3047
Sök

Sportluftsfilter Saab 9-5 -99

99 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Hej!

Har en Saab 9-5 2.0T -99 och jag är nyfiken på om det går att byta ut befintligt luftfilter mot ett sportluftsfilter? Vad jag då är ute efter är ju det där susande ljudet man får när luften dras genom filtret.

Någon som har tips på filter, lite bilder på var filtret sitter i bilen och kanske en beskrivning om hur man ska gå till väga.
(Jag är vad man kan kalla för amatör så ni får gärna dumförklara mig)

Alla bidrag uppskattas.

2 072 Inlägg
16 januari 2010
har haft öppet luftfilter på min 9-5a funkade perfekt..luftburken sitter under höger framhjul lite bökigt att ta bort men allt går wink
jag tog bort hela orginala burken.. och satte dit öppet LF.. funkade bra och fick den pusljudet wink

Sandzoo i da house

99 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Är du säker på att den sitter där du säger? För under höger framhjul hittar jag bara betong och asfalt.

4 299 Inlägg
16 januari 2010
Finns en filtersats på speedparts.se från J/R som jag har på min bil.

Även där plockar man bort luftburken om sandzoo sa. Och för att lossa den är det 2 muttrar och 2 slangklämmer som ska lossas. Dom 2 muttrarna och den ena slangklämman ser du väl underifrån. Den sista slangklämman lossar du uppe på LMM:en och lossar även den slangen som går mellan burken och LMM:en, sen är det bara att börja trixa ner luftburken.

Tror det va de, monteringen är simpel och med J/R-satsen har jag för mig att man får me en monteringsbeskrivning. Dock inte helt säker!

EDIT: Framför höger framhjul sitter luftburken.

//Jacob
Senast redigerat av Rallyhalle (16 januari 2010)

537 Inlägg
16 januari 2010
Philip88 skrev:
Är du säker på att den sitter där du säger? För under höger framhjul hittar jag bara betong och asfalt.

lollol du förgyllde min kväll.... haha

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.

99 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Rallyhalle: Tack så mycket. Är det lättåtkomligt utan att behöva hissa bilen? Och som jag skrev först så är jag fortfarande i amatörstadiet. Vad är "LMM"?

2 072 Inlägg
16 januari 2010
Philip88 skrev:
Rallyhalle: Tack så mycket. Är det lättåtkomligt utan att behöva hissa bilen? Och som jag skrev först så är jag fortfarande i amatörstadiet. Vad är "LMM"?

jag fixade de på parkeringen.. dock fick jag lyfta upp bilen på den sidan.. annars kommer du ej få ut burken wink är rätt klumpig sak tongue

jaaa om du tar hammare och slår till så kommer du hitta burken under sanden asfalt.. eller va de nu va tongue

LMM = luftmassmätare..
Senast redigerat av sandzoo (16 januari 2010)

Sandzoo i da house

99 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Är det inget annat att tänka på? Bara få ut det gamla och in med det nya? Tack för hjälpen smile

2 072 Inlägg
16 januari 2010
Philip88 skrev:
Är det inget annat att tänka på? Bara få ut det gamla och in med det nya? Tack för hjälpen smile

jag plockade bort allt.. asså hela burken.. la jag i källarn tongue
satte dit öppna filtret.. den satt åxå vid framhjulet.. fick spänna den rätt bra..sen va de bara o gasa på tongue
Senast redigerat av sandzoo (16 januari 2010)

Sandzoo i da house

Xenoholic
2 559 Inlägg
16 januari 2010
Ett tips är att köra med ett oljefritt filter typ AEM det har jag på min.
Oljan som är i filtren kan ju skada LMM, o det vill man ju inte.
AEM säljs bl a av Tillbilen.se

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

99 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Efter en noga titt på din bil Aerocombi så verkar det ju som att du vet vad du pratar om. Ska ta mig en titt på AEM filtret. Får man ut det här finfina susande ljudet ur det filtret du rekommenderar?

2 072 Inlägg
16 januari 2010
Philip88 skrev:
Efter en noga titt på din bil Aerocombi så verkar det ju som att du vet vad du pratar om. Ska ta mig en titt på AEM filtret. Får man ut det här finfina susande ljudet ur det filtret du rekommenderar?

japp du får ljudet.. fast aem filtret är oljefritt..(mycket bra kvalite.. samt skonsammare än andra) som aerocombi sa...

Sandzoo i da house

57 Inlägg
28 februari 2010
Här kan du se om du är osäker.. En riktigt bra guide smile

http://photo.platonoff.com/Auto/2007052 … ow_Intake/

Lycka till // Andreas
Senast redigerat av Andy_S4 (28 februari 2010)

Sök