dussin. De måhända inte vara de vackraste skapelserna på våra vägar men det är svårt att få mer hk/kr...

woot? tongue

kanske enklast och billigast, men inte intresserad.
läste lite om turbo konvertering, och mitt mål runt 0.3-0.5 bar verkar inte så dyrt, om skroten får bestämma. 0.2bar fick ja höra av en bilfirma att man i princip inte kan få det att funka på, t.ex om man börja ladda vid ca 2.5k rpm orkar den inte. etc

682 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#9
noll bar verkar vara ett nice ladd tryck för mig, då jag har gissningsvis 0.6-0.7 i undertryck i min motor, detta kan resultera i 15-17hk om jag har "lite" tur. sedan öka bränsle intaget pyttelite, o sedan avgasystem, då kommer jag nog upp i min 20-30hk ökning.

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
26 augusti 2009
#10
borde gå att testa sig fram tippar på att den klarar ungefär 0.2bars ladd med orginal bränsle system

med ett tillskotts sprut klarar den nog mer förutsatt att inte styrsystemet får tuppjuck

Kör fort så hinner inget hända...

67 Inlägg
26 augusti 2009
#11
skaffa dig ett nytt mappbart sprut ms2 lr nåt


682 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#12
har hört att original styrboxar inte är så glada vid överladd, right?

1 207 Inlägg
27 augusti 2009
#13
Ska du verkligen ge dig på att turbokonvertera rekommenderar jag dig att kompsänka (med dubbla topplockspackningar) och sedan ladda mer, annars kommer du kasta pengarna i sjön.

Om du vill ha mer att köra med - varför köper du inte bara en v6a och kastar in i den, du kan då få en laglig bil, om du läser på innan. Då går du iaf från 90 hästar till ca 110 hk.

682 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#14
maco skrev:
Ska du verkligen ge dig på att turbokonvertera rekommenderar jag dig att kompsänka (med dubbla topplockspackningar) och sedan ladda mer, annars kommer du kasta pengarna i sjön.

Om du vill ha mer att köra med - varför köper du inte bara en v6a och kastar in i den, du kan då få en laglig bil, om du läser på innan. Då går du iaf från 90 hästar till ca 110 hk.

lite sent inlägg, men ligger inte v6an på mer än 110? (typ mot 150hk hållet)


Sök