3576
Sök

Starkaste rödblocket? Marinvev=smidd?

10 287 Inlägg
7 oktober 2009
#21
B23 bör man undvika för över 600Hkr. Cylinderväggarna ger sig. Då krävs i så fall foder.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

187 Inlägg
7 oktober 2009
#22
vadå Marinmotor? 2.5L vev?

Jag är rätt nyfiken på vilken motor det är? alla b23 i marinutförande har inte långslagig vev.
aq145 har det inte, aq 230 har det inte. och det är väl i stort sett dom som är b23 och b230

Den enda jag vet säkert har det är AQ250 och AQ251,
AQ250=4cyl 2.5L 8v
AQ251=4cyl 2,5L 16v

Kolla vad det är så du inte lägger ner massa energi i onödan

Båda dem är väl relativt ovanliga att man skrotar för o ta veven då dem e värda mer som båtmotor

Ska kolla upp vilka det brukar sitta smidd i. Hang on
Senast redigerat av GolfIIIVr6 (7 oktober 2009)

Maskinmontör
139 Inlägg
12 086 Inlägg
7 oktober 2009
#24
Marinveven är inte smidd, därimot finns det motsvarigheter som är smidda. En sån har en garagepolare i sin 940 rallybil.. den är dyr.

402 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#25
GolfIIIVr6 skrev:
vadå Marinmotor? 2.5L vev?

Jag är rätt nyfiken på vilken motor det är? alla b23 i marinutförande har inte långslagig vev.
aq145 har det inte, aq 230 har det inte. och det är väl i stort sett dom som är b23 och b230

Den enda jag vet säkert har det är AQ250 och AQ251,
AQ250=4cyl 2.5L 8v
AQ251=4cyl 2,5L 16v

Kolla vad det är så du inte lägger ner massa energi i onödan

Båda dem är väl relativt ovanliga att man skrotar för o ta veven då dem e värda mer som båtmotor

Ska kolla upp vilka det brukar sitta smidd i. Hang on

Den motor som min kompis har är en b230 8v som det sitter en marinvev i.
Alltså är motorn redan ombyggd så dom har satt i en marinvev i en vanlig bilmotor.
Vet dock inte vilken årsmodell det är på blocket så jag vet inte ifall det är den klenare varianten.
Ska kolla upp det.
Igentligen bryr jag mej inte om att det är längre slaglängd, det ända jag är ute efter är att få en smidd vev till mitt bygge.
Vill inte lägga ut många tusen på kolvar, stakar mm för att sen få ett ras pga av för klen vev.

Så kan du kolla upp det vore det kalas smile

MVH//Jocke
Senast redigerat av Hedlisch (7 oktober 2009)

1 758 Inlägg
7 oktober 2009
#26
Tror faktiskt inte att jag ens har hört talas om någon som kört sönder veven i ett rödblock. Och då menar jag alltså att självaste veven varit boven i dramat. T.ex. dålig smörjning eller dåliga lager kan ju göra att veven går åt skogen, men om ett lager skär så klarar sig ju inte en smidd vev heller. Likaså när veven blir "offer" för en vevstake som kroknar, kolvras etc.

HOLSET ÄLSKARE
53 Inlägg
21 oktober 2009
#27
som sharky skrev finns det ingen anledning till att byta ut ditt block . finns folk som kör 700+ med standard block utan större modifieringar. då menar jag inte oringning/pyramid el dylikt
och över 7200rpm håller botten för bara man har iordning på oljepump och smörjsystemet.
kolvkylning är bra men om nåt munstycke skulle mot förmodan lossna så tappar man oljetryck och det i sin tur kan leda till ras. sen ska man kolla så alla munstycken fungerar som dom ska. (kan ju faktiskt sluta fungera eller bäcka igen) och det vet man inte.


32 Inlägg
30 oktober 2009
#28
Om du ska köra 500-550hk så skulle jag tagit ett B230Fk-93 med oljekylning, Jag kan lova dej att du kör då inte sönder en Orginal vev med dom hästarna,vad jag vet så är inte marinveven smidd heller, b23 block ska du inte andvända om du ska köra med 500+ hästar, det håller inte i längden..Vad jag vet så är väll alla b230 block lika hållbara? Det hållbaraste blocket jag hört är b204 ifrån italien, men dom växer inte på träd så dom är svår att få tag på..

Om du inte ska andvända Marinveven som din polare har, fråga han om den veven är till salu annars? wink


Evolution Garage
394 Inlägg
2 november 2009
#29
Veven behöver du inte oroa dig med om du inte ska varva mer än 7200rpm och ha mer än 550 häst.

Allt prat om marinvev tycker jag är överdrivet. Det är lite nytta för pengarna. Varför lägga ut 15000kr för 2 deciliter extra, när man istället kan lägga de pengar på riktigt brakolvar och stakar, en fin turbo, eller något annat som gör att du kan få ut betydligt mer effekt.

Använd du ditt FK-block, det fungerar utmärkt till den effekt du är ute efter!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

761 Inlägg
10 november 2009
#30
Jag har ett 230FT block i min maskin, ihop med en excenterslipad B23 vev, ger 85mm i slag, och kostar ca 5000:- att slipa, och den är smidd som sagt.

Lite ökat slag ger bättre drag i botten, innan laddtrycket, på min maskin är det drag hela vägen, laddtrycket bygger snabbt vid 2500 och det drar till 7500. Jag tycker det blir perfekt.
Ska man köra sugmotor däremot och varva ännu mera så kanske man inte ska öka slaglängden


21 Inlägg
6 februari 2010
#31
nu kan jag ju inte garnatera något men alla värre b230 dragrace motorer jag har sett på diverse forum brukar köra med marinveven just för att den ÄR smidd och för att få lite mer volym.

jag har aldrig läst någonstans att 2,5l veven inte ska vara smidd utan att den alltid är det.
sen klarar du dig nog med original veven vilket som till tänkt effekt

040 RedLine
1 219 Inlägg
6 februari 2010
#32
Är det inte så att en motor med längre slaglängd inte är lika varvvillig? Förstår inte riktigt varför alla snackar om marinvev hela tiden, oftast är det på de höga varven som man vill ha effekt?
Rätta mig om jag har fel, som jag antagligen har...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

761 Inlägg
6 februari 2010
#33
BrajjAxx skrev:
Är det inte så att en motor med längre slaglängd inte är lika varvvillig? Förstår inte riktigt varför alla snackar om marinvev hela tiden, oftast är det på de höga varven som man vill ha effekt?
Rätta mig om jag har fel, som jag antagligen har...

Det stämmer delvis.
Mera slag så blir motorn mera bottenstark.

Dessutom med ökar slaglängd så får man en högre kolvacceleration, alltså är det inte rekomenderat att varva lika mycket.

Det finns dom som minskar slaget på extrema byggen, då kan man plocka ut mera effekt, men man får en fruktansvärt dåligt register som inte går att använda till något annat än dragracing


040 RedLine
1 219 Inlägg
7 februari 2010
#34
dannnej skrev:
BrajjAxx skrev:
Är det inte så att en motor med längre slaglängd inte är lika varvvillig? Förstår inte riktigt varför alla snackar om marinvev hela tiden, oftast är det på de höga varven som man vill ha effekt?
Rätta mig om jag har fel, som jag antagligen har...

Det stämmer delvis.
Mera slag så blir motorn mera bottenstark.

Dessutom med ökar slaglängd så får man en högre kolvacceleration, alltså är det inte rekomenderat att varva lika mycket.

Det finns dom som minskar slaget på extrema byggen, då kan man plocka ut mera effekt, men man får en fruktansvärt dåligt register som inte går att använda till något annat än dragracing

Ja jo precis, så egentligen om man är ute efter effekt så ska man ju absolut inte skaffa marinvev enligt mig.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

761 Inlägg
7 februari 2010
#35
Nej, man kan använda B23 veven, den kan man stroka ner om man skulle vilja det, har sett flera som gjort detta.


9 Inlägg
17 februari 2010
#36
Sharky, Hette du inte Göran Hajjenhjälm på gamla Tpc? Vart ifrån volvo för länge.

24 Inlägg
18 februari 2010
#37
BrajjAxx skrev:
Är det inte så att en motor med längre slaglängd inte är lika varvvillig? Förstår inte riktigt varför alla snackar om marinvev hela tiden, oftast är det på de höga varven som man vill ha effekt?
Rätta mig om jag har fel, som jag antagligen har...

å fan det har ingen berättat för min vev. yikes
jag drar min svetsade b20 stroker vev med 86 i slag till 8500, förra ägaren brukade röd markera på 10000rpm men då hadde motorn brytarlös tändning. har gått så i över 10 år.roll

å skilj på marinvev å strokad.
marinveven är gjord med 86 i slag från fabrik.
b20 har samma volym i marinutförande  å samma vev som bilmotorn.

till en sån motor som du planerar skulle jag ta ett sent turboblock å b23ans vev å stoppa i, då har du siamesgjutna cylindrar och smidd vev, kräver lite annpassning .men inget en motorrenoverare inte klarar.

-"nu vill jag ha en cigg å sen hem å skita"
yttrat av mig i polarens omega 24v efter ett 4hjuls ställ mot en lyktstolpe med 30 mm till godo, med nuvarande frun i baksätet.

140 Inlägg
18 februari 2010
#38
Ett tipps!

Ring elleman racing i Partille.

Han kan sina trimmsaker smile

//Tb

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.


Sök