2321
Sök

Trasig vattenpump Opel Astra, hjälp och tips

254 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Jag får nu min mors gamla bil som jag ska laga, det är en Opel Astra 1.6 16v 2000.
Felet:
Hon körde in den till en verkstad för byta kamrem inga problem alls, men 1h efter dom hade börjat på bilen ringer dom och säger att vattenpumpen var trasig och de frågar om hon märkt något ovanligt på vägen till verkstaden(vilket hon inte hade). Eftersom pumpen var trasig så sa dom att toppen kunde tagit stryk, inte säkert men kanske och för att se efter måste man plocka bort topp och så vidare, allt skulle ta mycket tid och därmed mycket pengar så det resulterade i att hon bogserade hem den och nu ska jag försöka laga den.

Jag har aldrig jobbat med bilmotorer innan bara cross och utombordare till båt. Men jag har absolut inte tummen mitt i.

Den har nu stått i ca 2mån utanför huset och jag ska snart rulla in den i garaget.
Eftersom den har varit i familjen så kan jag säga att bilen i övrigt är i toppskick så det är absolut värt att reparera den.

Vad bör jag tänka på?
Vilka fel ska jag leta efter?

25 Inlägg
11 januari 2010
Om inte bilen kokat skall det väl inte vara några problem med toppen? På vilket sätt var vattenpumpen trasig, menade de? Drivs väl av kamremmen så den borde ju ha snurrat i.a.f. Hade impellern lossnat, eller vad?

254 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
enligt mekanikern hade pumpen "skurit"
Senast redigerat av dantiberg (11 januari 2010)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 januari 2010
drivs inte vattenpumpen mha kamremmen på domdär? isf skulle pumpen skurit borde remmen vart kaputt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

254 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Att vattenpumpen "skurit" och att man måste kolla så inget i motorn är sönder är all info jag fick från mekanikerna så jag får väll helt enkelt plocka isär och kolla, det är ju inte ens säkert att något mer än vattenpumpen han gå sönder, men jag måste ju endå kolla för säkerhetsskull innan jag teststartar den känns det som

254 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:
drivs inte vattenpumpen mha kamremmen på domdär? isf skulle pumpen skurit borde remmen vart kaputt.

jo den drivs av remmen och remmen skulle ju bytas så det kan ju vara att remmen är kaputt

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 januari 2010
dantiberg skrev:
NITROUS skrev:

jo den drivs av remmen och remmen skulle ju bytas så det kan ju vara att remmen är kaputt

gick motorn när dom skulle byta remmen? är kamremmen kaputt så är det ventilsallad i motorn.

254 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
den gick precis som vanligt när dom körde den till verkstaden och väl där upptäcktes att pumpen var trasig

254 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
om ventilerna är smul så lär det ju synas när man lyfter toppen smile

25 Inlägg
11 januari 2010
Som sagt - drivs pumpen av kamremmen så hade ju pumpen tagit med sig remmen om den skurit. Och det hade nog mor din märkt, misstänker jag.

Jag skulle börjat med att byta kamrem och pump. Då ser du ju hur pumpen ser ut.
Senast redigerat av Sandhall (11 januari 2010)

2 845 Inlägg
11 januari 2010
dantiberg skrev:
den gick precis som vanligt när dom körde den till verkstaden och väl där upptäcktes att pumpen var trasig

Varför då ta av toppen och kolla, bilen gick ju felfritt när den kom till verkstad? I med en ny vattenpump och kör.

Har det inte lossnat nåt från vattenpumpen så ser jag ingen vits med att riva isär halva motorn.

254 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
anledningen till att jag skulle lyfta av toppen och leta fel är just för att mekanikern sa att man bör kolla så inget gått sönder, men jag håller med om att det borde bara vara byta pump och sen fortsätta men samtidigt vill man nästan lyfta för att vara säker. för om man byter vattenpump och nåt annat är fel så kanske mer går sönder och resulterar i ett helt motorbyte istället för någon mindre reperation vilket känns lite tråkigt då den bara gått 8000

254 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
en anledning till att jag vill kolla inne i motorn är också att jag litar inte riktigt på alla mekaniker, så säger dom att man "bör kolla", så har jag fått för mig att dom egentligen vet att nåt mer är fel och egentligen borde säga "du måste lyfta toppen och laga"

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 januari 2010
Gick den som den skullle så behöver du inte lyfta toppen, skulle kamremmen gått sönder och ventilerna vart sallad så hade motorn inte ens gått att starta.

593 Inlägg
11 januari 2010
Pumpen drivs av kamremmen så den har nog INTE skurit för då skulle ni absolut inte kunna köra bilen till verkstaden. Släng dit en ny pump och en ny remsats och kör igång.. Har inte bilen kokat (vilket ni borde märkt) så har det inte hänt något..

Något fult försäljningsknep det kör med att säga sådär, om inte motorn kokat så varför skulle den tagit skada? hade pumpen skurit hade de vart sallad av ex. antal ventiler.., och då är motorn helt komp.tom.

mvh
Senast redigerat av epapower (11 januari 2010)

254 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
nu har jag hängt på en kamrem och vridit runt motorn för hand 2 varv. verkar inte vara några problem så här långt. ska montera tillbaka alla sensorer och sen teststarta

Sök