3575
Sök

Vilka bilar har tålig permanent 4wd?

40 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#1
Håller på med ett projekt där jag ska konvertera till 4wd....men nu är frågan vad jag ska välja för drivlina innan jag börjar kapa!!!

behöver en 4wd drivlina som inte använder sig av electronik exempelvis haldex... som kör 95% drivning fram tills det släpper
hellst skulle det vara drivning50/50 eller gärna 40 fram 60 bak.... och det ska vara permanent
Audi är min sista utväg om jag inte skulle hitta något då motorn är på fel håll!!

tack på förhand


245 Inlägg
9 februari 2010
#2
Alla gamla subaru?

S.v.r

40 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#3
är dom hållbara? pallar dom med hård körning med 400 hk ca


Reservdansk
6 271 Inlägg
9 februari 2010
#4
grasam skrev:
Audi är min sista utväg om jag inte skulle hitta något då motorn är på fel håll!!

tack på förhand

Vad är fel håll på motorn för dig?
Rakställt eller tvärställt?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Meister
6 763 Inlägg
9 februari 2010
#5
TurbOla skrev:
grasam skrev:
Audi är min sista utväg om jag inte skulle hitta något då motorn är på fel håll!!

tack på förhand

Vad är fel håll på motorn för dig?
Rakställt eller tvärställt?

Precis. För audi har väll både rakställda och tvärställda maskiner?


40 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#6
jag vill ha tvärställd och audis tvärställda är just haldex som jag inte heller ville ha....torsen hade funkat utmärkt om inte motorn varit på längden


Reservdansk
6 271 Inlägg
9 februari 2010
#7
grasam skrev:
jag vill ha tvärställd och audis tvärställda är just haldex som jag inte heller ville ha....torsen hade funkat utmärkt om inte motorn varit på längden

Mitsubishi Evo-drivlinan är väl isåfall det närmaste du kommer.
Subaru har rakställda motorer så vitt jag vet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

40 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#8
ja jag tänkte oxå det nu när jag funderade på det....subaru är ju rakställda....
ja då e det evo då....för ingen annan har väl något tillräckligt hållbart....finns ju opel och fård....men vet ej hur de håller


Meister
6 763 Inlägg
10 februari 2010
#9
grasam skrev:
ja jag tänkte oxå det nu när jag funderade på det....subaru är ju rakställda....
ja då e det evo då....för ingen annan har väl något tillräckligt hållbart....finns ju opel och fård....men vet ej hur de håller

vad är det för något du ska bygga? Opels system är ju kända för att ha klena fördelningslådor men det finns förstärkningar att köpa


1 291 Inlägg
10 februari 2010
#10
Vad ska du använda bilen till?

Tar du transmissionen från en calibra turbo får du en stadig låda som håller för 600+, det är fördelningslådan som är svaga punkten men det fixar maxxtuning för mellan 8-10k
Det fina med den linan är att den är urkopplingsbar, dvs när du bromsar så kopplas axlarna isär och du kan lättare få till en vettig bromsbalans och dessutom använda handbromsen aktivt.

Är det mer för strippen så spelar det ingen större roll vilken drivlina du använder bara det är stadiga grejjer.

Tänk på att tidiga evos har motorn på "fel" sida (vänster i körriktingen) och dom nyare verkar ligga ganska högt i kurs tyvärr.


40 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#11
jag tänkte bytta ett 4wd projekt för bana...både strippen och vanlig....målet är ca 400 hk men som vanligt brukar det till sist sluta högre;)
då är alltså opel och evo de bästa alternativen....evo kollade jag lite på en japans sida....hittade evo4, 5, 6 för ca 20-25 tusen...sen tillkommer 10% tull och 25% moms plus transport....ska försöka få tag på en krockad evo så man kommer undan lite billigare.....
annars får det bli opel då...men har märkt att motorn ligger så fruktansvärt långt fram tycker jag...men det kanske bara är en synvilla..

tack för snabba svar


154 Inlägg
10 februari 2010
#12
Du får la köra stela axlar. Dana 44 / 60. Då kan du ju laborera hur mycket du vill med placeringen. Å andra sidan så kanske stela axlar blir lite negativt på bana smile

40 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#13
nä det blir inga stela axlar här inte! evolution verkar det luta åt....med lådan på rätt sida då:)
tackar för alla svar


1 291 Inlägg
10 februari 2010
#14
grasam skrev:
jag tänkte bytta ett 4wd projekt för bana...både strippen och vanlig....målet är ca 400 hk men som vanligt brukar det till sist sluta högre;)
då är alltså opel och evo de bästa alternativen....evo kollade jag lite på en japans sida....hittade evo4, 5, 6 för ca 20-25 tusen...sen tillkommer 10% tull och 25% moms plus transport....ska försöka få tag på en krockad evo så man kommer undan lite billigare.....
annars får det bli opel då...men har märkt att motorn ligger så fruktansvärt långt fram tycker jag...men det kanske bara är en synvilla..

tack för snabba svar

Evons grejjer är garanterat bättre än opels, även en ombyggd opel-transmission.
Alla tvärställda motorer ligger ganska exakt samma ställe i förhållande till framaxeln, drivaxeln ligger ganska nära blocket på alla så där är det ingen skillnad.
Toyota celica gt4 ska också ha en ganska stadig transmission.

Vad ska du ha för motor? det underlättar ju om det passar hyffsat.



Sök