3264
Sök

Är det skillnad på 740 och 940 rödblock?

77 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
#1
Jo undrar om det är skillnad på rödblock från 740gl 87a och 940 95a?

Mvh Fredrik


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 mars 2010
#2
HateCrew666 skrev:
Jo undrar om det är skillnad på rödblock från 740gl 87a och 940 95a?

Mvh Fredrik

Beror ju på hur du menar, det är ju samma yttermått på dem vad jag vet, men det är ju olika innehåll (rörliga delar alltså) och vissa har oljekyld kolvar osv...

Edit: Antar att du ska byta motorer mellan olika bilar så skriv exakt motorbetäckning så kommer du få bättre och säkrare svar smile
Senast redigerat av bumpe (6 mars 2010)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 mars 2010
#3
Hyffsat mycket som skiljer.
Som tex.
Annan motorstyrning
Rundkugg kamrem
Oljekylda kolvar
Andra stakar
mm.
Senast redigerat av Volvo_Mannen (6 mars 2010)

Jonas

415 Inlägg
6 mars 2010
#4
Det som är mest väsentligt är att på b230 85-88 är det 55mm ramlager och axiallagret i mitten på veven. 88b och framåt har 63mm ramlager och axiallagringen längst bak, mycket bättre. Sen kom ju som sagt oljekylning 94 men det har ingen större sexuell betydelse.
Resten går ju i princip att byta sinsemellan, rödblockare är ju lite som lego. Sätt ihop det man känner för tongue Det går att sätta i en b230 87 i en 940 95 om man vill. Bara att flytta över givare och plugga in.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
6 mars 2010
#5
Super40 skrev:
Det som är mest väsentligt är att på b230 85-88 är det 55mm ramlager och axiallagret i mitten på veven. 88b och framåt har 63mm ramlager och axiallagringen längst bak, mycket bättre. Sen kom ju som sagt oljekylning 94 men det har ingen större sexuell betydelse.
Resten går ju i princip att byta sinsemellan, rödblockare är ju lite som lego. Sätt ihop det man känner för tongue Det går att sätta i en b230 87 i en 940 95 om man vill. Bara att flytta över givare och plugga in.

Är de 63 mm på b23 då också?

Är de samma vevlagerdimensioner på 23 och 230 års -89->  också ? tongue


415 Inlägg
6 mars 2010
#6
nej. det  är 63,5 mm i b23 plus att det är lie olika längd på axiallagren. Jag har en excenterslipad b23-vev i min b230 från 90 så det funkar om man slipar ner tappen till 63mm och svetsar dit en distans, fördelen är att man kan få 2,5l med en b23-vev och 230-stakar.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)


Sök