3401
Sök

Funderingar kring BMW turbo

69 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
Hallå! Jag har en BMW 520ik (E28) -87 turbo och jag har lite frågor och funderingar kring den.
Nu är det så här att jag fick reda på att toppen kommer från en BMW 535 men de schrick 282 graders kam och toppen är helrenoverad. Och då funderar jag på om man måste komp sänka motorn med låg.komp kolvar eller om man kan byta till tjockare packning bara? För just nu sitter det bara en diesel turbo så det är inte så mycket effekt.
Men jag tänkte ifall man måste vara på den säkra sidan för det känns inte så jäkla kul ifall motorn skulle rasa.

Och jag är öppen för alla tips o trix kring BMW turbo! smile

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
3 februari 2010
Varför hamnar sådana här i avancerat hela tiden?

Vad kul att du har en 535 topp (säker på det...?) men vad har du för bottendel då? bmw 520 borde innebära m20 men om du har en topp från m30 så stämmer inte det. Gör om gör rätt, dvs kolla upp vad du har för motor.

Och när du väl har tagit reda på vilken motor du har så ta reda på om/hur den är modifierad med tanke på att den redan är turbokonverterad. Fråga tidigare ägare t.ex om du själv nu inte gjort det.

Edit: Och när du väl vet vad du har för motor och vad som är gjort med den så hade det nog varit förnuftigt att berätta vad du har för mål och planer...turbo, effekt, laddtryck sådana saker om du nu vill att någon annan ska kunna spotta ut ett färdigt recept med ytterligare modifikationer...
Senast redigerat av DrKamikaze (3 februari 2010)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 februari 2010
DrKamikaze skrev:
Varför hamnar sådana här i avancerat hela tiden?

Bra fråga...  jag flyttar ut 5-10 trådar om dagen som råkat hamna i avancerat...

När det till och med finns en klistrad tråd om bmw turbo så är det liksom inte avancerat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

69 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Alla information jag skrev om motorn har förra ägaren gjort. Och han har förklarat det själv. Men tack för tipset! Ska genast börja kolla upp motorn så återkommer jag med ändrade frågor. Och varför jag gjorde en i "avancerat" va för att jag va osäker vart jag skulle posta den, men nu vet jag tills nästa gång!

69 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Glömde fylla i att det sitter en 323i underdel också ^^

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 februari 2010
Fordmannen skrev:
Glömde fylla i att det sitter en 323i underdel också ^^

då är nog hela motorn en 323, för 535 toppen passar inte, först är M30 motorn ca 1 dm längre än M20, sen har M30 kamdrivning med kedja, medan M20 har rem.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

163 Inlägg
4 februari 2010
så komplicerat :S gör rätt från början och skriv rätt...de lät ju helt fel inget bmw proffs men hur fan man lyckas sätta på 535 topp på en 320 går bara inte ihop :S håll med mig om jag har rätt..folk här e vuxna...tänk på de !!

761 Inlägg
6 februari 2010
du har inte heller skrivit vilket bränsle det gäller, avgörande för val av kompförhållande

69 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Jo jag förstår att man blir nertittad när man ger fel info o allt.
Men nu ska de vara rätt!
Motor: det är en 325 topp och en 323i bottendel.
Tänkte samtidigt höra om de fanns en E28 kaross liggandes? Helst en E28 535 kaross
Och finns de nått ökänt fel med dom här motorerna man bör lägga på minnet?

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
12 februari 2010
Fordmannen skrev:
Jo jag förstår att man blir nertittad när man ger fel info o allt.
Men nu ska de vara rätt!
Motor: det är en 325 topp och en 323i bottendel.
Tänkte samtidigt höra om de fanns en E28 kaross liggandes? Helst en E28 535 kaross
Och finns de nått ökänt fel med dom här motorerna man bör lägga på minnet?

Med största sannolikhet finns det många e28 535:or liggandes

Topplocken spricker...ser oljan ut som vispgrädde är det troligt att du råkat ut för det smile

69 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Okej! tack smile fast de beror väl på om man har turbo eller inte? För jag har funderat på att plocka bort turbon.
Du kanske har en, eller vet av en? wink

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
12 februari 2010
Fordmannen skrev:
Okej! tack smile fast de beror väl på om man har turbo eller inte? För jag har funderat på att plocka bort turbon.
Du kanske har en, eller vet av en? wink

Nix...dom spricker ofta på helt orörda motorer. Lägger man till en turbo ökar nog risken. 320/323 topplocken håller bättre (enligt min erfarenhet iaf)

69 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
Okej, ska lägga de på minnet. Första gången jag pillar i en
BMW så :p
hört att om man ska turbokonvertera så ska man hellre använda M50 motorer.
O vilka motorer är de?

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
17 februari 2010
Det är 24v maskinerna som sitter bland annat i e36

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

Sök